هوش مصنوعی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را با مقدار چربی اطراف قلب محاسبه کند

مدت هاست که تجمع چربی در اطراف قلب با بیماری های قلبی عروقی و متابولیکی مثل دیابت مرتبط است، اما تاکنون یک روش ساده برای اثبات این فرضیه وجود نداشته است.

ابزار جدیدی از هوش مصنوعی ساخته شده است که می‌تواند این رسوبات چربی حاصل از تصاویر منظم MRI را بررسی کند.

بافت چربی پریکارد (PAT) مجموعه خاصی از بافت چربی اطراف سطح قلب است. سطح بالایی از PAT، جدا از وزن بدن یا شاخص توده بدن، با افزایش خطر دیابت و بیماری عروق کرونر ارتباط دارد؛ اما این ارتباط به دلیل چالش های اندازه گیری، فرضیه باقی مانده است.

بهترین روش برای اندازه گیری سطح PAT در حال حاضر استفاده از اسکن توموگرافی رایانه ای است.

این که سی تی اسکن بیماران را در معرض میزان کمی اما مربوط به اشعه یونیزان قرار می‌دهد، که توانایی محققان در اندازه گیری اخلاقی سطح PAT را در گروه های بزرگ و متنوع داوطلب سالم محدود می‌کند یکی از مشکلات این مطالعه است.

زهرا رئیسی-استعبراغ، محقق ارشد تحقیق، می‌گوید: برای رفع این مشکل، ما ابزاری هوش مصنوعی ابداع کرده‌ایم که می‌تواند اسکن های MRI استاندارد که برای قلب به کار می‌رود را در کمتر از سه ثانیه اندازه گیری چربی اطراف قلب را بدست آورد.

پس از آموزش یک شبکه عصبی جدید، دقت آن با استفاده از چندین مجموعه داده مستقل ارزیابی شد. محققان اعتبار این ابزار را تأیید کردند که می‌تواند حجم کل PAT را از تصویربرداری ساده MRI قلب اندازه گیری کند.

محققان برای نشان دادن پتانسیل بالینی ابزار جدید، یک مجموعه داده بزرگ Biobank در انگلیس را با بیش از 40،000 نفر بررسی کردند. این ابزار سطح PAT و سپس ارتباطات بین PAT و دیابت را بررسی کرد.

این ابزار براساس میزان چربی اندازه گیری شده در اطراف قلب، خطر ابتلا به دیابت را به طور دقیق ارزیابی کرد.

رئیسی خاطرنشان می‌کند که این بلافاصله به معنای مفید بودن این ابزار برای آزمایش دیابت تشخیصی نیست، اما در عوض بینش هایی را در مورد چگونگی بررسی ارتباط بین سطح بیماری و PAT ارائه می‌دهد.

رئیسی-استابراغ می‌افزاید: این ابزار می‌تواند توسط محققان آینده برای کشف اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین چربی اطراف قلب و خطر بیماری، اما همچنین در آینده، به عنوان بخشی از مراقبت های استاندارد بیمار در بیمارستان، مورد استفاده قرار گیرد.

محققان می‌گویند این ابزار اکنون آماده استفاده در تحقیقات بالینی جدید است. این اولین باری است که سطح PAT به راحتی در گروههای وسیعی از مردم قابل اندازه گیری است.

استفن پترسن، ناظر تحقیق در دانشگاه کوئین مری لندن، می‌گوید در صورتی که مطالعه بیشتر اقدامات PAT را در کنار خطر بیماری تأیید کند، در نهایت ممکن است این ابزار به کاربردهای بالینی منتقل شود.

پترسن می‌گوید: این ابزار جدید کاربرد بالایی برای تحقیقات آینده دارد و در صورت اثبات کاربرد بالینی، ممکن است در عمل بالینی برای بهبود مراقبت از بیمار استفاده شود.

این کار ارزش همکاری های بین رشته ای در تحقیقات پزشکی، به ویژه در تصویربرداری قلب و عروق را برجسته می‌کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + شانزده =