ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم به قلب آسیب بزند.

یک مطالعه اخیر سلول‌های بنیادی نشان داده است که، کروناویروس جدید، می‌تواند سلول‌های قلب را از طریق همان گیرنده موجود در ریه ها آلوده کند و این می‌تواند عامل عوارض قلبی مرتبط با ویروس کرونا باشد.

در ابتدا کارشناسان تصور می‌کردند که ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است و علائم آن سرفه، تنگی نفس و ذات‌الریه است. با این حال، شواهد جدید در مورد ویروس کرونا نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند با علائم عصبی و قلبی نیز دیده شود.

پزشکان تغییراتی در سیستم گردش خون در افراد مبتلا به ویروس کرونا گزارش کرده‌اند که بعضی اوقات منجر به لخته شدن خون و همچنین عوارض قلبی مانند تغییر در ریتم قلب، آسیب به بافت قلب و سکته قلبی می‌شود.

اخیراً توافق گسترده ای مبنی بر اینکه ویروس کرونا خطری برای قلب است وجود دارد، چه این علائم ناشی از ویروس به طور مستقیم باشد و چه در نتیجه سایر فرایندهای بیماری، مانند التهاب باشد.

رفتار ویروس کرونا در سلول‌های قلب

دانشمندان برای تولید سلول‌های قلبی از نوعی سلول بنیادی، بنام سلول‌های بنیادی پرتوان القایی، استفاده می‌کنند. دانشمندان توانسته‌اند این سلول‌ها را از سلول‌های پوستی شخص ایجاد کنند و سپس آنها را مجدداً طوری برنامه ریزی کنند تا به هر نوع سلول در بدن تبدیل شوند.

در این مطالعه ، تیم سلول‌ها را برای تبدیل شدن به سلول‌های قلبی برنامه ریزی می‌کنند. محققان با استفاده از میکروسکوپ و تکنیک‌های تعیین توالی ژنتیکی دریافتند که ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم سلول‌های قلب را آلوده کند.

آنها همچنین نشان دادند كه ویروس می‌تواند به سرعت در سلول‌های قلب تقسیم شود و این باعث تغییر در توانایی ضربان قلب بعد از مدت زمان كمتر از 3 روز می‌شود.

دکتر آرون شارما، نویسنده اول مطالعه ، توضیح می‌دهد: “ما نه تنها کشف كردیم كه این سلول‌های بنیادی مشتق از سلول‌های بنیادی مستعد عفونت توسط كروناویروس جدید هستند، بلکه این ویروس می‌تواند به سرعت در سلول‌های عضله قلب تقسیم شود.”

نقش گیرنده ACE2

آزمایش‌های بیشتر بر روی ژن‌های مختلف توسط سلول‌های قلب، قبل و بعد از اینکه به این ویروس مبتلا بشوند انجام شده است. این مطالعات فعال سازی پاسخ ایمنی ذاتی و مسیرهای ضد ویروسی برای کمک به مبارزه با ویروس را نشان می‌دهد.

با این حال ، سوال این است چگونه ویروس اول وارد قلب می‌شود؟ محققان پیشنهاد می‌كنند كه یك روش برای دستیابی می‌تواند با استفاده از آنزیم تبدیل كننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) وارد شود. این همان گیرنده‌ای است که ویروس برای آلوده کردن سلول‌های ریه به کار می‌برد.

نکته مهم ، مطالعات نشان داده اند که درمان با آنتی بادی ACE2 می‌تواند به جلوگیری از تکرار ویروس کرونا کمک کند و سلول‌های قلب را نجات دهد.

اهمیت این یافته ها

محققان پیشنهاد می كنند كه دانشمندان از سلول‌های بنیادی مشتق از قلب برای غربالگری داروهای جدید و یافتن ترکیباتی كه قادر به جلوگیری از عفونت سلول‌های قلبی هستند، استفاده كنند.

یکی از محققان این پرژه گفت: “این سیستم آزمایشگاهی کلیدی، می تواند برای درک تفاوت در روند بیماری‌های مربوط به عروق کرونا ویروس SARS و MERS مفید باشد.”

با این حال، هنوز محدودیت‌هایی برای این روش وجود دارد که شامل این واقعیت است که سلول‌های بنیادی مشتق شده از قلب دقیقاً مشابه نیستند.

منبع: MEDICAL NEWS TODAY

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهی در “ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم به قلب آسیب بزند.

  1. ویروس کرونا منجر به لخته شدن خون وتغییر ریتم قلب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 10 =