واکسن جدید مدرنا مقاوم به هر چهار گونه آنفلوانزا با الهام از واکسن کرونا

شرکت بیوتکنولوژی مدرنا آزمایشات انسانی را آغاز کرده است که واکسن mRNA آنفلوانزا را با هدف قرار دادن چهار گونه مختلف، جداگانه آزمایش می‌کند.

این شرکت با استفاده از واکسن mRNA COVID-19 بسیار موفق خود، در نهایت قصد دارد یک واکسن واحد علیه ویروس های تنفسی متعدد تولید کند.

نادیده گرفتن موفقیت باورنکردنی واکسن mRNA در یک سال گذشته غیرممکن است. اثر خیره کننده این فناوری واکسن در برابر SARS-CoV-2 راهی برای خروج از این بیماری همه گیر جهانی به جهانیان ارائه می‌دهد.

و این فناوری در حال حاضر به سرعت در حال پیشرفت به سمت بیماری ویروسی مشکل ساز دیگری، آنفلوانزا است.

نامزد واکسن آنفلوانزا مدرنا در حال حاضر mRNA-1010 لقب گرفته است. این اولین واکسن آنفلوآنزا در این شرکت است که به آزمایشات انسانی منتقل می‌شود و چهار سویه جداگانه از ویروس را هدف قرار می‌دهد: آنفلوانزای A H1N1 ،H3N2، B Yamagata و victoria.

آزمایش فاز 1و2 در ایالات متحده در حال انجام است و به منظور ارزیابی توانایی واکسن در ایجاد ایمنی یا ایمنی زایی طراحی شده است. این طرح در نهایت استخدام حدود 180 نفر در ماه های آینده است.

واکسن های آنفلوانزا موجود در حال حاضر تنها حدود 50 درصد موثر هستند و هر ساله برای هدف قرار دادن سه یا چهار سویه آنفلوانزا که به احتمال زیاد گسترش می‌یابند، فرموله می‌شوند.

با این حال، این فرمول ها تا نه ماه قبل تصمیم گیری می‌شود زیرا روش تولید زمان می‌برد. یکی از نقاط قوت واکسن های mRNA این است که با شناسایی یک سویه ویروسی مشکل ساز، سرعت تولید آنها سریع است.

استفان بانسل، مدیر عامل شرکت مدرنا، می گوید این برنامه نه تنها تولید واکسن آنفلوانزای چند سویه موثر است بلکه قرار دادن سایر آنتی ژن های ویروسی در یک مرحله برای تولید یک واکسن ترکیبی است که از تعدادی ویروس تنفسی محافظت می‌کند.

ما معتقدیم که از مزایای واکسن mRNA می‌توان به توانایی ترکیب آنتی ژن های مختلف برای محافظت در برابر ویروس های متعدد و توانایی پاسخ سریع به تکامل ویروس های تنفسی، مانند آنفلوانزا، کرونا و RSV اشاره کرد.

چشم انداز ما تولید واکسن ترکیبی mRNA است تا افراد بتوانند در هر پاییز یک ضربه برای محافظت از اثربخشی بالا در برابر مشکل ترین ویروس های تنفسی دریافت کنند.

مدرنا به دنبال شروع آزمایش دیگری برای واکسن آنفلوانزا mRNA فاز 1 انجام شده است. این واکسن که توسط شرکت درمانی mRNA Translate Bio تهیه و توسط غول دارویی Sanofi تسریع شده است، فقط بر روی سویه آنفلوانزا H3N2 تمرکز دارد.

آزمایش Translate Bio / Sanofi ایمنی و ایمنی زایی دو فرمول مختلف mRNA را ارزیابی می‌کند. چندین سطح دوز نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت زیرا به نظر می‌رسد در نهایت ماه های آینده حداکثر 280 نفر استخدام شده و امیدواریم داده های موقت را تا پایان سال 2021 تحویل دهیم.

رونالد رنو مدیرعامل Translate Bio می‌گوید: ما معتقدیم که فناوری mRNA می‌تواند چندین مزیت برای یک برنامه آنفولانزای فصلی از جمله توانایی بالقوه برای نشان دادن پاسخ های ایمنی قوی بر اساس داده های پیش بالینی تا به امروز داشته باشد، ویژگی آنتی ژن را در یک بازه زمانی کوتاه از انتخاب سویه ویروس فصلی فعال کند و تولید چابک را به کار گیرد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهار =