واکسن های هیدروژل ممکن است از واکسن های مایع فعلی موثرتر باشند

خیلی از واکسن ها زیاد موثر نیستند، این بخاطر مدت زمان فعال بودن آنها در بدن است. با این حال، یک هیدروژل تزریقی جدید می‌تواند به آنها اجازه دهد برای مدت زمان بیشتری عمل کنند و آنها را قوی تر کند.

واکسن ها با قرار گرفتن در بدن میزبان، سیستم ایمنی فرد را افزایش می‌دهد. واکسن ها از مولکول های معروف به آنتی ژن ها، که از نسخه مرده ویروس مورد هدف بدست می‌آیند، درست می‌شوند. سیستم ایمنی بدن با تولید آنتی بادی هایی که آنتی ژن ها را هدف قرار می‌دهند ، به ویروس پاسخ می‌دهد. بنابراین، اگر بیمار متعاقباً در معرض ویروس زنده واقعی قرار بگیرد، آنتی بادی هایی از قبل وجود دارند که آماده کشتن آن هستند.

با این حال به طور معمول، بدن فقط یک تا دو روز در معرض آنتی ژن های موجود در واکسن های مایع قرار می‌گیرد. در مقابل، در صورت عفونت واقعی توسط ویروس زنده، دوره قرار گرفتن در معرض آنتی ژن بیشتر از دو تا سه هفته است. این به سیستم ایمنی بدن زمان بیشتری برای تولید آنتی بادی می‌دهد، در نتیجه بیشتر از آنها ساخته می شود.

با توجه به این نکته، تیمی از دانشمندان دانشگاه استنفورد هیدروژل آزمایشی حاوی نانوذرات یک پلیمر زیست سازگار ایجاد کردند. سپس این هیدروژل با آنتی ژن های ویروسی همراه با مواد کمکی مخلوط شد – ماده دوم ماده اصلی دیگر واکسن ها است که به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

وقتی این مخلوط به زیر پوست موش های آزمایشگاهی تزریق شد، ناحیه ای ملتهب ایجاد کرد که سلول های ایمنی را به خود جذب می‌کند و در عین حال آنتی ژن ها و مواد کمکی را برای مدت چند روز آزاد می‌کند. این در مقایسه با گروه کنترل موشهای واکسینه شده سنتی، در طی مدت زمان طولانی تری موش ها تعداد بیشتری آنتی بادی تولید کرد. علاوه بر این، آنتی بادی های تولید شده توسط گروه اول میل تقریباً 1000 برابر بیشتری به آنتی ژن ها دارند، به این معنی که در هدف قرار دادن آنها بسیار موفق تر خواهند بود.

دانشمندان اکنون می‌خواهند ببینند که فناوری هیدروژل تا چه اندازه در محافظت از گیرندگان در برابر بیماری های خاص موثر است.

منبع: Newatlas

بامد مرججع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =