بهبود بینایی با قرار گرفتن در معرض نور قرمز

مطالعه ای از محققان دانشگاه کالج لندن در بریتانیا نشان داد که استفاده مختصر از نوع مناسب نور می‌تواند باعث بهبود بینایی شود.

این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن 3 دقیقه ای در معرض نور قرمز عمیق صبح‌ها یک بار در هفته می‌تواند بینایی را که به دلیل افزایش سن کاهش یافته است، تا 1 هفته بهبود بخشد.

محققان تحقیقات خود را قبل از اینکه کار با شرکت کنندگان انسانی کار کنند، با موش‌ها آغاز کردند.

پروفسور گلن جفری، نویسنده اصلی گفت: این واقعا مهم نیست که حیوان چیست یا تا حدی سلول چیست، نور بر آن تاثیر می‌گذارد.

نور قرمز عمیقی که محققان استفاده کردند یک رنگ خاص با طول موج 670 نانومتر بود.

میتوکندری شبکیه

پروفسور جفری گفت که بهبود بینایی که این مطالعه نشان داد ناشی از این واقعیت است که نورهایی که ما استفاده می‌کنیم بر میتوکندری تاثیر می‌گذارد. او اهمیت آن را توضیح داد:

میتوکندری‌ها منابع انرژی بسیار حفاظت شده در سلولها می‌باشند، آنها باتری سلولها هستند. نور بار میتوکندری‌ها را افزایش و به آنها اجازه می‌دهد انرژی خروجی خود را افزایش دهند که با افزایش سن یا بیماری کاهش یافته است.

منبع شیمیایی این انرژی آدنوزین تری فسفات (ATP) است. بینایی پس از 40 سالگی کاهش می‌یابد و با کاهش 70 درصدی ATP مرتبط است، به این معنی که سلول‌ها برای عملکرد صحیح انرژی ندارند.

به گفته پروفسور جفری، میتوکندری در چشم به ویژه مزایای تحقیقاتی منحصر به فردی را ارائه می‌دهد:

نکته مهم در مورد شبکیه این است که میتوکندری آن بیشتر از هر اندام دیگری است، زیرا انرژی زیادی مصرف می‌کند.

علاوه بر این، شما دسترسی نوری آسانی دارید، می‌توانید نور را مستقیماً به میتوکندری شبکیه هدایت کنید، کاری که نمی‌توانید برای میتوکندری در کبد یا کلیه انجام دهید.

به این واقعیت اضافه کنید که شبکیه چشم سریع‌تر از هر عضو دیگری پیر می‌شود. شما می‌توانید به سادگی عملکرد آن را با پرسیدن آنچه از مردم می‌بینند آزمایش کنید، و یک هدف عالی برای درمان با نور قرمز خواهید داشت.

دید کنتراست رنگ

مطالعه کوچکی بر روی زنان و مردان در محدوده سنی 34 تا 70 سال انجام شد.

محققان بهبودهای بینایی شرکت کنندگان را با امتیاز دادن به دید کنتراست رنگ آنها یا توانایی تمایز بین رنگ‌ها اندازه گیری کردند. همه شرکت کنندگان در شروع کارآزمایی دید کنتراست رنگ طبیعی داشتند.

برخی از افراد صبح و برخی دیگر در بعد از ظهر به مدت 3 دقیقه در معرض نور قرمز عمیق قرار گرفتند. نور قرمز تقریباً یک استاپ دوربین روشن‌تر یا تقریباً دو برابر روشن‌تر از نور کلی در منطقه آزمایش بود.

دید کنتراست رنگ شرکت کنندگان 3 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور قرمز و دوباره 1 هفته بعد مورد آزمایش قرار گرفت.

دید کنتراست رنگ شرکت کنندگانی که صبح در معرض نور قرمز قرار گرفتند به طور متوسط 17 درصد بهبود یافت.

زمان بندی همه چیز است

محققان دریافتند که استفاده از نور باید در صبح انجام شود تا تأثیر داشته باشد.

آنها هیچ بهبودی در دید کنتراست رنگ در شرکت کنندگانی که بعد از ظهر در معرض نور قرار گرفتند، مشاهده نکردند.

یکی از دلایل احتمالی این است که میتوکندری‌ها از ریتم شبانه‌روزی بدن پیروی می‌کنند و همانطور که پروفسور جفری درباره آن‌ها می‌گوید: آنها احتمالاً در بعد از ظهر مشغول انجام کارهای دیگر هستند.

امکان دیگر مربوط به نیازهای انرژی منحصر به فرد در اوایل روز است. پروفسور جفری حدس می‌زد: شاید همه چیز مربوط به صبح بیدار شدن و آماده شدن برای انجام کارها باشد.

میتوکندری انرژی را جذب می‌کند که نیاز به جایگزینی دارد. مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، میتوکندری در بقیه روز یا شب پاسخ نمی‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که 3 دقیقه زمان بهینه برای قرار گرفتن در معرض نور است و بهبود بینایی تا 1 هفته طول می‌کشد.

پروفسور جفری گفت: سه دقیقه به اندازه یک قرار گرفتن در معرض 45 دقیقه موثر است، اما برای ساعت‌ها از آن استفاده کنید و کار نمی‌کند.

پیامدهای گسترده

به گفته پروفسور جفری، پیامدهای این مطالعه فراتر از بهبود بینایی است:

میتوکندری بر بسیاری از جنبه‌های زندگی ما حکومت می‌کند و ما به راهی برای بهبود سلامت آن‌ها، به ویژه در دوران پیری نیاز داریم.

استفاده از نور قرمز در حال حاضر در تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها و همچنین در آزمایشات بالینی استفاده می‌شود. احتمالاً یک راه بسیار ساده و اقتصادی برای انجام این کار با کاربرد گسترده در اختیار ما قرار می‌دهد.

پروفسور جفری گفت: برای ارائه یک زمینه گسترده‌تر، ما همچنین در حال کار بر روی زنبور عسل هستیم، زیرا برخی از حشره کش‌های بسیار مهم، با آسیب رساندن به میتوکندری زنبورها را می‌کشد. ما از فناوری تقریباً یکسانی برای محافظت از آنها استفاده کرده‌ایم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 3 =