تغذیه مناسب و ورزش فشرده ممکن است توانایی های ذهنی را بهبود بخشد

یک مطالعه نشان می‌دهد یک برنامه ورزش فشرده باعث افزایش عملکرد شناختی و آمادگی جسمانی در پرسنل نیروی هوایی ایالات متحده می‌شود. یک مکمل غذایی ممکن است دارای مزایای اضافی نیز باشد.

در حالی که ورزش برای بهبود سلامت شناخته شده است، ترکیب آن با یک مکمل غذایی که از یک رژیم مدیترانه ای تقلید می‌کند می‌تواند مزایای بیشتری را فراهم کند.

دانشمندان دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپین، ابوت و آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی ایالات متحده دریافتند که داوطلبانی که مکمل را قبل و بعد از جلسات آموزشی مصرف می‌کردند، ۳ ماه بعد در برخی از اقدامات آمادگی جسمانی و شناختی حائز اهمیت بودند.

با این حال، ورزش فشرده خود به تنهایی باعث افزایش قدرت و استقامت می‌شود تا تمرین فشرده با مکمل.

در دو اندازه گیری عملکرد شناختی، هر دو گروه دارونما و گروه مکمل کاهش اندکی در عملکرد نشان دادند، در حالی که سایر اقدامات بهبود یافتند.

کریس زویلینگ، رهبر تحقیق، دکترای فوق دکترای دانشگاه ایلینوی می‌گوید: فواید ورزش فشرده از نظر جسمی و روانی به خوبی شناخته شده است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه تغذیه بهینه می‌تواند به تقویت عملکرد مغز نیز کمک کند.

وی می‌افزاید: ما از نتایج هیجان زده شده‌ایم زیرا آنها بینش اساسی در مورد چگونگی تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌توانند در کمک به مردم تا حد امکان کارآیی و بهره وری در دنیای امروز ایجاد کنند.

تمرینات قدرتی و تناسب اندام

دانشمندان ۱۴۸ پرسنل زن و مرد فعال نیروی هوایی را از پایگاه نیروی هوایی رایت پترسون در دیتون، استخدام کردند و آنها را به طور تصادفی در دو گروه قرار دادند.

هر دو گروه تحت یک برنامه تمرینی ۱۲ هفته ای قرار گرفتند که شامل ۵ جلسه روزانه ۴۵ دقیقه ای بود که شامل جلسات چرخشی تمرین با شدت زیاد، آمادگی هوازی و تمرینات قدرتی در هر هفته بود.

یک گروه ۳۰ دقیقه قبل و ۱ ساعت بعد از هر جلسه مکمل غذایی مخصوص را نوشیدند، در حالی که گروه دوم یک نوشیدنی دارونما مصرف کردند که همان شکل و طعم آن را داشت. این مکمل حاوی ۲۶۷ کالری انرژی بود، در حالی که دارونما ۱۰۰ کالری داشت.

نه محققان و نه شرکت کنندگان نمی‌دانستند چه کسی مکمل خاص را نوشیده و چه کسی دارونما را نوشیده است.

مکمل پروتئین بالا شامل طیف گسترده ای از مواد مغذی از جمله:

  • لوتئین، یک ویتامین کاروتنوئید مربوط به بتاکاروتن و ویتامین A موجود در کلم پیچ، اسفناج، آووکادو و تخم مرغ
  • اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی های روغنی مانند ماهی خال مخالی و ساردین وجود دارد
  • فسفولیپیدها، یک جز اساسی در غشای سلول
  • بتا-هیدروکسی بتا-متیل بوتیرات، مکملی که به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند و به ریکاوری بعد از ورزش فشرده کمک می‌کند
  • اسید فولیک
  • ویتامین های گروه B
  • ویتامین دی

شرکت کنندگان قبل و بعد از برنامه ورزشی یک سری تست های آمادگی جسمانی و شناختی را انجام دادند. آزمون های شناختی حافظه، هوش سیال – توانایی حل مشکلات جدید استدلال، عملکرد اجرایی و زمان واکنش را ارزیابی کردند.

