داروی ترکیبی دامپزشکی چیست؟

دامپزشکان بطور روزانه همه چیز را از آنتی بیوتیک ها گرفته تا پیشگیری از انگل و داروهای ضد تشنج برای حیوانات تجویز می کنند. اما اگر هیچ یک از گزینه های دارویی موجود برای وضعیت حیوان خانگی شما مناسب نباشد ، یا اگر حیوان خانگی شما قرص نمی خورد ، چه اتفاقی می افتد؟

در این زمان است که دامپزشک باید یک داروی ترکیبی را انتخاب کند تا حیوان خانگی شما درمان و داروی مورد نیاز خود را دریافت کند.

ممکن است قبلاً یک داروی ترکیبی خاص برای حیوان شما تجویز شده باشد ، یا شاید به دنبال روش دیگری برای دادن داروی روزانه به حیوان خود هستید چراکه او از مصرف قرص ها متنفر است (و شما هم از دادن آنها متنفر هستید).

در مورد آنچه باید در مورد داروخانه های ترکیبی بدانید و چرا آنها ممکن است بهترین گزینه ها را برای برخی از حیوانات خانگی ارائه دهند ، اینجا توضیحاتی آورده شده است.

داروی ترکیبی چیست؟

یک داروی مرکب از داروهای تغییر یافته از نوع اصلی آن تشکیل شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) داروهای ترکیبی را “داروهای ضد برچسب” می داند.

این بدان معناست که یک داروی مرکب نوعی سفارشی از داروی انسانی یا حیوانات مورد تأیید FDA خواهد بود. ترکیب دارویی دامپزشکی باید توسط یک دامپزشک و یا یک داروساز ترکیبی که یک نسخه از دامپزشک دریافت کرده است، انجام شود.

داروهای ترکیبی به صورت موردی برای یک بیمار خاص ایجاد می شوند و به صورت عمده تولید نمی شوند.

چرا برخی از حیوانات خانگی به داروهای ترکیبی احتیاج دارند؟

هنگامی که هیچ یک از گزینه های دارویی موجود برای وضعیت حیوان خانگی شما مناسب نباشد، دامپزشک شما در مورد استفاده از داروهای موجود برای ایجاد بهترین داروی ترکیبی و برای نیازهای حیوان خانگی شما اقدام می‌کند.

به عنوان مثال، شاید گربه شما برای درمان پرکاری تیروئید به قرص روزانه نیاز داشته باشد اما قرص‌هایی را که در غذای او پنهان است نمی‌خورد. یا شاید یک سگ به داروهای ضد تشنج نیاز داشته باشد ، اما دوز مورد نیاز وی به شکل قرص در دسترس نیست.

داروهای ترکیبی می توانند دارویی را به دوزهای خاص و فرمولاسیون هایی اختصاص دهند که راحت تر از آنها استفاده می شود.

در اینجا برخی از دلایل ترکیب و استفاده از داروهای دامپزشکی لیست شده است:

  • برای ایجاد دارویی که نایاب شده یا دیگر تولید نمی‌شود.
  • برای تهیه آسانتر یک یا چند دارو با هم ترکیب می‌شود.
  • برای سفارشی کردن قدرت دارو.
  • برای تغییر مسیر مصرف دارو.

مشکلات داروهای ترکیبی برای حیوانات اهلی

شایع ترین اشکال داروهای ترکیبی مورد استفاده در دامپزشکی شامل ژل های ترانس درمال ، کپسول ها و سوسپانسیون های طعم دار است.

داروهای ترانس درمال

این یک درمان موضعی است که با تعلیق ماده فعال یک دارو در ژل یا کرم انجام می شود. این دارو با مالیدن مقدار اندازه گیری شده بر روی ناحیه ای از بدن حیوان خانگی مانند گوش داخلی ، جایی که ماده فعال جذب می‌شود ، انجام می‌گیرد. این نوع داروهای مرکب معمولاً برای حیوانات خانگی‌ای انتخاب می شود که از مصرف قرص خودداری می کنند.

کپسول دهانی حیوانات

اینها برای ترکیب چندین ماده یا ایجاد فرم جدیدی از داروی قطع شده استفاده می شوند. کپسول به خودی خود در مقایسه با سایر انواع داروها ، برای بلعیدن بعضی از حیوانات خانگی آسانتر است.

داروهای طعم دار

اینها داروهای اصلاح شده ای هستند تا دارو برای حیوان خانگی قابل لمس تر باشد. تقویت کننده‌های طعم‌دار که برای حیوانات اهلی مورد استفاده قرار می گیرند شامل گوشت گاو ، مرغ ، ماهی ، کره بادام زمینی و موز است.

قرص و جویدنی مرکب

این داروها می‌توانند به شکل‌های طعم آور هم باشند. برخی نمونه‌های طعم دار ، مانند “Medi-Melts®” برای حل کردن داخل غذای حیوانات خانگی که برای بلع مشکل دارند، طراحی شده‌اند. برای حیوانات جویدن نرم نسبت به قرص راحت تر است.

چه نوع بیماری‌هایی را می توان با استفاده از داروهای ترکیبی درمان کرد؟

بسیاری از داروها به صورت ترکیبی در دسترس هستند. در اینجا برخی از رایج ترین داروهای ترکیبی و درمان آن ها توضیح داده شده است.

برای درمان اختلالات دستگاه گوارش در سگ‌ها و گربه‌ها از سیساپرید استفاده می شود. اشکال ترکیبی از این دارو ممکن است شامل یک کپسول خوراکی ، یک خوراکی و اشکال ترانس درمال باشد.

متیمازول معمولاً در درمان پرکاری تیروئید در گربه‌ها (غده تیروئید بیش فعال) مورد استفاده قرار می گیرد. مگر در مواردی که گربه با رادیوتراپی یا جراحی درمان شود ، درمان پرکاری تیروئید معمولاً یک درمان مادام العمر است. بنابراین ، بسیاری از صاحبان حیوان خانگی متوجه می‌دانند که کرِم‌های ترانس درمال مرکب در مقایسه با قرص‌های خوراکی راحت تر مصرف می‌شوند.

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک قوی است که برای عفونت های باکتریایی و انگلی بخصوص آنهایی که در دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی تولید می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل طعم تلخ آن ، بسیاری از حیوانات خانگی قرص‌های مترونیدازول را رد نمی‌خورند. بنابراین، این دارو غالباً در کپسول ها ، سوسپانسیون های طعم دار یا جویدنی های طعم دار ترکیب برای مصرف می‌شود.

پردنیزولون یک داروی ضد التهاب است که برای درمان انواع بیماری حیوان خانگی از جمله اختلالات خودایمنی و آلرژی‌ها به کار می‌رود. بسیاری از بیماری‌هایی که نیاز به درمان با پردنیزولون دارند از نظر ماهیتی مزمن هستند ، بنابراین ترکیب آنها ممکن است مصرف دوز طولانی مدت را آسان‌تر کند.

برمید پتاسیم یک داروی ضد تشنج است که برای کمک به مدیریت صرع سگ و گربه استفاده می‌شود. در حالی که این دارو به شکل قرص موجود است ، برخی صاحبان حیوانات خانگی می‌دانند که فرم تعلیق مایع ترکیبی راحت تر برای تجویز و مصرف است.

در پایان یادآور می‌شویم این ترکیب معمولاً برای مواردی است که گزینه های موجود در دارو موفق یا مناسب برای نیازهای حیوان خانگی شما نیستند. یک داروی ترکیبی می تواند گزینه ای برای صرفه جویی در مصرف در حیوانات خانگی باشد که درمان آنها دشوار است یا در مواردی که سایر گزینه های درمانی با شکست مواجه شده اند.

اما مهم است که به یاد داشته باشید که داروهای ترکیبی فقط با نسخه تجویز می‌شوند و باید توسط داروساز یا دامپزشک پر شوند.

بهتر است در مورد گزینه های ترکیبی با دامپزشک خود ، که نیازهای بی نظیر حیوان خانگی شما را می‌داند ، صحبت کنید و می توانید بهترین دوره درمانی را برای حیوان خانگی خود دریافت کنید.

توسط دکتر ناتالی استیلول

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (10 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «داروی ترکیبی دامپزشکی چیست؟;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پنج =