ارتباط سلامت بدن در پیری با میزان آهن خون

در یک مطالعه بزرگ در مورد ژن، تعدادی از مناطق ژنومی زندگی طولانی تر و سالم تر نیز متابولیسم آهن در خون مرتبط است. این تحقیق حاکی از آن است که سطح غیر طبیعی آهن خون ممکن است اساساً بر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با پیری تأثیر بگذارد.

آهن برای عملکرد یک بدن سالم انسان ضروری است. با این حال، استفاده بیش از حد یا خیلی کم آهن می‌تواند به سرعت منجر به ایجاد طیف گسترده‌ای از مشکلات شود. متابولیسم آهن سلولی به طور کلی توسط تعدادی ژن تنظیم می‌شود. جهش در آن ژن‌ها می‌تواند به اختلالات متابولیسم آهن مانند هموکروماتوز منجر شود، که در آن بدن بیش از حد آهن دارد.

یک مطالعه جدید، از دانشگاه ادینبورگ و موسسه زیست شناسی پیری ماکس پلانک در آلمان، در ابتدا انجام شده است تا بررسی شود که کدام ژن‌ها می‌توانند به زندگی‌های طولانی‌تر و سالم مرتبط باشند.

فرضیه حاصل از تحقیق این است که متابولیسم غیر طبیعی آهن خون ممکن است منجر به تعدادی از بیماری‌های مرتبط با سن شود. متابولیسم نامنظم آهن که در این مطالعه ذکر شد، کافی نیست تا مشکلات حاد مربوط به آهن مانند هموکروماتوز را ایجاد کند، بلکه در عوض باعث تجمع طولانی مدت آهن در قسمت هایی از بدن می‌شود که غالباً دچار انحطاط وابسته به سن هستند.

پل تیممرز، نویسنده جدید این تحقیق گفت: ما از این یافته ها بسیار هیجان زده می‌شویم زیرا آنها نشان‌دهنده این است كه مقادیر بالای آهن در خون سالهای سالم زندگی ما را كاهش می‌دهد، و كنترل این میزان می‌تواند از آسیب‌های مربوط به سن جلوگیری كند.

ما حدس می‌زنیم که یافته‌های ما در مورد متابولیسم آهن نیز ممکن است توضیح دهد که چرا مقادیر بسیار زیاد گوشت قرمز غنی از آهن در رژیم غذایی با شرایط وابسته به سن مانند بیماری قلبی مرتبط بوده است.

به عنوان مثال، یک تحقیق در حال رشد، در حال بررسی ارتباط بین سطح غیر طبیعی آهن مغز و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر است.

جوریس دیلان، از انستیتوی زیست شناسی پیری ماکس پلانک، پیشنهاد می‌کند که باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود دقیقاً چگونه این مناطق ویژه ژنومی بر پیری تأثیر می‌گذارد. اما مطالعه جدید به این ایده در حال رشد افزوده است که اختلال در هموستاز آهن می‌تواند پیشرو بسیاری از مشکلات مرتبط با سن باشد.

دیلان می‌گوید: هدف نهایی ما کشف چگونگی تنظیم پیری و یافتن راه‌هایی برای افزایش سلامتی در دوران پیری است.

منبع: newatlas.com

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهی در “ارتباط سلامت بدن در پیری با میزان آهن خون

  1. میزان آهن خون در بدن به سلامتی بدن خیلی تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + بیست =