تامین روزانه 40 دستگاه ونتیلاتور از سوی دو شرکت دانش بنیان ایرانی

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: در آغاز ظرفیت تولیدمان در زمینه دستگاه های ونتیلاتور بسیار کم بود و روزانه شاید 10 عدد تولید می شد، اما امروز به جایی رسیدیم که تولیدکنندگان دستگاه های ونتیلاتور که دو شرکت دانش بنیان هستند، متعهد شده اند که روزانه 40 عدد دستگاه را تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و مازاد آن نیز قابلیت صادارت دارد.

مهندس سید حسین صفوی، در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: از زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، با کمبود اقلام مورد نیاز برای مقابله با این بیماری، روبرو شدیم که منجر شد در این دو سه ماه، اتفاقات بزرگی در کشور رخ دهد که مایه فخر و افتخار کشور است.

وی افزود: در بدو بحران، بسیاری از محصولات موردنیاز در زمینه مراقبت و محافظت از پرسنل و بیماران در برابر این ویروس، در کشور به میزان کافی تولید نمی شد، یا اینکه در مورد برخی از این اقلام در کشور اصلا تولیدکننده ای نداشتیم.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی بیان کرد: برای مثال، در زمینه کیت های تشخیص کرونا که در کشور تولید نمی شد، شرکت های دانش بنیان بلافاصله شروع به کار کرده و درحال حاضر، میزان تولیدات این کیت ها به اندازه ای رسیده که نه تنها نیاز کشور تامین می کنند، کیفیت و تیراژ این کیت ها به سطحی رسیده که می توان آنها را سایر کشورها صادر کرد. در حال حاضر سه شرکت تولیدکننده در زمینه تولیدات کیت های تشخیص مولکولی و یک شرکت در زمینه تولید کیت های سرولوژی فعالیت دارند. البته شرکت های دانش بنیانی نیز در سطح بررسی کیفیت هستند که به محض اخذ تاییدیه کیفی در شبکه عرضه این محصولات قرار خواهند گرفت.

وی درخصوص اقلام حفاظتی گفت: تولیدات ما در حوزه ماسک های سه لایه بین 500 تا 600 هزار عدد در روز بود که اکنون تیراژ تولیدمان در زمینه ماسک های صنعتی به روزانه 2 و نیم میلیون عدد رسیده و نیاز مراکز درمانی به طور کامل تامین می شود. علاوه بر این، با توجه به ظرفیتی که در کشور ایجاد شده، برخی گروه های جهادی، اقدام به راه اندازی کارگاه هایی برای تولیدات نیمه صنعتی کردند و در این راستا نیز روزانه روزانه 2 میلیون عدد ماسک با رعایت نکات بهداشتی تولید می شود که البته بر کارکرد این کارگاه ها نظارت کافی وجود دارد.

وی درخصوص تولید ماسک های ان 95 گفت: در این زمینه در آغاز، حدود 15 هزار تولید روزانه داشتیم، اما درحال حاضر، تولید این ماسک ها به روزانه 150 هزار عدد رسیده و علاوه بر تامین نیاز مراکز درمانی و بخش صنعت، به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.

مهندس صفوی درخصوص تولید دستگاه های ونتیلاتور گفت: در آغاز ظرفیت تولیدمان در زمینه دستگاه های ونتیلاتور بسیار کم بود و روزانه شاید 10 عدد تولید می شد، اما امروز به جایی رسیدیم که تولیدکنندگان دستگاه های ونتیلاتور که دو شرکت دانش بنیان هستند، متعهد شده اند که روزانه 40 عدد دستگاه را تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و مازاد آن نیز قابلیت صادارت دارد. این دستگاه ها در شرایط تحریم تولید می شود و حتی در تامین قطعات تولید آنها با سختی مواجیهم، اما با تکیه بر توان متخصصان و محققان کشور و تلاش مسئولان به این ظرفیت دست یافتیم. حتی کشورهایی که خودشان تولیدکننده این دستگاه ها بودند، در حال حاضر تقاضای خرید این دستگاه ها را از ما دارند.

