ارتباط سلامت دهان و دندان ضعیف با بیماری‌های مختلف

در یک مطالعه جدید و گسترده، محققان بریتانیایی دریافتند که سلامت دهان با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و خود ایمنی مرتبط است.

این یافته‌ها بر اساس تحقیقات رو به رشدی است که سلامت دهان و دندان ضعیف را با بیماری‌های مزمن گسترده‌تر مرتبط می‌کند.

جوت سینگ چاندان، نویسنده اول مطالعه جدید می‌گوید: سلامت ضعیف دهان، در سطح جهان بسیار رایج است. هنگامی که بیماری دهان و دندان پیشرفت می‌کند، می‌تواند منجر به کاهش قابل ملاحظه کیفیت زندگی شود.

با این حال، تا کنون، اطلاعات زیادی در مورد ارتباط بیماری لثه و بسیاری از بیماری‌های مزمن، به ویژه بیماری‌های روانی، وجود نداشته است.

تعدادی از مطالعات اپیدمیولوژیک در سال‌های اخیر، ارتباط بین بیماری پریودنتال و سایر بیماری‌ها را شناسایی کرده‌اند.

می‌دانستیم که فشار خون بالا اغلب با سلامت دهان و دندان ضعیف مرتبط است، اما مطالعات ارتباط بین بیماری‌های دهانی و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را نیز پیدا کرده‌اند.

چاندان این مطالعه جدید را، به عنوان یکی از بزرگترین مطالعات اپیدمیولوژیک در نوع خود تا به امروز توصیف می‌کند.

ارتباط سلامت دهان با بیماری‌های قلبی

محققان سوابق سلامت بیش از 64000 بیمار با سابقه بیماری پریودنتال را بررسی کردند. این مطالعه، 250000 پرونده سلامتی بیمار که بدون سابقه بیماری پریودنتال بودند را، مقایسه کرد.


چگونه بیماری لثه می‌تواند بر بیماری های قلبی، دیابت و حتی آلزایمر تأثیر بگذارد


به طور متوسط ​​سه سال و نیم داده‌‌های بهداشتی پیگیری برای هر فرد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هدف این بود که بفهمیم چه میزان بیماری در افرادی که بیماری لثه‌ای دارند، از قبل وجود داشته است.

البته این امر علیت را تایید نمی‌کند. اما حداقل نشان می‌دهد که سلامت دهان و دندان ضعیفی که در این تجزیه و تحلیل خاص دنبال می‌شود، حداقل قبل از ظهور بیماری‌های دیگر است.

در طول دوره پیگیری، داده‌ها نشان داد که افراد مبتلا به بیماری پریودنتال 33 درصد بیشتر در معرض ابتلا به یک بیماری خودایمنی (مانند آرتریت یا پسوریازیس) و 18 درصد بیشتر احتمال دارد که به بیماری‌های قلبی عروقی (از جمله سکته مغزی یا نارسایی قلبی) مبتلا شوند.

در جدیدترین یافته‌های این مطالعه، بیماری لثه با 37 درصد افزایش خطر ابتلا به مشکلات روانی، از جمله افسردگی و اضطراب مرتبط بود.

ارتباط سلامت دهان با بیماری‌های روانی

داویت زمدیکن نویسنده اول مطالعه گفت: مطالعه ما جامع‌ترین مطالعه در نوع خود بود و نتایج حیاتی بر شواهدی ارائه کرد که قبلاً یا فاقد قدرت بوده یا دارای شکاف هایی بوده‌اند. به ویژه ارتباط بین سلامت دهان و دندان و بیماری‌های روانی.

از آنجایی که این مطالعه مشاهده‌ای است، محققان تنها می‌توانند در مورد مکانیسم علت بالقوه مرتبط با سلامت دهان با مشکلات سلامت سیستمیک حدس بزنند.

برخی از ارتباطات بین سلامت دهان و بیماری به خوبی اثبات شده‌اند، مانند رابطه دو طرفه بین پریودنتیت و دیابت نوع 2. اما برخی دیگر هنوز بسیار نامشخص هستند، به خصوص ارتباط بین سلامت روان و بیماری لثه.

محققان در اشاره به ارتباط بین سلامت روان و پریودنتیت به احتمال زیاد رفتاری و ایمنی شناختی را مشخص می‌‌‌‌کنند.

این بدان معناست که احتمالاً سلامت ضعیف دهان (مانند هالیتوز یا از دست دادن دندان) می‌تواند اضطراب‌های اجتماعی را افزایش دهد.

اما همچنین شواهدی از عفونت‌های دهانی وجود دارد که پاسخ‌های التهابی را تشدید می‌کنند که منجر به تغییرات مشخصی در فعالیت سیستم ایمنی در مغز می‌شود.

در نهایت، بدون توجه به سؤالاتی مانند «کدام اول می‌آید»، محققان گفتند که این یافته‌ها اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان را تأیید می‌کند.

کرش نیرانتاراکومار، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، می‌گوید که در حالت ایده‌آل این به معنای بازدید منظم دندانپزشک و ارتباط بهتر بین دندانپزشکان و پزشکان عمومی است که زیربنای این درک است که سلامت دهان می‌تواند ذاتاً با نگرانی‌های سلامتی گسترده‌تری مرتبط باشد.

نیرانتاراکومار می‌گوید: یک پیامد مهم یافته‌های ما نیاز به ارتباط مؤثر بین دندانپزشکی و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی است.

این به این دلیل است که اطمینان حاصل شود که بیماران یک برنامه درمانی مؤثر را که هم سلامت دهان و هم سلامت وسیع‌تر را هدف قرار می‌دهد برای بهبود سلامت کلی موجود و کاهش خطر بیماری‌های آینده به دست می‌آورند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =