کدام خال پوستی را باید برداریم؟

خال ها رشد معمول پوست هستند و شما احتمالاً بیش از یک مورد خال پوستی روی صورت و بدن خود دارید. بیشتر خال ها بی ضرر هستند و جای نگرانی نیست و مادامی که خال سرطانی نباشد نیاز به برداشتن ندارد.

به گفته آکادمی پوست آمریکا، اکثر مردم در جایی روی پوست خود 10 تا 40 خال دارند.

اگر خال پوستی باعث آزار شما نشود نیازی به برداشتن آن ندارید. اما اگر تأثیر آن بر ظاهرتان را دوست ندارید، یا به دلیل مالیده شدن به لباس تان تحریک می شود، برداشتن خال یک گزینه درست است.

چگونه بفهمم خال پوستی سرطانی است؟

بهترین راه برای تشخیص سرطانی بودن خال، مراجعه به متخصص پوست برای معاینه و غربالگری سرطان پوست است. اگر سابقه سرطان پوست دارید، متخصص پوست ممکن است آزمایشات بیشتری را توصیه کند.

همچنین در صورت مشاهده خال هایی که موارد زیر را دارند، باید توسط متخصص پوست معاینه شوید:

  • خال ها نامتقارن هستند
  • دارای مرزهای نامنظم
  • از نظر رنگ یکنواخت نیستند
  • قطری بزرگتر از پاک کن مداد دارند
  • در حال رشد یا تغییر در اندازه، شکل یا رنگ هستند

اینها به عنوان الفبای چک آپ خال شناخته می شوند.

این نوع خال ها باید توسط یک متخصص پوست بررسی شوند، و سپس تصمیم می‌گیرد که آیا باید برای سرطان پوست آزمایش شوند یا خیر؟

چگونه خال پوستی در مطب معاینه و برداشته می شود؟

یک متخصص پوست معمولاً می تواند خال را در طول ویزیت معمول مطبی معاینه و از بین ببرد. گاهی اوقات برای تکمیل برداشتن خال چند نوبت مراجعه نیاز است.

دو نوع عمل جراحی برای برداشتن خال استفاده می شود:

انجماد یا فریز کردن. در این روش از مقدار کمی نیتروژن مایع برای برداشتن خال غیرسرطانی استفاده می شود.

سوزاندن. در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن لایه های بالایی خال غیر سرطانی استفاده می شود. ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد تا روند برداشتن خال کامل شود.

تراش. این روش شامل استفاده از تیغه جراحی برای تراشیدن خال از سطح پوست است.

تخلیه. این روش عمیق‌تر از تراش است تا کل خال را از بین ببرد و پوست را دوباره بخیه بزند. این نوع برداشتن معمولاً اگر خال سرطانی باشد استفاده می شود.

در صورت لزوم، متخصص می تواند خال برداشته شده را از نظر سرطانی بودن ارزیابی کند.

سوزاندن خال پوستی

آیا راهی برای از بین بردن خال پوستی در خانه وجود دارد؟

تعدادی از وب سایت ها نکاتی را برای برداشتن خال در خانه ارائه می دهند. کارایی این روش ها ثابت نشده است و برخی ممکن است خطرناک باشند. قبل از اینکه هر گونه درمان خانگی برای برداشتن خال را امتحان کنید، باید با پزشک خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید.

برخی از این روش های برداشتن خال پوستی در خانه عبارتند از:

  • سوزاندن خال با سرکه سیب
  • سیر را به خال چسبانده تا آن را از داخل بشکند
  • استفاده از ید روی خال برای از بین بردن سلول های داخل
  • بریدن خال با قیچی یا تیغ

سایر درمان‌های خانگی که ادعا می‌کنند خال‌ها را از بین می‌برند عبارتند از:

  • مخلوطی از جوش شیرین و روغن کرچک
  • پوست موز
  • روغن کندر
  • روغن درخت چای
  • آب اکسیژنه
  • آلوئه ورا
  • روغن بذر کتان

داروخانه ها و فروشگاه های آنلاین نیز کرم های رفع خال مختلفی می فروشند. برای استفاده از این کرم ها ابتدا قسمت بالایی خال را می خراشید. سپس کرم را به خال می‌مالید. این محصولات ادعا می کنند که ظرف یک روز پس از استفاده از کرم، پوسته ایجاد می شود.

متخصصان می گویند، هرگز نباید خال پوستی را در خانه بردارید. برداشتن خال باید توسط یک متخصص مانند یک متخصص پوست انجام شود، که می تواند آن را برای بررسی سرطان به آزمایشگاه بفرستد.

جایگزین های امن تر

یک راه مطمئن‌تر برای پنهان کردن خال‌ها اگر نسبت به آن‌ها آگاه هستید، پوشاندن آنها با لوازم آرایش است. اگر موی شما روی خال روییده است، قیچی کردن یا کندن آن بی خطر است.

چرا برداشتن خال پوستی در خانه خطرناک است؟

روش های حذف و برداشتن خانگی خال بسیار آسان و راحت به نظر می رسند. و ممکن است وسوسه شوید یکی از این تکنیک ها را امتحان کنید تا از مراجعه به مطب متخصص پوست خود اجتناب کنید. با این حال، شواهدی وجود ندارد که درمان‌های خانگی برای برداشتن خال مؤثر باشد و برخی از آنها می‌توانند خطرناک باشند.

چندین مطالعه معتبر در مورد عوارض جانبی کرم‌های رفع خال موجود در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین گزارش کرده‌اند. این کرم ها می توانند باعث ایجاد اسکارهای ضخیم در ناحیه خال شوند.

برداشتن خال ها با بریدن آنها با یک جسم تیز مانند قیچی یا تیغ نیز خطراتی را به همراه دارد. قطع هر گونه رشد خطر عفونت را افزایش می دهد، به خصوص اگر ابزاری که استفاده می کنید به درستی ضد عفونی نشده باشد. شما می توانید یک زخم دائمی در جایی که خال وجود دارد ایجاد کنید.

خطر دیگر برداشتن خال توسط خودتان این است که نمی توانید تشخیص دهید که آیا خال سرطانی است یا خیر. خال ممکن است ملانوم باشد. اگر متخصص این خال را آزمایش نکند و سرطانی باشد، ممکن است در سراسر بدن شما پخش شود و زندگی شما را تهدید کند.

چه زمانی باید برای برداشتن خال پوستی به پزشک مراجعه کرد؟

اگر می خواهید خالی را که آزارتان می دهد بردارید، به متخصص پوست مراجعه کنید. و در صورت تغییر حالت خال که می تواند نشانه سرطان پوست باشد، حتماً معاینه خود را انجام دهید. پزشک می‌تواند یک بیوپسی که شامل برداشتن یک تکه کوچک از خال برای آزمایش زیر میکروسکوپ برای بررسی سرطانی بودن آن است انجام دهد.

نکته پایانی

اگر خال پوستی دارید که تغییر نمی کند و شما را آزار نمی دهد، بهترین کار این است که آن را به حال خود رها کنید. اما اگر از تاثیر خال روی ظاهرتان خوشتان نمی آید یا لباستان آن را تحریک می کند، به متخصص مراجعه کنید تا با خیال راحت آن را از بین ببرد.

همچنین در صورت تغییر رنگ، اندازه یا شکل خال یا پوسته شدن آن حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید. اینها می توانند نشانه های سرطان پوست باشند. بررسی و برداشتن یک خال بالقوه سرطانی می تواند از گسترش سرطان جلوگیری کند.

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =