کاهش استرس محیط کار با گذراندن وقت در فضای سبز

پیاده روی منظم در جنگل یا پارک های شهر ممکن است توانایی کارمندان و کارگران برای کنار آمدن با و کاهش استرس را افزایش دهد. این رابطه حتی پس از کنترل طیف وسیعی از عوامل نیز قابل توجه بود. در این مطالعه بیش از 6000 کارگر ژاپنی شرکت داشتند.

استرس مربوط به کار ، کارمندان سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. در سال 2019 ، سازمان بهداشت جهانی فرسودگی شغلی (WHO) – که به عنوان سندرم ناشی از استرس مزمن در محل کار تعریف شده است – به مجموعه رسمی بیماری های خود به عنوان یک پدیده شغلی اضافه کرد.

کارمندان و کارگران در ژاپن، جایی که فرهنگ در آنها معمولاً حکم می‌کند که کارمندان ساعتهای طولانی بی رحمانه کار کنند، قطعاً از استرس شغلی در امان نیستند.

بر اساس آمارهای دولتی، در سال 2018، کارمندان و کارگران در ژاپن فقط 52.4 درصد از مرخصی استحقاق خود را دریافت کردند. ژاپنی ها حتی یک کلمه – “کاروشی” – برای توصیف مرگ توسط کار زیاد دارند.

در مطالعه جدید، که در بهداشت عمومی در عمل به نظر می‌رسد، دانشمندان دانشگاه تسوکوبا در ژاپن داده های نظرسنجی از 6466 کارگر ژاپنی را که بین 20 تا 59 سال داشتند در نوامبر 2017 بررسی کردند.

درک نمرات انسجام

به عنوان بخشی از بررسی اولیه، هر یک از کارگران نمره حس انسجام (SOC) را دریافت کردند.

در سال 1979، آرون آنتونوفسکی، جامعه شناس، برای اولین بار SOC را به عنوان یک مفهوم معرفی کرد. این به توانایی یک فرد در نگاه به جهان و دیدن اینکه خود می‌توانند زندگی خود را معنی دار، قابل کنترل و درک کنند، اشاره دارد.

وی در ادامه به ساختن پرسشنامه ای پرداخته است که تحلیل می‌کند چگونه پاسخ دهندگان چیزهایی را که برای آنها اتفاق می‌افتد و همچنین توانایی آنها در مدیریت شرایط و معنی گرفتن از آن را درک می‌کنند.

یک مطالعه قبلی نشان داد که افرادی که دارای نمره SOC قوی هستند، در طول وقایع استرس زای زندگی مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. این یافته از تحقیقات قبلی پشتیبانی می‌کند که نشان می‌دهد در محل کار، نمره قوی SOC می‌تواند نشان دهد که یک کارگر توانایی خوبی برای کاهش استرس دارد.

پروفسور شینیچیرو ساساهارا از دانشگاه تسوکوبا، یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح می‌دهد: “SOC ظرفیت های ذهنی را برای تحقق کاهش و مقابله با استرس نشان می‌دهد.”

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که محققان قبلاً اثبات کرده‌اند که افرادی که ازدواج کرده یا در کالج یا تحصیلات تکمیلی تحصیل کرده‌اند، نمره SOC بالایی دارند.

آنها همچنین می‌نویسند که افراد سیگاری به احتمال زیاد دارای SOC قوی نسبت به افراد سیگاری هستند و افرادی که مرتبا ورزش می‌کنند تمایل به نمره SOC قوی تری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند.

برای این مطالعه، محققان پاسخ دهندگان نظرسنجی را بر اساس تعداد دفعات گزارش پیاده روی در جنگل ها یا فضای سبز به گروه ها تقسیم کردند. آنها سپس به دنبال همبستگی بین زمان صرف پیاده روی در طبیعت و طیف وسیعی از عوامل از جمله نمره SOC، جنس، سن، وضعیت تأهل، سابقه تحصیلات، درآمد خانوار، عادت های سیگار کشیدن و ورزش بدنی بودند.

یک عادت خوب

از بین پاسخ دهندگان، 9/55 درصد و 9/75 درصد به ترتیب حداقل سالی یکبار در جنگل ها یا فضای سبز قدم زدن را گزارش کرده‌اند.

محققان دریافتند که پاسخ دهندگانی که حداقل هفته ای یک بار در جنگل ها یا فضای سبز قدم می‌زدند، ارتباط مثبت با نمره SOC قوی یا متوسط​​، حتی پس از سازگاری با عوامل جمعیتی، نشان داد.

نتایج این مطالعه با مطالعات قبلی متعددی که مزایای پیاده روی در جنگل ها و فضای سبز را تبلیغ می‌کردند، قرار گرفت. یکی، به طور خاص، نتیجه گرفت که قدم زدن در جنگل ممکن است خطر بیماری های مرتبط با استرس روانی را کاهش دهد.

جنگل ها حدود دو سوم از سرزمین های ژاپن را اشغال می‌کنند. به گفته نویسندگان این مطالعه، حتی در شهرهای شلوغ کشور نیز مردم می‌توانند به راحتی به پارک ها و باغ ها دسترسی پیدا کنند.

نویسندگان مطالعه اخیر می‌خواستند درک کنند که چگونه پیاده روی در طبیعت بر مدیریت و کاهش استرس کار تأثیر می‌گذارد.

پروفسور ساساهارا می‌گوید: پیاده روی در جنگل / فضای سبز یک فعالیت ساده است که نیازی به تجهیزات و آموزش خاصی ندارد. ولی این کار می‌تواند عادت خوبی برای بهبود سلامت روان و کنترل استرس باشد.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات گزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 9 =