کانابیدیول جریان خون را در مناطقی از مغز افزایش می‌‌‌‌دهد

یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کالج لندن انجام شده است، برخی از اولین شواهد قدرتمند را نشان می‌دهد که چگونه کانابیدیول (CBD)، یک ترکیب مهم در گیاه حشیش، باعث افزایش جریان خون در مناطق پردازش حافظه مغز مانند هیپوکامپ می‌شود.

تتراهیدروکانابینول (THC) ترکیبی است که اغلب با اثرات روانشناختی گیاهان همراه است. از طرف دیگر، کانابیدبول به طور فزاینده‌ای در گیاهان یافت می‌شود كه منجر به نتایج مثبت سلامتی می‌شود. به تازگی اولین ترکیب مشتق شده از شاهدانه توسط FDA تأیید شده است، که برای کاهش تشنج در اشکال شدید صرع مورد استفاده قرار گرفته‌است.

مایکل بلومفیلد، نویسنده اصلی تحقیقات می‌گوید: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کانابیدیول به کاهش علائم روان پریشی و اضطراب کمک می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان ‌دهد کانابیدیول ممکن است عملکرد حافظه را نیز بهبود بخشد.

علاوه بر این ، کانابیدیول نحوه پردازش مغز و حافظه ی احساسی را تغییر می‌دهد که این می‌تواند به توضیح تأثیرات درمانی معتبر آن در PTSD و سایر اختلالات روانپزشکی کمک کند. با این حال، مکانیسم های دقیق تحت تأثیر اثرات کانابیدیول بر حافظه نامشخص است.

با توجه به کلیشه دیرینه فراموشی، شاید به نظر نرسد که ترکیبی از گیاه حشیش بتواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد. اما تحقيقات اخير نشان داده است كه برخی از شرايط روانشناختي منفی مرتبط با مصرف حشیش ممكن است به علت THC باشد و کانابیدیول به طور بالقوه می‌تواند آن عوارض را ناديده بگيرد.

این تحقیق جدید با هدف اندازه‌گیری تأثیرات حاد کانابیدیول بر جریان خون در مناطق مغز مرتبط با پردازش حافظه انجام شده است. اندازه گیری جریان خون پایه اصلی معیار مورد مطالعه بود، بر اساس یافته‌های تحقیقات قبلی نشان می‌دهد جریان خون هیپوکامپ در حالت استراحت بالاتر می‌تواند به عملکرد بهتر حافظه مرتبط باشد.

پانزده نفر از افراد سالم پس از دادن دارونما یا کپسول 600 میلی گرم از کانابیدیول، استخدام و مغزشان اسکن شد. جریان خون مغزی با استفاده از تکنیک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) به نام برچسب زدن چرخش شریانی اندازه گیری شد.

نتایج نشان داد که افزایش قابل توجهی در جریان خون هیپوکامپ به دنبال مصرف یک دوز کانابیدیول بود. با این حال، مطالعه جالب توجه نشان داد که افزایش جریان خون مشابه در سایر مناطق مغز مجاور لوب تمپورال میانی دیده نمی‌شود. افزایش جریان خون در قشر orbitofrontal، منطقه شناخته شده برای تصمیم گیری نیز مشاهده شد.

برومفیلد می‌گوید: به دانش ما، این اولین مطالعه است که می‌یابد کانابیدیول باعث افزایش جریان خون به مناطق اصلی درگیر در پردازش حافظه، به ویژه هیپوکامپ می شود. این دیدگاه را پشتیبانی می‌کند که کانابیدیول دارای اثرات خاص جریان خون در مغز انسان است، که قبلاً مورد بحث قرار گرفته بود.

آزمایش‌های اضافی که روی گروه انجام شده است، دریافتند که دوز واحد کانابیدیول هیچ گونه پیشرفتی در عملکرد وظیفه حافظه ندارد. بنابراین از این تحقیق قطعاً نمی‌توان نتیجه گرفت که کانابیدیول یک ترکیب حاد تقویت کننده حافظه است. در عوض، این مطالعه اشاره به وادار کردن مسیرهای جدید تحقیق در مورد بررسی پتانسیل کانابیدیول برای کمک به درمان شرایط عصبی شناخته شده مربوط به ناهنجاری‌های جریان خون در یک منطقه خاص کرد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =