ژن درمانی باعث بهبود اعصاب بینایی می‌شود و باعث پیشرفت در درمان گلوکوم است

محققان در استرالیا ادعا می‌کنند که یک موفقیت مهم در تحقیقات گلوکوم دست پیدا کردند که نشان می‌دهد چگونه می‌توان با استفاده از نوعی ژن درمانی ، این وضعیت را درمان کرد.

در این مطالعه نشان داده شد که این روش در ترمیم و محافظت از اعصاب بینایی آسیب دیده با اثربخشی بی سابقه همراه است و امیدها را برای مقابله با شکل برگشت ناپذیر بینایی که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزایش می‌دهد.

به عنوان اصلی ترین علت نابینایی برگشت ناپذیر در ایالات متحده، گلوکوم به دلیل عصب متصل کننده مغز و چشم آسیب مداوم را تحمل می‌کند، معمولاً به دلیل فشار زیاد در چشم، باعث خرابی اطلاعات بینایی می‌شود. این نوع آسیب به سلولهای عصبی بینایی قابل ترمیم نیست، اگرچه می‌توان با درمان های مختلف از آسیب بیشتر جلوگیری کرد.

در مرکز این دستیابی جدید، پروتئینی به نام پروترودین و ژن تولید کننده آن وجود دارد. پروترودین به طور معمول در سلولهای عصبی غیر قابل احیا در سطح پایین یافت می‌شود و تیم تحقیقاتی از مرکز تحقیقات چشم استرالیا (CERA) و دانشگاه ملبورن تصمیم گرفتند که آیا می‌توانند آن را تقویت کنند یا خیر.

این آزمایشات به آزمایشگاهی انجام شد، جایی که سلولهای مغز رشد کرده و سپس با لیزر آسیب دیدند. سپس ژنی به این مخلوط اضافه شد که با موفقیت سطح پروترودین را در سلولها افزایش می‌دهد، که به نوبه خود توانایی آنها را در ترمیم و بازسازی بهبود ‌می‌بخشد.

در آزمایشات روی سلولهای عصبی چشم و بینایی، محققان دریافتند که این روش منجر به بازسازی قابل توجهی هفته ها پس از آسیب می‌شود. در آزمایشی که سلولهای عصبی از شبکیه موش در کشت سلول به روشی رشد می‌کردند که به طور معمول منجر به مرگ گسترده سلول می‌شود، ولی این روش تقریباً محافظت کامل از آنها را ارائه می‌دهد.

پروفسور کیت مارتین از مرکز تحقیقات چشم استرالیا می‌گوید: آنچه که ما دیده‌ایم، قوی ترین بازسازی نسبت به هر تکنیکی است که قبلاً استفاده کرده‌ایم، داشته است. در گذشته غیرممکن به نظر می‌رسید که ما بتوانیم عصب بینایی را بازسازی کنیم اما این تحقیقات پتانسیل ژن درمانی را برای انجام این کار نشان داد.

از اینجا، این تیم قصد دارد مطالعات بیشتری را در مورد چگونگی استفاده از این روش برای محافظت و بازسازی سلولهای شبکیه انسان و حتی به طور بالقوه بازیابی بینایی انجام دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزت پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهی در “ژن درمانی باعث بهبود اعصاب بینایی می‌شود و باعث پیشرفت در درمان گلوکوم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 8 =