نقش شبکه های اجتماعی در جذب گردشگر سلامت

دولت هند یکی از پیشگامان جذب گردشگر سلامت در دنیا است. درسال ۲۰۱۵, زوج لندنی بنام های سیلیان نماس ۶۰ ساله و رابرت نماس ۶۷ ساله، در کشور هند، به‌دنبال یک مرکز درمانی عالی برای جراحی چشم می‌گشتند. چالشی که با آن روبرو بودند، کمبود کانال‌هایی بود که بتوانند بیمارستان های هند را از نظر کیفیت و میزان موفقیت روش‌های پزشکی مورد ارزیابی قرار دهند.

این زوج به اینترنت رجوع کردند و با بررسی چندین بیمارستان در “حیدرآباد”، بالاخره بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی “مکس ویژن” را به عنوان بهترین مرکز برای انجام عمل جراحی آب مروارید به روش لیزر آنالیز انکساری اوپتیویو (نام دستگاه) یافتند. علاوه براینکه روند درمانی آن‌ها نه تنها موفقیت سپری شده بود، توانسته‌بودند با انجام عمل جراحی در هند حدود ۴۰۰۰ پوند صرفه جویی کنند.
رابرت همچنین به این نکته اشاره کرد که: فعالیت ضعیف بیمارستان‌های هندوستان در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود بیماران کمتری آن‌ها را بیابند و به تبع آن تعداد بیماران بین‌المللی‌شان کاهش یابد.

این امر بر ارزش شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد گردشگری سلامت تاکید دارد. شبکه‌های اجتماعی نقش اساسی در بازاریابی نام تجاری و ایجاد اعتبار آنلاین بازی می کنند که برای حفظ میزان ارباب رجوع و بیماران بین المللی بسیار اهمیت دارد.

میدانیم تکنولوژی موجب انقلاب در حوزه سلامت و پیشبرد این حوزه کرده است. بیماران با تلفن همراه خود، جواب سوالات سلامتی خودشان را با جستجو در اینترنت می‌‌یابند. مطالعه اجمالی ملی پیو در سال ۲۰۱۴ نشان داد که بیش از ۷۲ درصد آمریکایی‌ها برای یافتن اطلاعات بهداشتی به جستجوی آنلاین می‌پردازند و یک چهارم آن‌ها در مورد تجارب شخص دیگری، که مشابه شرایط خودشان است، مطالعه می کنند.

در گذشته، هرگز اعتبار آنلاین برای پزشکان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مهم نبوده است، اما اخیرا با توجه به تغییر الگویی که توسط رقومی شدن مراقبت‌های بهداشتی ایجاد شده است، اعتبار آنلاین مراکز بهداشتی به یک اولویت تبدیل شده‌است.

سهامداران گردشگری پزشکی برای استفاده از کل پتانسیل این حوزه، افراد متخصصی برای مدیریت شبکه‌های احتماعی‌شان استخدام می‌کنند. ابزارهای سنتی برندسازی، جایشان را به روش‌های پیشرفته فناوری محور می‌دهند تا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای برندها اعتبار آنلاین قدرتمندی جهت توسعه دسترسی بیماران بین‌المللی ایجاد کنند.

یافته‌های اخیر نشان داده‌است که بخش‌های بین‌المللی برای بیماران و مراکز بهداشتی، با بهره‌‌گیری از فرصت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، شروع به درک مزایای ایجاد اعتبار قوی آنلاین کرده اند. انتظار می‌رود که با رقابتی شدن بازار گردشگری سلامت، این روند افزایش شگرفی را تجربه نماید.

‌روزبه‌روز افراد، بیشتر به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند، نظرات شخصی خود را در مورد سازمان‌های مختلف، ازجمله مراکز بهداشتی، به اشتراک می‌گذارند. این نظرات، نسبت به توضیحات نوشته شده در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های احتماعی مراکز بهداشتی، بیشتر مورد اعتماد گردشگران حوزه سلامت قرار می‌گیرد.

نقش شبکه های اجتماعی در افزایش محبوبیت و اعتبار و جذب گردشگر سلامت

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای یک مکان‌ گردشگری سلامت، اعتبار آنلاین ایجاد و یا آن را به کل نابود کنند. حتی یک نظر منفی، تاثیر زیادی برجای خواهد گذاشت و موجب کاهش رغبت استفاده از آن مرکز بهداشتی می شود. بنابراین اگر که مراکز بهداشتی می‌خواهند از پتانسیل شبکه‌های مجازی به در راستای افزایش مشتریان خود استفاده کنند، باید استاندارهای کیفی بالا و حرفه ای را رعایت کنند.

دکتر کوین پو، نماینده پیشرو شبکه‌های اجتماعی و سخنگوی پیشین در کنگره گردشگری سلامت به چندین روش اشاره کرد که به کمک آن‌ها شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مراکز بهداشتی را ترفیع داد، اعتبار آنان بالا برد و  ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی را به طور عمومی توسعه داد.

بهبود سهولت دسترسی

این مورد، عنصر مهمی در بازاریابی صنعت گردشگری سلامت به شمار می‌رود. مقاصد گردشگری حوزه سلامت به میزانی که برندشان قابل رویت و برای بیماران قابل دسترسی باشد، به موفقیت می رسند.

به عنوان مثال، بیماران پست‌هایی که در تویتتر یا فیسبوک منتشر می‌شوند را میخوانند. و نسبت به اطلاعاتی سلامتی که منتشر شده است، با آن‌ها تعامل خواهند داشت. این پلتفرم‌ها، تاثیر زیادی در فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران سلامت می‌گذارند. در مورد رابرت و سیلیان ،در دید بودن برند بیمارستان مکس ویژن، باعث شد این بیمارستان‌ را از بقیه متمایز کند.

برندسازی و افزایش اعتبار آنلاین 

شبکه‌های اجتماعی، مسیری را ایجاد کرده است تا بتوان با مشتریان به زبان خودشان ارتباط برقرار کرد. مراکز بهداشتی می‌توانند بیمارانی را جذب کنند که پیشتر برای آنان خدمات بهداشتی تامین کرده‌اند. علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی، مسیری را برای مراکز بهداشتی فراهم آورده‌است تا قابلیت‌ها، تحقیقات، مشارکت‌هایشان در حوزه درمانی، پیشرفت‌های فناورانه و داستان‌های موفقیت‌شان را به نمایش بگذارند.

دکتر پو، در سخنرانی خود ویژگی یک پلتفرم فعال شبکه‌ اجتماعی را به این صورت توصیف کرد که در آن این امکان وجود دارد که نظرات بیمار و رتبه‌بندی ارائه شده و بازخورد مناسب به نظرات منفی داده شود تا اعتبار آنلاین مراکز خدشه دار نگردد.

تعامل با بیماران

امروزه بیماران برای کسب اطلاعات در مورد علائم، نوع درمان مورد نیاز، و همچنین پیشگیری از بیماری در شرایط مشابه به جستجوی آنلاین بپردازند. مراکز بهداشتی می‌توانند از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان راهی برای آموزش بیماران از طریق مقالات، پست‌های وبلاگ و پادکست و به دنبال آن برقراری ارتباط با بیماران در سطح شخصی و احساسی، استفاده کنند.

علاوه بر این، مراکز بهداشتی می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاعات مربوط به بهترین روش‌ها، به روزرسانی پروتکل‌های درمانی و اقدامات پیشگیرانه علیه بیماری‌های خاص را در اختیار بیماران قرار دهند. برخی مراکز، مراحل درمانی را به صورت زنده در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود پخش می‌کنند تا بینندگان با آن‌ها آشنا و یاد بگیرند.
این کار همچنین مدلی آموزشی برای دانشجویان پزشکی و دیگر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی است که می‌توانند مهارت‌های خود را با مشاهده این ویدیوها بهبود بخشند.

ارتباط با بیماران در این سطح، پیوندی ایجاد می‌کند که نه تنها با افزایش تعداد بیماران به سود مراکز بهداشتی است، بلکه برای بیماران نیز تضمین کننده حفظ کیفیت بالای سلامت در داخل و خارج از بیمارستان است.

دیدگاه ها درباره اخبار مهم

به عنوان مثال اصلاح بهداشت و درمان، یک موضوع پرطرفدار در بخش سلامت است و تاثیر زیادی بر کارفرمایان، کارکنان و حتی بازنشستگان دارد. بخشی از توسعه اعتبار آنلاین، تامین دیدگاه‌های مفید برای مقالات خبری مرتبط با بیماران است. از شبکه‌های اجتماعی باید برای ایجاد بحث و تعامل در رابطه با مسائل مهم پزشکی استفاده شود و به بیماران کمک کند تا انتخاب های آگاهانه و مناسب‌تری نسبت به سلامتی‌شان داشته باشند.

یکی دیگر از نقش‌های حیاتی شبکه‌های اجتماعی در گردشگری سلامت، ایجاد پلی بین گردشگران سلامت و مراکز بهداشتی است. بیماران بین‌المللی می توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی ایجاد ارتباط کنند که بدین وسیله مسافران آینده حوزه پزشکی بتوانند جزئیات مربوط به درمان در مقصد گردشگری را بدست بیاورند. علاوه بر این، یک تیم خدماتی آموزش دیده، باید به سوالات بیماران پاسخ داده و پیش از مراجعه، احساس خوبی در آنها ایجاد کنند.

شبکه‌های اجتماعی در واقع یکی از ابزارهایی هست که اگر بدرستی بکار گرفته شود، منجر به رشد بسیار زیادی در صنعت گردشگری سلامت خواهدشد. شبکه‌های اجتماعی با بوجود آوردن کانالی جهت گرد هم آوردن بیماران و مراکز بهداشتی از موقعیت‌های جغرافیایی مختلف در یک مکان، به صورت یک کانال قوی برای ایجاد اعتبار آنلاین و معرفی برند به حجم بزرگی از مخاطبین عمل می‌کند.

منبع: مجله مدیکال توریسم

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (14 امتیاز)

3 دیدگاه دربارهٔ «نقش شبکه های اجتماعی در جذب گردشگر سلامت;

  1. از شبکه های اجتماعی اگر درست استفاده بشه خیلی کمک می کند.

  2. شبکه های اجتماعی خیلی میتونه تو جذب گردشگری سلامت کمک کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + بیست =