افزایش آسیب پذیری سرطان لوزالمعده در روش درمانی ایمونوتراپی

پزشکی سابقه خوبی در درمان سرطان لوزالمعده ندارد، زیرا درمان‌هایی مانند شیمی درمانی و ایمونوتراپی تا الان پیشرفت زیادی نداشتند.

در یک مطالعه جدید از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، دانشمندان دریافتند که مسدود کردن یک مسیر التهابی به آسیب پذیر شدن سرطان در برابر این درمان‌ها کمک می‌کند.

سرطان لوزالمعده یکی از کشنده‌ترین اشکال سرطان است که اغلب پس از انتشار به سایر اندام‌ها تشخیص، داده می‌شود.

نرخ بقای سرطان لوزالمعده

میانگین نرخ بقای این بیماری 5-ساله است. عمدتاً به این دلیل که درمان‌های مرسوم مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی به اندازه سایر سرطان‌ها مؤثر نیستند.

یکی از ترفندهای کوچک کثیف آن، ایجاد التهاب در اطراف تومورها است که سلول‌های T را که برای مبارزه می‌آیند خسته می‌کند. این ترفند، سلول‌های T را که از طریق تکنیک‌های ایمونوتراپی افزایش یافته را بی‌اثر می‌کند.


ترکیب سه گانه داروهایی که سرطان لوزالمعده را هدف قرار می‌دهند


محققان در مطالعه جدید پروتئینی به نام IRAK4 را شناسایی کردند که این التهاب را تحریک می‌کند.

هنگامی که آنها یک مهارکننده IRAK4 را به موش‌های مبتلا به سرطان لوزالمعده تجویز کردند، دریافتند که سیگنال‌های التهابی کاهش می‌یابد و به این ترتیب، سلول‌های T طبیعی حیوانات می‌توانند راحت‌تر به تومورها رسیده و به آنها حمله کنند.

نتیجه مطالعات

این روش اثربخشی ایمونوتراپی را نیز بهبود بخشید.

مهارکننده IRAK4 نرخ بقای موش‌ها را در مقایسه با دارونما یا شیمی‌درمانی به تنهایی افزایش می‌دهد و این میزان بقا با ترکیب مهارکننده و شیمی‌درمانی حتی بیشتر می‌شود.

اما بهترین نتایج زمانی حاصل شد که مهارکننده با ایمونوتراپی ترکیب شد؛ در مهارکننده به تنهایی، نرخ بقا 25 روز بود. اما میانگین بقا در ترکیب، 46 روز بود. برخی از موش‌هایی که تحت درمان ترکیبی قرار گرفتند تا 100 روز زنده ماندند.

در حالی که این مطالعه فقط بر روی موش ها انجام شده است، محققان خوشبین هستند که می‌تواند برای انسان‌ها نیز اعمال شود.

مهارکننده‌های IRAK4 در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی برای درمان سرطان‌های خون هستند و دانشمندان در مطالعه جدید قصد دارند به زودی این درمان را برای سرطان های لوزالمعده و معده به آزمایش‌های بالینی برسانند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 13 =