آزمایش خون برای تشخیص افسردگی و اختلال دو قطبی یک قدم به واقعیت نزدیک تر می‌شود

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا یک قدم به آزمایش خون بالینی عینی برای تشخیص اختلالات دو قطبی و افسردگی نزدیک شدند.

یک مطالعه جدید قوی در حال توسعه نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون است که می‌تواند بین افسردگی و اختلال دو قطبی تمایز قایل شود و همچنین می‌تواند خطر ابتلا افراد به این اختلالت در آینده اندازه گیری کند.

بیش از یک دهه الکساندر نیکولسکو و تیمی از دانشمندان به دنبال الگوهایی از نشانگرهای زیستی بیان ژن مبتنی بر خون بودند که با تعدادی از شرایط مرتبط است که در حال حاضر تشخیص عینی آنها غیرممکن است.

یکی از مقالات منتشر شده اخیر نیکولسکو الگویی از نشانگرهای زیستی RNA را توصیف کرده است که می‌تواند به طور موثری بیماران در معرض خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را شناسایی کند.

نیکولسکو توضیح می‌دهد: ما در زمینه روان پزشکی طی دو دهه گذشته، به ویژه در 10 سال اخیر، پیشگام بوده ایم. این مطالعه نشان دهنده یک نتیجه پیشرفته از تلاش های ما است. این بخشی از تلاش ما برای آوردن روانپزشکی از قرن 19 به قرن 21 است.

جدیدترین مطالعه وی که در ژورنال روانپزشکی مولکولی منتشر شده است، بر روی اختلالات خلقی تمرکز دارد. به طور خاص، این تحقیق در مورد اینکه آیا نشانگرهای زیستی بیان ژن خون می‌توانند بین افسردگی و اختلال دو قطبی تمایز قائل شوند، علاقه مند بود.

مرحله اول تحقیق شامل گرفتن چندین نمونه خون از گروه بزرگی از بزرگسالان طی چندین سال بود. این حالتهای حاد حسی را قادر می‌سازد تا با تغییر در نشانگرهای زیستی خون ارتباط داشته باشند. سرانجام محققان 26 نشانگر زیستی خاص بیان ژن را که بهترین ارتباط را با افسردگی، اختلال دو قطبی و شیدایی دارد، دنبال کردند.

محققان سپس این گروه از نشانگرهای زیستی را در یک گروه مستقل مورد تأیید قرار دادند و بررسی کردند که آزمایش خون احتمالی می‌تواند به طور موثر بین افسردگی و اختلال دوقطبی تفاوت بگذارد و همچنین شدت حاد اختلال خلقی فعلی بیمار را تعیین کند.

شناخته شده است که بیش از یک سوم ژن های ردیابی شده در صفحه آخر بر ساعت شبانه روزی فرد تأثیر می‌گذارد. نیکولسکو می‌گوید این احتمالاً روشن می‌کند که چرا اختلالات خلقی تا این حد عمیق با خواب مختل عجین شده است.

این توضیح می‌دهد که چرا برخی از بیماران با تغییرات فصلی، و تغییرات خواب که در اختلالات خلقی رخ می‌دهد، بدتر می‌شوند.

ممکن است چندین سال طول بکشد تا این نوع آزمایش خون برای افسردگی به کاربرد بالینی برسد، اما نوید این ابزارهای جدید تشخیصی، آینده ای باورنکردنی در پزشکی دقیق شخصی را نشان می‌دهد.

این آزمایشات خون نه تنها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا شرایطی را که قبلاً فقط از طریق خودگزارش دهی ذهنی تشخیص داده شده بود تشخیص دهند، بلکه ممکن است به بیمار برای مطابقت با دارویی کمک کند که برای شرایط خاص آنها بهترین نتیجه را داشته باشد.

نیکولسکو و تیم وی همچنین به دنبال تمرکز بالینی آینده در درمان پیشگیرانه این اختلالات خلقی هستند، با استفاده از آزمایش های نشانگر زیستی مانند این موارد، بیماران را در معرض خطر اختلال دو قطبی یا افسردگی بالینی تشخیص می‌دهند و درمان ها را زود انجام می‌دهند.

محققان در مطالعه جدید نتیجه گیری کردند: ما امیدواریم که نشانگرهای زیستی مشخصه ما برای خطر در آینده ممکن است در رویکردهای پیشگیرانه مفید باشد، قبل از اینکه اختلال تمام عیار خود را نشان دهد. پیشگیری می‌تواند با مداخلات اجتماعی، روانشناختی یا بیولوژیکی انجام شود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهی در “آزمایش خون برای تشخیص افسردگی و اختلال دو قطبی یک قدم به واقعیت نزدیک تر می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =