بخیه های نسل بعدی با الهام از تاندون‌ها باعث بهبودی و انتقال دارو می‌شوند

یک تیم در دانشگاه مک گیل نوعی بخیه جدید درست کرده‌اند که بر اساس تاندون های انسانی ساخته شده است، که به او امکان می‌دهد نه تنها زخم ها را به طور موثر ترمیم کند، بلکه حتی می‌تواند پیشرفت آنها را کنترل کند و برای جلوگیری از عفونت با داروهایی همراه باشد.

در حالی که گسترش قابلیت های بخیه های مشترک یکی از محورهای اصلی پژوهشگران دانشگاه مک گیل بود، آنها همچنین سعی کردند با طراحی های فعلی آنچه را که به عنوان نقص می‌بینند برطرف کنند.

الیاف سفتی که در بخیه های امروزی به کار رفته می‌توانند به بافت اطراف آسیب برسانند که منجر به آسیب دیدگی و عوارض بعدی در پی جراحی شود، بنابراین دانشمندان نسل جدید بخیه هارا ساختند.

روشی که آنها می‌بینند، بخشی از مشکل تقابل بین این بخیه های محکم تر و ماهیت قابل انعطاف بافت انسانی است که باعث ایجاد اصطکاک در هنگام تعامل این دو می‌شود. راه حل این تیم این بود که برای الهام بخشیدن به بدن انسان، تولید ماده ای مبتنی بر تاندون ها که بسیار مناسب تر برای کار است.

نویسنده ارشد ژن وی ما می‌گوید: طراحی ما از بدن انسان، غلاف اندوتنون الهام گرفته شده است که به دلیل ساختار دو شبکه ای آن، سخت و محکم است. این الیاف کلاژن را به هم متصل می‌کند در حالی که شبکه الاستین آن را تقویت می‌کند.

دانشمندان ایجاد آنها را بخیه های ژله ای غلیظ (TGS) می‌نامند، زیرا توسط ژل بادوام اما لغزنده ای که ساختار نرم بافت اطراف را تقلید می‌کند، پوشانده شده است.

آنها در موش آزمایش شدند و تیم واقعاً دریافت که سطح ژل از اصطکاک و آسیب هایی که در غیر این صورت بخیه های سنتی ایجاد می‌کنند جلوگیری می‌کند.

دانشمندان همچنین برای بررسی توانایی بخیه ها برای انجام کارهایی بیشتر که فقط بافت های پاره شده را بهم می‌پیوندند، همچنین نشان داد که چگونه می‌توان آنها را با ترکیبات ضد باکتری، ریز ذرات حساس به pH، داروها و نانو ذرات فلورسنت بارگذاری کرد.

اگرچه این فقط یک اصل اثبات شده است، اما این بخیه ها کارهایی را انجام می‌دهد که بسیاری از اعمال اضافی مانند مبارزه با عفونت ها، تحویل دارو برای تسریع بهبود و نظارت بر پیشرفت زخم را دارند.

جیان یو لی، نویسنده تحقیق، می‌گوید: این فناوری ابزاری متنوع برای مدیریت پیشرفته زخم فراهم می‌کند. توانایی کنترل موضعی زخم ها و تنظیم استراتژی درمان برای ترمیم بهتر، هدایت مهیجی برای کشف است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 17 =