نانوذره اسب تروا رویکردی بدون دارو برای از بین بردن سلولهای سرطانی دارد

با توجه به اینکه سرطان اغلب به عنوان دشمن حیله گر معرفی می‌شود، دانشمندان به سختی در حال کار هستند تا بتوانند روش های درمانی را که می‌توانند در مجموعه دفاعی حیله گرانه آن را فرو بریزند، ایجاد کنند. در این نوع رویکردهای “اسب تروا” از انواع نیرنگها استفاده می‌کند تا مواد خاصی را به سلولهای سرطانی بریزد تا آنها را از بین ببرد.

اما تیمی از دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور (NTU) راه حل دیگری را ارائه و نشان می‌دهد چگونه یک نانوذره جدید بدون دارو می‌تواند تمام کارهای سنگین را به تنهایی انجام دهد.

سلول های سرطانی انواع مختلفی را برای فرار و غلبه بر سیستم ایمنی بدن به کار می‌گیرند، اما نقاط ضعف خود را دارند. مانند بسیاری از انواع سلول ها، آنها برای رشد به اسیدهای آمینه نیاز دارند و یکی از آنها که بدن نمی‌تواند بدون آن کاری انجام دهند، ال- فنیل آلانین نام دارد که به طور معمول از گوشت و محصولات لبنی به بدن جذب می‌شود.

محققان NTU با استفاده از ال-فنیل آلانین به عنوان اسب تروا خود، سعی در استفاده از این وابستگی داشتند. از این پپتید برای پوشاندن نانوذره مقابله با سرطان 30000 برابر کوچکتر از موی انسان استفاده شده است، ایده این است که این لباس مبدل می‌تواند به نانوذره کمک کند تا به درون سلولهای سرطانی دزدکی حرکت کند و باعث تخریب خود شود.

این نانوذره که نانوسکوپی فنیل آلانین Porous Amino Acid Mimic یا Nano-pPAAM نیز نامیده می‌شود، از طریق آزمایشات آزمایشگاهی و موش آزمایشگاهی بر روی سلولهای سرطانی آزمایشگاه قرار گرفت. محققان دریافتند که این روش باعث از بین رفتن حدود 80 درصد سلولهای سرطانی پستان، پوست و معده می‌شود که به گفته آنها مشابه آنچه که از داروهای شیمی درمانی استاندارد انتظار دارید مشابه است.

پروفسور دالتون تای می‌گوید: برخلاف خرد متعارف، رویکرد ما شامل استفاده از نانومواد به عنوان دارو به عنوان دارو است. در اینجا، خواص انتخابی و از بین بردن سرطان Nano-pPAAM ذاتی است و لازم نیست توسط هر محرک خارجی “فعال شود”. آمینو اسید ال-فنیل آلانین به عنوان “اسب تروا” – یک خرقه برای پوشاندن نانو درمانی در داخل بدن عمل می‌کند.

Nano-pPAAM با ورود به سلولهای سرطانی از طریق یک سلول حمل کننده اسید آمینه کار می‌کند و پس از ورود، تولید مولکول های معروف به گونه های واکنش اکسیژن (ROS) را تحریک می‌کند، که به سلول های سالم آسیب نمی‌رسانند، اما باعث سلولهای سرطانی می‌شوند. از بین بردن مهمترین مزیت این تکنیک این است که می‌تواند بر مشکلات مشترک سلولهای سرطانی با مقاومت در برابر داروها غلبه کند، که غالباً آنها را برنده می‌کند.

دانشیار پروفسور تان ام یو، متخصص سرطان پستان در بیمارستان تان تاک سنگ، که درگیر این مطالعه نبود، می‌گوید: این رویکرد جدید می‌تواند نویدبخش زیادی برای سلولهای سرطانی باشد که نتوانسته‌اند به درمان متداول مانند شیمی درمانی پاسخ دهند. سرطان ها اغلب مکانیسم های مقاومت در برابر داروهای فعلی استفاده شده را تکمیل کرده و آنها را بی اثر می‌کند. با این حال، سلول های سرطانی هنوز هم می‌توانند به روش “اسب تروا” حساس باشند زیرا از طریق مکانیزم کاملاً متفاوتی عمل می‌کند – مکانی که سلول ها نمی‌توانند سازگار شده اند.

این تیم اکنون در تلاش است تا این روش را برای بهبود کارایی و بهبود هدف قرار دادن انواع خاصی از سرطان، تنظیم کند. محققان همچنین در حال بررسی چگونگی ترکیب آن با سایر روشهای درمانی مانند ایمونوتراپی هستند تا مانند یک مشت دو عمل کنند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + نه =