هدف قرار دادن سلولهای مغزی با نور، فعالیت بیماری صرع را متوقف می‌کند

یکی از راههایی که دانشمندان امیدوارند بتوانند درمانهای دقیق و موثرتری را برای شرایط مبتلایان به بیماری های مغزی مثل صرع انجام دهند، استفاده از نور برای سلولهای هدف است.

این روش می‌تواند از طریق پروتئین ها و مولکول های حساس به نور به این محرک ها پاسخ دهد. یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه فرایبورگ با استفاده از روش پیشگیری از تشنج در مدل های حیوانی بیمار، نحوه کار این روش برای مقابله با صرع را نشان داده است.

دانشمندان امیدوارند با هدف قرار دادن پروتئین ها و مولکول های حساس به نور در سلول های خاص، این سلول ها را در یک رفتار خاص برای نتایج مثبت سلامتی منعکس کنند.

این روش امیدوار کننده اما هنوز هم تجربی معروف به اپتوژنتیک نویدبخشی را به عنوان روشی برای برگشت کوری اکتسابی، تغییر آستانه های درد و حتی تنظیم مجدد ساعت های بیولوژیکی ما نشان داده است.

تیم دانشگاه فرایبورگ یکی از رایج ترین انواع صرع، صرع لوب تمپورال را که اغلب در برابر داروها مقاوم است، هدف قرار داده است، زیرا در مناطق آسیب دیده برای جلوگیری از تشنج، اغلب نیاز به برداشتن در جراحی است.

این بیماری به طور معمول ناحیه هیپوکامپ مغز را تغییر می‌دهد، بنابراین تیم فعالیت آن را از طریق سیستم فیبر و تماس های سیناپسی که این منطقه را با لوب گیجگاهی پیوند می‌دهد، هدف قرار داد. آنها این کار را با وارد کردن پروتئین های حساس به نور به سلول ها برای تحریک هدفمند انجام دادند.

استفاده از تحریک با فرکانس پایین در هرتز به هیپوکامپ به این روش به مدت یک ساعت در روز در مدلهای موش صرع لوب گیجگاهی، تقریباً به طور کامل از تشنج های خود به خود جلوگیری می‌کند. نظارت بر امواج مغزی هیپوکامپ بیمار نشان داد که این روش نه تنها فعالیت صرعی را سرکوب می‌کند، بلکه گسترش آن را به سایر مناطق مغز متوقف می‌کند.

دکتر کارولا هاس، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: “به محض تحریک منطقه مغز با فرکانس یک هرتز، حملات صرع ناپدید شدند و خوشبختانه این اثر طی چندین هفته پایدار بود.”

این تیم معتقد است که این اثرات به دلیل تحریک سرکوب کننده فعالیت سلولهای گرانول زنده مانده در هیپوکامپ بیمار است که در نتیجه تحریک تحریک پذیری کمتری دارند و از گسترش فعالیت تشنج جلوگیری می‌کنند.

محققان امیدوارند با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی برای مشاهده یکباره کل مغز در حالی که دچار این نوع تحریکات می‌شود، به این نتایج امیدوار کننده دست یابند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + سه =