ارتباط بین کووید طولانی مدت و سندرم خستگی مزمن

تحقیقات جدید در مانت ساینای، ارتباط بین کووید طولانی مدت و سندرم خستگی مزمن را شناسایی کرده و به درک فزاینده‌ای از همپوشانی بین این دو بیماری می‌افزاید.

تخمین زده می‌شود که تا 50 درصد از افرادی که مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده‌اند، پس از چند هفته بیماری حاد، نوعی علائم پایدار و ماندگار را تجربه خواهند کرد.

این بیماری که به طور غیررسمی به عنوان کووید طولانی مدت شناخته می‌شود، اخیراً از نظر بالینی PASC(عواقب پس از حاد عفونت کووید-19) نامیده شده است.

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث علائم طولانی مدت پس از کووید-19 می‌شود.

اما محققان متوجه شباهت های متمایز بین کووید طولانی مدت و سندرم خستگی مزمن شده‌اند که به عنوان آنسفالومیلیت میالژیک (ME/CFS) نیز شناخته می‌شود.

یک مقاله مروری که در ماه آگوست به رهبری محققان دانشکده پزشکی جانز هاپکینز منتشر شد، نشان داد که این دو بیماری دارای ناهنجاری‌های بیولوژیکی مشابهی هستند.

ارتباط بین کووید طولانی مدت و خستگی مزمن

این تحقیق جدید 41 بیمار را که بین 3 تا 15 ماه پس از عفونت حاد خود، علائم مداوم کووید-19 را تجربه می‌کردند، مورد بررسی قرار داد.

همه بیماران علی‌رغم نشان دادن نتایج طبیعی در تست‌های عملکرد ریوی، عکس‌برداری از قفسه سینه و سی‌تی اسکن، تنگی نفس مداوم را تجربه می‌کردند.

گروه آزمایش ورزش قلبی ریوی (CPET) را تکمیل کردند که برای کمک به پزشکان در بررسی علل تنگی نفس طراحی شده بود.

جالب توجه است که 88 درصد از بیماران مبتلا به کووید طولانی الگوهای تنفسی غیرطبیعی را در طول CPET نشان دادند.


چه کسانی به کووید طولانی مدت مبتلا می‌شوند


دونا مانچینی، نویسنده اصلی این مطالعه جدید توضیح می‌دهد: بهبود عفونت حاد کووید می‌تواند با آسیب اندام باقی‌مانده مرتبط باشد.

بسیاری از این بیماران تنگی نفس را گزارش کردند و آزمایش ورزش قلبی ریوی اغلب برای تعیین علت اصلی آن استفاده می‌شود.

نتایج تحقیقات

نتایج CPET چندین ناهنجاری از جمله کاهش ظرفیت ورزش، پاسخ تهویه بیش از حد و الگوهای تنفس غیر طبیعی را نشان می‌دهد که بر فعالیت‌های عادی زندگی روزمره آنها تأثیر می‌گذارد.

تقریباً همه گروه‌ها مقادیر CO2 پایینی را در حالت استراحت نشان دادند که نشان‌دهنده هیپرونتیلاسیون مزمن است.

مانچینی می‌گوید این نشان می‌دهد تنگی نفسی که در کووید طولانی دیده می‌شود احتمالاً با ارائه تمرین‌های تنفسی به بیماران قابل درمان است.

مانچینی می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد که در زیرگروهی از بیماران طولانی، تهویه هوا و یا تنفس ناکارآمد ممکن است زمینه ساز علائم آنها باشد. این مهم است زیرا این ناهنجاری‌ها ممکن است با تمرینات تنفسی یا «بازآموزی» برطرف شوند.

این نوع تنگی نفس قبلاً در بیماران ME/CFS شناسایی شده بود که ارتباط رو به رشد بین این دو بیماری مزمن را تأیید می‌کند.

محققان مصاحبه‌های تشخیصی را با کل گروه طولانی کووید مدت برای ارزیابی هر فرد از نظر ME/CFS انجام دادند. نزدیک به نیمی از گروه (46 درصد) معیارهای تشخیصی ME/CFS را داشتند.

یافته‌های جدید به مطالعات قبلی اشاره می‌کند که علائم مشابه ME/CFS را در بازماندگان اپیدمی سارس در سال 2003 برجسته می‌کند.

یک مطالعه کلیدی در سال 2009 نشان داد که 27 درصد از بازماندگان سارس، چهار سال پس از عفونت حاد، معیارهای تشخیصی ME/CFS را داشتند.

برای از بین بردن همبستگی‌های طولانی مدت کووید و ME/CFS به کار بیشتری نیاز است. اما در کوتاه‌مدت، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آزمایش ورزش قلبی ریوی می‌تواند راهی مفید برای ارزیابی بیماران مبتلا به کووید طولانی باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزوممات مصرفی

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 3 =