وی درخصوص لباس ها و کاورهای یکسره، تصریح کرد: لباس های پزشکی یکسره قبلا روزانه 10 هزار عدد تولید می شد، اما درحال حاضر، تولید روزانه آنها به بیش از 100 هزار عدد رسیده که بیش از نیاز کشور است و به فکر ذخیره و صادرات آن نیز هستیم.

صادرات کیت های سرولوژی ایرانی به ترکیه و آلمان

وی در خصوص صادرات کیت های ایرانی به سایر کشورها افزود: کیت های سرولوژی پس از کسب تاییدیه از سوی ما در قالب دو محموله برای کشورهای آلمان و ترکیه ارسال شد. البته در خصوص کیت های تشخیصی PCR صادرات نداریم؛ چرا که باید نیاز داخلی را پوشش دهیم. در خصوص واردات کیت نیز از آنجایی که ما تولید کننده کیت نبودیم در ابتدای شیوع بیماری کرونا بخشی از کیت ها از سوی سازمان بهداشت جهانی و بخشی نیز از طریق کشور چین تامین می شد. نمونه های این کیت ها بررسی شده و در صورتیکه مجوز نهایی را اخذ می کرد ترخیص آن صورت می گرفت. این کیت ها کیفیت و شرایط مناسبی داشتند.

مهندس صفوی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به این سوال که در برخی از خبرها کشور ترکیه اعلام کرده است که محموله ای به این کشور نرسیده است، تصریح کرد: دو محموله از کشور خارج شده و دیگر در گمرک ایران وجود ندارد. باید توجه کنید روند ترخیص کالا نیز در کشورها و گمرکات مختلف، متفاوت است، اما این محموله ها از کشور ما خارج شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا توانست آسیب پذیری کشورهای مختلف را در تامین نیازهای درمانی نشان دهد، اظهار کرد: ولی ما با وجود اینکه در شرایط تحریم های سخت و مشکلات آن قرار داشتیم، توانستیم در تامین اقلام پزشکی جایگاه مثال زدنی به دست آوریم. در روزهای اول بیماری با توجه به نیاز بالا برای ماسک مجوزهایی برای واردات داده بودیم اما اکنون با توجه به افزایش حجم تولید داخل، تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد.

دپوی اقلام مرتبط با کرونا جهت مقابله با پیک دوم بیماری

وی ادامه داد: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه وضعیت بسیار خوبی داشته است که این وضعیت حتی در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی که درخواست برای اقلام محافظتی دارند نیز مشاهده می شود. اکنون حتی کشورهایی که تولید کننده ونتیلاتور بودند نیازمند واردات این دستگاه از کشورهای دیگر هستند، اما ما با اینکه پیش بینی می کردیم شاید نیاز به واردات ونتیلاتور داشته باشیم، اما بخش خصوصی به کمک ما آمد تا جایی که دیگر نیازی به واردات این دستگاه وجود نداشته باشد. در زمینه توسعه تخت های ویژه نیز این بخش می تواند به ما کمک کند. در صورتیکه قرار باشد پیک دوم بیماری را شاهد باشیم، دپوی ذخایر ما تکیه بر تولیدات داخلی دارد.

مهندس صفوی با اشاره به اینکه با ایجاد رقابت میان تولید کنندگان می توان شاهد ارتقای کیفیت تولیدات بود، گفت: یکی از موضوعات در دستور کار ما رتبه بندی محصولات پزشکی تولید داخلی براساس کیفیت آنها بود. محصولات پزشکی بسیار متنوع اند و ما برای این کار از ظرفیت اتحادیه ها و انجمن ها استفاده کردیم تا بر اساس چهارچوب های ابلاغی، کالاها را رتبه بندی کنند و قیمت کالا نیز بر اساس همین کیفیت شکل خواهد گرفت. به عنوان مثال انجام این کار در زمینه باند و گاز استریل سبب شد که تلاش تولید کنندگان برای افزایش کیفیت کالا رشد چشمگیری داشته باشد.

صادرات ۲۵ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در سال گذشته

وی در خصوص میزان صادرات تجهیزات پزشکی در سال ۹۸ نیز گفت: تقریبا ۲۵ میلیون دلار صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی داشتیم که فکر می کنم امسال با توجه به اینکه به دلیل شیوع کرونا محصولات جدیدی اضافه شده است این رقم افزایش نسبی داشته باشد.

کمبود اقلام حفاظتی در بیمارستان ها نداریم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا اکنون کمبود تجهیزات حفاظتی در مراکز درمانی وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: به طور قطع تیراژ تولیدات داخلی به اندازه پاسخگویی نیاز بخش درمان کشور خواهد بود و این مراکز در زمینه دستکش و سایر اقلام حفاظتی کمبودی نخواهند داشت. در روزهای اول شیوع بیماری از آنجایی که می خواستیم موجودی محصول خود را به صورت نظام یافته به مراکز درمانی برسانیم، این اقلام از طریق حواله های صادر شده از سوی تجهیزات پزشکی به مصرف کنندگان می رسید، از آن زمان به بعد حدود ۲۵۰ میلیون دستکش را در مراکز درمانی توزیع کردیم و به شکل مناسبی در اختیار کادر درمانی قرار گرفت. هماهنگی برای ارائه این اقلام در بخش دولتی از طریق دانشگاه های علوم پزشکی صورت می گرفت و از آنجایی که در بخش خصوصی یک مجموعه متمرکز وجود نداشت، خودمان به شکلی مستقیم با بخش های خصوصی در ارتباط بودیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روند تخصیص ارز به شرکت های تولید کننده تجهیزاتی افزود: در تخصیص ارز همیشه تولید کنندگان در اولویت ما قرار دارند. در تمام جداول ارسالی به بانک مرکزی برای تامین ارز اولویت با مواد اولیه است، اما در چند ماه اخیر به دلیل محدودیت ها، تخصیص ارز در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار کند شده بود و صفی برای تخصیص ارز ایجاد شده بود که پیگیر رفع این مشکل هستیم.

اجازه بازاریابی خارجی به شرکت های ایرانی تولید کننده کیت های کرونا

وی در خصوص حجم صادرات کیت از کشور گفت: همانطور که گفتم دو قسمت صادرات انجام شده است و اکنون خود تولید کننده ها از ما درخواست کرده اند که روزانه ۹۰۰۰ کیت صادر کنند که ما نیز اجازه این کار و بازاریابی در کشورهای خارجی را به آنها خواهیم داد.

مهندس صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت در زمینه دپوی اقلام حفاظتی آمادگی کامل را دارد، تصریح کرد: این اقلام به دو شکل توزیع می شدند. اول برای مراکز درمانی که تامین کنندگان کالا آنها را در اختیارشان قرار می دادند، اما پس از اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند نیاز به این تجهیزات افزایش یافت. در خصوص ارائه تجهیزات حفاظتی به مطب ها نیز سه شرکت توزیع کننده مشخص شدند تا کالاها را در اختیار مطب ها بگذارند.

تامین پانسمان بیماران پروانه ای

وی در خصوص تامین پانسمان بیماران پروانه ای نیز گفت: به دلیل تحریم های موجود عدم همکاری شرکت تامین کننده این پانسمان ها را در مقاطعی شاهد بودیم، اما اکنون توانستیم از طریق چند شرکت این کالا را تامین کنیم. بخشی از این پانسمان ها نیز از طریق یونیسف وارد کشور شدند. در حال حاضر موجودی پانسمان این بیماران در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای تامین آن در آینده نیز در تلاش هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که کدامیک از ماسک ها تایید شده است و می توان برای استفاده به آنها اعتماد کرد، گفت: در چند ماه اخیر واحدهای تولیدی زیادی اقدام به تولید ماسک ها کردند و آنها را به بازار عرضه کردند. برای آنکه از صحت شرکت تولیدی ماسک اطمینان حاصل کنید می توانید به سایت imed.ir مراجعه کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هجده =