گروه فقط ورزش در ۵ از ۶ اندازه گیری آمادگی جسمانی و ۴ از ۸ اندازه گیری عملکرد شناختی، پیشرفت های مثبتی داشتند. تیم تحقیق افزایش عملکرد شناختی را در موارد زیر ثبت کرده است:

  • حافظه کوتاه مدت
  • حافظه اپیزودیک
  • زمان عملکرد عملکرد اجرایی
  • هوش سیال و راندمان پردازش

گروهی که مکمل را نیز مصرف کردند، در هر شش اندازه گیری تناسب اندام و ۶ از ۸ اقدامات شناختی، پیشرفت هایی داشتند. در مقایسه با ورزش به تنهایی، مصرف مکمل با پیشرفتهای اضافی قابل توجهی همراه بود:

  • حافظه فعال افزایش می‌یابد
  • زمان واکنش هوش مایع کاهش یافته است
  • توده عضلانی بدون چربی افزایش می‌یابد
  • ضربان قلب در حالت استراحت، اندازه گیری آمادگی جسمانی، کاهش می‌یابد

حافظه فعال

مت کوچان، همکار تحقیقاتی و دانشمند سلامت مغز در Abbott و یکی از نویسندگان این مطالعه، از بهبود حافظه کاری در میان شرکت کنندگان که مکمل استفاده کرده‌اند تحت تأثیر قرار گرفت.

حافظه فعال یک ذخیره اطلاعات موقت و محدود است که توانایی چند وظیفه ای فرد را پیش بینی می‌کند و اغلب در شرایط استرس زا دچار اختلال می‌شود. به عنوان مثال، این امکان را به فرد می‌دهد که شماره تلفنی را به اندازه کافی برای شماره گیری یا نوشتن آن به خاطر بسپارد.

کوچان می‌گوید: این واقعا معامله بزرگی است. یکم، زیرا بهبود حافظه فعال دشوار است. و دوم اینکه به همه مربوط است.

به طرز عجیبی، دو معیار عملکرد شناختی بعد از مداخله برای مکمل و گروه دارونما کمی بدتر بود: حافظه کوتاه مدت و دقت عملکرد اجرایی.

ممکن است این کاهش عملکرد ناچیز ناشی از اضطراب امتحان یا شانس باشد.

محققان می‌گویند آنها این مطالعه را برای تعیین اینکه کدام یک از مواد مغذی عملکرد جسمی و شناختی را بهبود می‌بخشد، طراحی نکرده‌اند. آنها همچنین مطمئن نیستند که آیا شناخت پیشرفته به دلیل مصرف مکمل، بهبود آمادگی جسمانی یا ترکیبی از هر دو بوده است.

این مطالعه همچنین فقط ۳ ماه به طول انجامید و بنابراین، قطعی نیست که برنامه های بهداشتی در زندگی واقعی بتوانند این پیشرفت ها را حفظ کنند.

تیم تحقیقاتی پیوندی بین مکمل ها و بهبودهایی را کشف کرد که با ورزش فقط در ۵ مورد از ۲۳ معیار تجزیه و تحلیل بهداشت شناختی قابل توضیح نیست.

علاوه بر این، آنها هیچ تغییری در تحلیل آماری برای ارزیابی بسیاری از متغیرها در یک مطالعه واحد و نسبتاً کوچک انجام ندادند.

آنها همچنین معتقدند که ممکن است با استفاده از غذاهای کامل به جای مکمل ها، از غذاهای کامل برای تأمین مواد مغذی مزایای بیشتری حاصل شود.

با این حال، این امر می‌تواند چندین چالش در طراحی مطالعه ایجاد کند، به عنوان مثال، چگونگی ارائه مقادیر دقیق از چندین ماده مغذی مختلف.

این مطالعه شواهدی را نشان می‌دهد که تمرینات فشرده قلبی عروقی و مقاومتی بهبود سریعی در تناسب اندام ایجاد می‌کنند و مطابق با تحقیقات قبلی، با پیشرفت در برخی از اقدامات شناختی همراه است.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *