ورزش از بروز سرطان کبد در افراد پرخطر جلوگیری می کند

یک مطالعه جدید مشخص کرده است که چگونه ورزش می تواند در بروز سرطان کبد در افراد پرخطر مداخله کند.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، میزان سرطان کبد از سال 1980 بیش از سه برابر شده است و افزایش چاقی و دیابت نوع 2 نقش مهمی در این روند داشته است. دانشمندان در حال بررسی این پیوندها در موش‌ها، شواهد جدیدی در مورد اهمیت ورزش در نگه داشتن این شرایط کشف کرده اند و دریافتند که ورزش از بروز زودهنگام سرطان کبد در افراد پرخطر جلوگیری می کند.

فواید ورزش منظم در حفظ سلامت و رفاه به خوبی شناخته شده است و تحقیقات اخیر به نقشی که می تواند در پیشگیری یا حتی مبارزه با سرطان داشته باشد اشاره کرده است. مطالعه جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) به دنبال این است که عمیق تر به این موضوع وارد شود.

پروفسور فارل ، از ANU می گوید: “ما می دانیم كه ورزش به میزان ابتلا به برخی سرطانها كمك می كند ، اما می خواهیم دریابیم كه اگر خطر ابتلا به سرطان کبد وجود داشته باشد ، ورزش باعث كاهش آن هم می شود.

“به عنوان مثال ، اگر به سیروز هپاتیت C ، مبتلا بوده اید یا مبتلا به دیابت نوع 2 هستید ، واقعاً میزان بسیار بالایی از احتمال سرطان کبد را دارید.”

به طور خاص ، این تیم بررسی خود را بر این موضوع قرار داده که چگونه بیماری کبد چرب مرتبط با چاقی و دیابت نوع 2 می تواند به عنوان پیشرو در سرطان کبد عمل کند ، و چگونه ورزش می تواند این زنجیره از پیامدهای منفی سلامتی را بشکند. برای ایجاد چاقی و دیابت نوع 2 ، موشها به خوردن بیش از حد غذا سوق داده شدند و عوامل ایجاد کننده سرطان را به جوندگان در اوایل زندگی شان تزریق نمودند.

به نیمی از این موش‌ها یک چرخ محرک داده شد و ببرای نیمی دیگر چنین نبود تا آنها را به یک وجود بی تحرک تبدیل کنند. موش های فعال روزانه 40 کیلومتر (25 مایل) دویدن ، که افزایش وزن آنها را تا حدودی کند کرد. اگرچه آنها بعد از گذشت شش ماه هنوز به پیشرفت چاقی مبتلا هستند، اما از نظر سلامتی به مراتب بهتر از گروه موش‌های بی تحرک بودند.

پروفسور فارل می گوید: “تقریباً همه موش هایی که ورزش نکردند ظرف شش ماه سرطان گرفتند.”در بین موش‌هایی که در طول شش ماه هیچ یک به سرطان کبد مبتلا نشده اند ، نشان می دهد که ورزش مانع از شروع زودرس سرطان کبد می شود.”

دانشمندان شواهدی بر کاهش شدت بیماری کبد چرب در موش‌هایی که ورزش می کردند یافتند واین همراه با کاهش فعالیت یک مولکول سیگنالینگ وابسته به استرس به نام JNK1 بود. تصور می شود این مسیر مولکولی در تغییر سلول‌های کبدی در هنگام ابتلا به سرطان نقش داشته باشد ، و مطالعه نشان می دهد که می توان آن را از طریق ورزش منظم خاموش کرد.

پروفسور فارل می گوید: “ما اکنون شواهد محكمی داریم كه نشان می دهد ورزش در کنترل سرطان به شما كمك خواهد کرد – به ویژه برای كسانی كه مبتلا به اضافه وزن دیابت نوع 2 هستند.”

“ما همچنین شروع به باز کردن برخی از مسیرهای مولکولی درگیر کردیم ، و فایده آن این است که می توانیم داروهایی را برای قطع این مسیرها طراحی کنیم.”

این تحقیق در مجله Hepatology منتشر شده است.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهی در “ورزش از بروز سرطان کبد در افراد پرخطر جلوگیری می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =