کارآزمایی بالینی خون پرورش یافته در آزمایشگاه روی انسان

محققان بریتانیایی می گویند خونی که در آزمایشگاه رشد و پرورش یافته است در اولین کارآزمایی بالینی در جهان به افراد تزریق شده است. خون پرورش یافته به مقدار کم معادل دو قاشق تزریق و در حال آزمایش است تا مشخص شود چگونه در داخل بدن عمل می کند.

بخش عمده ای از انتقال خون همیشه به افرادی بستگی دارد که به طور مرتب داوطلب اهدای خون هستند. اما هدف نهایی تولید گروه های خونی حیاتی و بسیار کمیاب است که به سختی می توان به آنها دست یافت.

این خون ها برای افرادی که شرایطی مانند کم خونی سلول داسی شکل دارند و به تزریق خون منظم وابسته هستند ضروری است.

اگر خون مطابقت دقیقی نداشته باشد، بدن شروع به دفع آن می کند و درمان با شکست مواجه می شود. این سطح از تطابق بافت فراتر از گروه های خونی شناخته شده A، B، AB و O است.

پروفسور اشلی توی، از دانشگاه بریستول، گفته که برخی از گروه‌ها « واقعاً کمیاب» هستند و «ممکن است تنها 10 نفر در یک کشور وجود داشته باشند» که بتوانند اهدا کنند.

در حال حاضر، تنها سه واحد از گروه خونی “بمبی” – که اولین بار در هند شناسایی شد – در سراسر بریتانیا موجود است.

خون چگونه رشد می کند؟

این پروژه تحقیقاتی تیم هایی را در بریستول، کمبریج، لندن و در NHS Blood and Transplant آماده کرد. تیم روی گلبول‌های قرمز خونی متمرکز شدند که اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه بدن حمل می‌کنند.

فرآیند اینگونه ادامه یافت:

  • آنها با اهدای یک واحد خون (حدود 470 میلی لیتر) شروع شد.
  • دانه های مغناطیسی برای صید سلول های بنیادی انعطاف پذیر که قادر به تبدیل شدن به گلبول قرمز هستند استفاده شد.
  • این سلول‌های بنیادی تحریک شدند تا در تعداد زیادی در آزمایشگاه رشد کنند.
  • و سپس هدایت می شوند تا تبدیل به گلبول های قرمز خون شوند.

این فرآیند حدود سه هفته طول می کشد و یک مجموعه اولیه از حدود نیم میلیون سلول بنیادی منجر به 50 میلیارد گلبول قرمز تولید می شود.

این فیلتر می شوند تا حدود 15 میلیارد گلبول قرمز که در مرحله درست رشد هستند برای پیوند دریافت کنند.

پروفسور Toye :

“ما می خواهیم در آینده تا حد امکان خون بسازیم، بنابراین چشم انداز من اتاقی پر از ماشین هایی است که به طور مداوم خون را برای اهدای تولید می کنند.”

تنها دو نفر در آزمایشی شرکت کردند که هدف آن آزمایش خون روی حداقل 10 داوطلب سالم است. آنها دو واحد 5 تا 10 میلی لیتری با فاصله حداقل چهار ماه از هم دریافت خواهند کرد. یکی از خون طبیعی و دیگری خون رشد یافته در آزمایشگاه.

خون پرورش یافتهبا یک ماده رادیواکتیو برچسب گذاری شده است که اغلب در روش های پزشکی استفاده می شود. بنابراین دانشمندان می توانند مدت زمان ماندگاری آن در بدن را ببینند.

امید است که خون پرورش یافته در آزمایشگاه قوی تر از حد معمول باشد.

گلبول های قرمز خون به طور معمول حدود 120 روز قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند، دوام می آورند. یک انتقال خون معمولی حاوی ترکیبی از گلبول های قرمز جوان و پیر است، در حالی که خون رشد یافته در آزمایشگاه تماماً تازه ساخته شده است، بنابراین باید 120 روز کامل طول بکشد. محققان گمان می‌کنند که این امر می‌تواند نیازهای آینده را امکان پذیر کنند.

خون پرورش یافته چالش های مالی و فناوری قابل توجهی وجود دارد.

میانگین اهدای خون برای NHS حدود 130 پوند هزینه دارد. رشد خون هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت، اگرچه تیم نمی گوید چقدر است.

چالش دیگر این است که سلول‌های بنیادی جمع‌آوری‌شده در نهایت خود را خسته می‌کنند، این موضوع مقدار خونی که رشد می‌کند را محدود می‌کند. پس برای تولید حجم هایی که از نظر بالینی مورد نیاز است، تحقیقات بیشتری لازم است.

کشف “خون تولید انبوه” را به دنبال دارد.

دکتر فرخ شاه، مدیر پزشکی انتقال خون در NHS Blood and Transplant، می گوید:

این تحقیق پیشرو در جهان، زمینه ساخت گلبول‌های قرمز خونی را فراهم می‌کند که می‌توانند به طور ایمن برای انتقال خون به افراد مبتلا به اختلالاتی مانند سلول داسی شکل استفاده شوند.

پتانسیل این کار به نفع بیماران انتقال خون بسیار قابل توجه است.

منبع: BBC

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 2 =