آیا روی(زینک) می تواند به کنترل فشار خون کمک کند؟

کلسیم و پتاسیم در تنظیم فشار خون نقش دارند، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که روی(زینک) نیز ممکن است نقشی داشته باشد.

محققان این کشف را به طور تصادفی در حالی که در حال بررسی نقش روی در عملکرد مغز موش بودند، انجام دادند.

اگر تحقیقات اضافی نتیجه مطالعه را تایید کند، یافته ها در نهایت می‌تواند به داروهای جدیدی برای کنترل فشار خون بالا یا فشار خون منجر شود.

پزشکان از استراتژی های مختلفی برای کمک به افراد در کنترل فشار خون بالا استفاده می‌کنند. هنگامی که ورزش و اقدامات غذایی، مانند افزایش مصرف پتاسیم و کاهش نمک، برای نگه داشتن فشار خون در حد قابل قبول کافی نیست، بسیاری از داروها در دسترس هستند.

هر یک از آنها تلاش می‌کند تا برون ده قلبی را کاهش دهد یا مقاومت محیطی را در سیستم شریانی بدن کاهش دهد.

یکی از مکانیسم های کاهش مقاومت در برابر جریان خون، شل کردن عضلات اطراف عروق و شریان ها است و باعث می‌شود خون آزادتر جریان یابد.

نویسندگان یک مطالعه اخیر می‌گویند: یافته های اساسی با گذشت بیش از 60 سال ثابت کرده است که سطح کلسیم و پتاسیم در عضله اطراف رگ های خونی کنترل کننده چگونگی انقباض و انقباض آنها است.

با این حال، این دانشمندان به طور غیر منتظره دریافتند که یک فلز، روی نیز ممکن است در حفظ تنه عروقی نقش داشته باشد.

دکتر اسکات آیتون، دکتر، نویسنده ارشد مطالعه، می‌گوید:

روی یک یون فلزی مهم در زیست شناسی است و با توجه به اینکه کلسیم و پتاسیم در کنترل جریان خون و فشار معروف هستند، جای تعجب است که قبلاً از نقش روی قدردانی نشده بود.

دکتر آیتون اضافه می‌کند، اساساً، روی اثر معکوس کلسیم بر جریان خون و فشار خون دارد.

نویسنده اصلی تحقیق دکتر اشنافی بتری و نویسنده ارشد کریستین رایت می‌باشند. آنها و دکتر آیتون همگی وابسته به موسسه علوم اعصاب و سلامت روان فلوری در پارکویل استرالیا و دانشگاه ملبورن نیز در استرالیا هستند.

یک کشف شگفت آور

دکتر بتری می‌گوید: کشف ما که روی نیز مهم است، بسیار سریع بود زیرا ما در مورد مغز تحقیق کرده بودیم، نه فشار خون.

همانطور که دکتر بتری یادآوری می‌کند: ما در حال بررسی تأثیر داروهای حاوی روی بر عملکرد مغز در بیماری آلزایمر بودیم که در مدلهای موش صحرایی تحت درمان با داروها متوجه کاهش قابل توجه و غیرمنتظره فشار خون شدیم.

کشف محققان ممکن است چند نکته را توضیح دهد که متخصصان در مورد روی می‌دانند. اول، کمبود روی با فشار خون بالا در مدل های حیوانی همراه است. دوم، ژن مسئول حفظ سطح روی در سلول ها نیز با فشار خون بالا و سایر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

با این حال، در مطالعات انسانی، هیچ مدرکی مبنی بر وجود منبع معتبر بین مصرف روی و فشار خون در رژیم غذایی وجود ندارد.

مقدار روی در جریان خون با مقادیر موجود در سلول ارتباط ندارد. این مطالعه نشان داد که مقدار روی داخل سلول ها مهم است.

روی چگونه ممکن است بر فشار خون تأثیر بگذارد

فشار خون بالا هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول های عضلانی صاف در دیواره های شریان و شریانی منقبض شده و این عروق را باریک می‌کند که از طریق آنها خون باید جریان یابد.

خون هنگام عبور از مجرا، دیواره های این مجاری باریک را بیرون رانده و باعث افزایش مخرب فشار خارجی بر روی آنها می‌شود. این می‌تواند منجر به آسیب دیدگی یا حتی پارگی رگ های خونی شود.

کلسیم در عضلات باعث این سفت شدن می‌شود. کلسیم توسط پتاسیم در بافت ماهیچه تنظیم می‌شود. مقدار هر دو فلز تحت تأثیر سلولهای اطراف مانند سلولهای اندوتلیال و اعصاب حسی است که خود توسط پتاسیم و کلسیم موجود تنظیم می‌شوند.

محققان دریافتند روی، بر عضلات، سلولهای اندوتلیال و اعصاب حسی با هم تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش میزان کلسیم در عضلات و شل شدن آنها می‌شود. این به نوبه خود منجر به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون می‌شود.

دکتر وینستون مورگان، از دانشگاه غرب لندن در انگلستان، گفت که اگرچه مطالعات دیگر نقش احتمالی روی را در فشار خون بالا پیشنهاد کرده اند، اما این مورد به طور خاص بررسی می‌کند چه اتفاقی می‌افتد وقتی روی داخل سلولی تنظیم می‌شود به سمت بالا یا پایین با استفاده از یونوفورها و کلاتورها.

یونوفورها وسیله نقلیه شیمیایی هستند که یونها مانند روی را از طریق غشای سلول منتقل می‌‎کنند، در حالی که کلاتورها آنها را متصل ‌کنند. محققان پیشنهاد می‌کنند که افزایش روی داخل سلولی با استفاده از یونوفور ممکن است منجر به کاهش فشار خون در موش های مورد مطالعه شود.

دانشمندان همچنین آزمایشات آزمایشگاهی بر روی رگهای خونی منتخب از موش و انسان انجام دادند و دریافتند هنگامی که آنها روی داخل سلولی را با استفاده از کلاتور کاهش می‌دهند، این عروق منقبض می‌شوند.

دکتر مورگان افزود: نتایج جالب توجه، آنها فقط سازوکار پیشنهادی را نشان می‌دهند. آنها همچنین تعدادی از سوالات مهم را بی پاسخ می‌گذارند.

نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند که تحقیقات بیشتری برای بررسی چگونگی تأثیر روی روی انواع مختلف سلول ها و آسیب شناسی ها لازم است. همچنین خاطرنشان کردند که رگ های خونی قلب و مغز نسبت به رگ های خونی در سایر نقاط بدن حساسیت بیشتری به روی دارند.

ابزاری جدید در مدیریت فشار خون

کشف این تحقیق ممکن است راهی امیدوار کننده برای تحقیقات بیشتر را پیشنهاد کند. با این حال، دونا آرنت، یک استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه بهداشت عمومی کنتاکی در لکسینگتون هشدار داد که بر اساس اولین مطالعه انجام شده در شریان های مزانتریک در موش صحرایی، توصیه نمی‌شود که انسان روی را شروع کند، زیرا هیچ مطالعه ای در مورد انسان.

دکتر مورگان همچنین خاطرنشان کرد: در این مطالعه، وقتی روی به خارج اضافه شد، هیچ تاثیری بر عروق نداشت. این تنها زمانی موثر بود که با استفاده از یونوفورها که به ندرت یک گزینه درمانی هستند، سطح داخل سلولی به طور مصنوعی افزایش یابد.

اگر تحقیقات بعدی در نهایت نقش روی را در مدیریت فشار خون تأیید کند، یک گزینه درمانی فشار خون بالا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

همانطور که دکتر رایت می‌گوید، در حالی که طیف وسیعی از داروهای موجود برای کاهش فشار خون موجود است، بسیاری از افراد در برابر آنها مقاومت می‌کنند. همچنین این مورد وجود دارد که برخی از داروهای موجود ممکن است عوارض جانبی مشکلاتی را برای برخی از افراد ایجاد کند.

دکتر رایت نتیجه گیری می‌کند:

داروهای فشار خون مبتنی بر روی یک نتیجه بزرگ برای یک کشف تصادفی است، و به ما یادآوری می‌کند که در تحقیقات، این فقط جستجوی چیزی خاص نیست، بلکه فقط جستجو است.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 13 =