آیا ورزش شدید می‌تواند باعث بروز بیماری قلبی شود؟

ورزش متوسط چند روز در هفته برای سلامتی شما مفید است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است همیشه ورزش بیشتر بهتر نباشد وباعث بروز بیماری های قلبی بشوند.

اما قبل از اینکه خیلی راحت شوید، به خاطر داشته باشید که یک سبک زندگی غیرفعال خطر چاقی، بیماری های قلبی ، دیابت نوع ۲ و بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش می‌دهد.

ما این را می‌دانیم زیرا دانشمندان سالهای زیادی در مورد ورزش نکردن مطالعه کرده‌اند.

همه برای پاسخ به این سوال: حداقل فعالیت بدنی که هر هفته برای داشتن زندگی طولانی تر و سالم چه میزان است؟

اخیراً، مطالعات بیشتری شروع به بررسی سوی دیگر طیف ورزشی کرده‌اند تا ببینند که آیا همیشه بیشتر بهتر است یا خیر.

ورزش شدید ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد

محققان دریافتند افرادی که بیش از سالها طبق دستورالعمل های فعالیت بدنی ملی به خوبی ورزش می‌کنند، در سنین میانسالی بیشتر دچار کلسیفیکاسیون عروق کرونر (CAC) می‌شوند.

CAC، که با استفاده از سی تی اسکن اندازه گیری می‌شود، نشان می‌دهد که پلاک های حاوی کلسیم در عروق قلب وجود دارد که پیش بینی کننده بیماری قلب است.

این مطالعه تقریباً ۳۲۰۰ نفر را شامل شد. محققان ۲۵ سال آنها را دنبال کردند، از زمانی که آنها جوان بودند.

در ابتدای مطالعه و طی سه تا هشت ویزیت پیگیری، شرکت کنندگان تعداد دفعات و انواع فعالیتهای بدنی را در آنها گزارش کردند.

محققان از این اطلاعات برای تقسیم شرکت کنندگان به سه گروه استفاده کردند: کسانی که از دستورالعمل های فعالیت بدنی پیروی می‌کنند، کسانی که اصلا پیروی نمی‌کنند و کسانی که حداقل سه برابر از آن عبور کرده‌اند.

دستورالعمل های فعالیت بدنی ۲۰۰۸ برای منابع معتبر توصیه می‌کند که بزرگسالان حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه در هفته با فعالیت هوازی با شدت زیاد انجام دهند.

فعالیتهای شدید شامل دویدن، دوچرخه سواری، شنا، کلاسهای ورزشی یا رقص و ورزشهای سنگین است. فعالیت های با شدت متوسط ​​شامل پیاده روی، پیاده روی، گلف، ورزش در منزل و باغبانی است.

افرادی که سه برابر مقدار توصیه شده ورزش می‌کنند – یا معادل ۴۵۰ دقیقه در هفته از فعالیت متوسط ​​- در مقایسه با افرادی که کمترین ورزش را داشتند، ۲۷ درصد بیشتر در معرض خطر CAC بودند.

نتیجه آمار بر اساس نژاد و جنسیت، بیشتر سفیدپوستان در معرض خطر بودند.

این گروه ۸۰ درصد بیشتر در معرض خطر CAC بودند. این خطر برای مردان سفیدپوست کمی بیشتر از زنان سفیدپوست بود.

از نظر آماری، نتایج بر اساس نژاد و جنسیت فقط برای مردان سفیدپوست قابل توجه بود. این احتمالاً به این دلیل است که گروههای دیگر شرکت کننده بسیار کمی داشتند.

این مطالعه همچنین مزایای رعایت منظم دستورالعمل های فعالیت بدنی را تقویت می‎کند.

افرادی که کمتر از مقادیر توصیه شده ورزش می‌کردند بیشتر دچار فشار خون و دیابت نوع ۲ در سنین میانسالی بودند.

ورزش و سلامت قلب

آیا این به معنای وجود CAC در افرادی است که حداقل ۷.۵ ساعت در هفته ورزش می‌کنند، بعداً نشانه بیماری قلبی است؟

پاسخ این است … احتمالاً.

دکتر جمال رعنا، نویسنده مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: مقادیر زیاد ورزش با گذشت زمان ممکن است باعث ایجاد فشار در عروق شود و منجر به CAC بالاتر شود. با این حال، این تجمع پلاک ممکن است از نوع پایدارتر باشد و باعث حمله قلبی می‌شود، که در این مطالعه ارزیابی نشده است.

رعنا گفت که آنها قصد دارند با شرکت کنندگان ادامه دهند تا ببینند چه تعداد از آنها سکته قلبی، سایر مشکلات سلامتی پیدا می‌کنند یا زود از دنیا می‌روند.

مطالعات دیگر اشکال مشابه دوزهای بالای فعالیت بدنی را یافته اند.

در مطالعه قلب شهر کپنهاگ، دویدن های متوسط ​​در مقایسه با دونده های سبک، خطر مرگ زودرس را سه برابر افزایش می‌دهند. برای دونده های شدید، خطر نه برابر بیشتر بود.

مطالعه بر روی زنان، نشان داد زنانی که روزانه فعالیت سنگین انجام می‌دهند، در مقایسه با ورزشکاران متوسط ​​در معرض خطر بیشتری از بیماری قلبی ، سکته مغزی یا لخته شدن خون در رگ‌ها هستند.

با این حال، همه تحقیقات به ضرر ورزش زیاد برای سلامتی شما اشاره نمی‌کنند.

در یک مطالعه سوئدی در مورد تقریباً ۷۴۰۰۰ اسکی باز بین راهی از بین نخبگان، کسانی که مسابقات بیشتری را به پایان رسانده بودند، خطر مرگ زودرس را داشتند.

نویسندگان مطالعه حاضر نوشتند که اگرچه ورزشکاران شدید ممکن است مقادیر بیشتری CAC داشته باشند، اما عروق گسترده تر به این معنی است که “این ممکن است لزوماً به نتایج بالینی نامطلوب تبدیل نشود.”

البته هیچ یک از اینها دلیل برای قطع فعالیت های‌تان نیست. در حقیقت، بسیاری از آمریکایی ها احتمالاً می‌توانند از فعالیت بدنی کمی بیشتر در زندگی خود استفاده کنند.

طبق منبع معتمد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از نیمی از بزرگسالان ایالات متحده از دستورالعمل های فعالیت هوازی پیروی می‌کنند. و فقط یک پنجم از این رهنمودها برای فعالیتهای هوازی و تقویت استفاده می‌کند.

مطالعه فعلی، مانند تحقیقات دیگر، حاکی از آن است که حد بالایی در فواید ورزش وجود دارد. پس از آن مرحله، استرس اضافی ممکن است بر روی بدن شما – به ویژه قلب – تأثیر منفی بگذارد.

برای آن دسته از ورزشکاران فداکار که دوست دارند خود را بیش از این حد تحت فشار قرار دهند، این مطالعه دلیل بیشتری برای تلاش بیشتر برای مراقبت از قلب شما است.

این شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و یادگیری کنترل استرس با تمریناتی مانند یوگا، مراقبه و آموزش ذهن آگاهی است.

منبع: healthline

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

One thought on “آیا ورزش شدید می‌تواند باعث بروز بیماری قلبی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *