ناکامی اولین کارآزمایی با رمدسیویر برای درمان کوید-۱۹

امید زیادی وجود داشت که رمدسیویر در درمان کووید-۱۹ موثر باشد. بنابه گزارش ها یک داروی ضدویروسی که از نامزدهای اصلی مقابله بالقوه با ویروس کرونا بود در اولیه کارآزمایی بالینی در چین ناکام مانده است.

امید زیادی وجود داشت که رمدسیویر (Remdesivir) که اصلا برای مقابله با ویروس ابولا طراحی شده بود – اما هنوز برای درمان مجوز نگرفته – بتواند در درمان کووید-۱۹ موثر باشد.
اما براساس پیش نویس یک گزارش که سازمان بهداشت جهانی به طور تصادفی منتشر کرده آزمایش با این دارو در چین موفق نبوده است.

این گزارش می گوید که رمدسیویر وضعیت بیماران را بهتر نکرد یا حجم ویروس در جریان خون را کاهش نداد.
شرکت داروسازی “گیلیاد ساینسز” آمریکا گفت که این گزارش تصویر مغشوشی از مطالعه ارائه می کند.

درباره مطالعه چه می دانیم؟

سازمان بهداشت جهانی ابتدا جزییات این مطالعه کلینیکی که تحت نظارت این سازمان انجام شد را منتشر کرد هرچند بعد آن را حذف کرد. این سازمان توضیح داد که پیش نویس را به اشتباه منتشر کرده بود.

این پیش نویس نشان می دهد که محققان ۲۳۷ بیمار را زیر نظر گرفتند. این دارو برای ۱۵۸ بیمار تجویز شد و نتیجه با ۷۹ بیمار دیگری که یک دارونمای قلابی دریافت کرده بودند مقایسه شد.

بعد از گذشت یک ماه ۱۳.۹ درصد بیمارانی که رمدسیویر مصرف می کردند درگذشتند. آمار مرگ برای گروه دیگر یعنی کسانی که دارویی بی خاصیت مصرف کردند ۱۲.۸ درصد بود. مطالعه به دلیل عوارض جانبی دارو زود متوقف شد.

در خلاصه این پیش نویس آمده است:‌ «رمدسیویر به نتیجه مثبت کلینیکی یا ویرولوژیکی منجر نشد.»

شرکت سازنده چه گفت

گیلیاد پیش نویس سازمان بهداشت جهانی را زیر سوال برده است.
یک سخنگوی این شرکت گفت “ما معتقدیم که این گزارش حاوی تصویری نامناسب از مطالعه بود” و افزود که مطالعه به دلیل شرکت کم داوطلبان قطع شد بنابراین از نظر آماری قابل ملاحظه نبود.
او گفت:‌ “به این ترتیب نتایج این مطالعه قطعی نیست هرچند روند داده ها به ما می گوید که رمدسیویر می تواند فواید بالقوه داشته باشد، به خصوص در بیمارانی که زود در مراحل اولیه ابتلا درمان می شوند.”

با این حال این پایان راه برای رمدسیویر نیست چون چندین آزمایش دیگر با آن درحال انجام است که تصویر دقیق تری از تاثیر آن ارائه خواهد کرد.

منبع: رویتر

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 13 =