میکروبات حبابی حامل دارو می‌تواند با فراصوت هدایت شوند

اگرچه بسیاری از دانشمندان بر روی میکروبات هایی کار می‌کنند که می‌تواند داروها را به نقاط خاصی از بدن برساند، اما یک چالش باقی می‌ماند. تامین انرژی بدون استفاده از باتری های حجیم. یک رویکرد جدید از امواج اولتراسوند استفاده می‌کند که روی حباب های کوچک عمل می‌کند.

دانشمندان دانشگاه کرنل با هدایت پروفسور مینگمینگ وو، با استفاده از یک سیستم لیتوگرافی لیزری برای پرینت سه بعدی “شناگران میکرو روباتیک” مثلثی شکل به اندازه سلول حیوانات اقدام کردند.

هر یک از آب دافع ساخته و دو حفره در پشت آن حک شده است. دهانه‌های آن دو حفره با قطرهای مختلف هستند.

از آنجا که آب دافعد است، هنگامی که یکی از شناگران در یک محیط مایع قرار می‌گیرد، در هر حفره حباب هوا ایجاد می‌شود.

هنگامی که یک مبدل فراصوت خارجی متعاقباً میکروبات را هدف قرار می‌دهد، امواج صوتی باعث نوسان حباب ها می‌شوند و گردابی ایجاد می‌کنند که ربات را به جلو می‌راند.

با این حال، با تغییر فرکانس رزونانس امواج، می‌توان هر یک از حباب ها را به صورت جداگانه یا هر دو آنها را به طور همزمان تحریک کرد.

به این ترتیب شناگر می‌تواند با کنترل از راه دور هدایت شود. در حالی که مطالعات قبلی میکروبات هایی را تولید کرده بودند که با یک حباب تکانه می‌شدند.

برعکس، شناگران کرنل به دلیل طراحی دو حبابی خود، اولین شناورهایی هستند که تنها به یک مبدل نیاز دارند.

دانشمندان در حال کار بر روی ساخت روبات ها از مواد زیست سازگار و زیست تخریب پذیر هستند، بنابراین پس از اتمام کار آنها، بی ضرر در بدن حل می‌شوند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − ده =