چگونه مغز می‌تواند میل شما را نسبت به شیرینی و مواد قندی کم می‌کند

چند سال قبل، دانشمندان کشف كردند كه كبد هورمونی را ترشح می‌كند تا در هنگامی كه فرد قند بسیار زیادی مصرف كرده باشد مصرف یك غذای دیگر با مزه شیرین را قبول نكند، . تحقیقات جدید، به سرپرستی دانشگاه آیووا، اکنون به چگونگی عملکرد این مکانیسم و مکانی که در مغز قرار دارد، اشاره کرده‌اند.

فاکتور رشد فیبروبلاست 21 (FGF21) یک هورمون مشتق از کبد است که دارای تعدادی از عملکردهای متابولیکی از جمله تنظیم حساسیت حاد به انسولین است. یکی از نقش‌های جالب توجه آن، تأثیرگذاری بر ترجیح ما در مصرف مواد غذایی قندی است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که وقتی یک وعده غذایی با پروتئین کم و کربوهیدرات و قند زیاد مصرف می‌کنیم، کبد ما باعث افزایش ترشح FGF21 می‌شود. یکی از نقش‌های این هورمون سفر به مغز و متوقف کردن ما از خوردن غذای شیرین بیشتر برای جلوگیری از فشار بیشتر متابولیک و محافظت از بدن در برابر مشکلات بعدی مانند چاقی و دیابت است. این مطالعه جدید، نخستین نگاه دقیق در مورد مکانی که در مغز این هورمون برای به تعادل رساندن ترجیح ما برای غذاهای قندی وجود دارد را ارائه می‌دهد.

متیو پوتوف ، مدیر تحقیقات جدید ، می‌گوید: “این اولین مطالعه آشکار است كه نشان می‌دهد این هورمون در مغز چگونه عمل می‌كند و بینش بسیار خوبی درباره نحوه تنظیم مصرف قند ارائه داده است.”

محققان دریافته‌اند که در میان چندین آزمایش دقیق بر روی موش، FGF21 از سد خونی مغزی عبور کرده و مستقیماً بر روی نورون‌های خاص عمل می‌کند. این مکانیسم با تقویت حساسیت نورونها به گلوکز ، برای کاهش میزان قند فرد طراحی شده است.

این مکانیسم خاص در تأثیرات پایین دست خود مشخص شد. اقدامات FGF21 در هیپوتالاموس شکمی هیچ تاثیری در جذب کالری کلی یا هزینه انرژی ندارد ، بنابراین به نظر می رسد این فرآیند صرفاً برای کند کردن یا متوقف کردن ارگانیسم هایی که غذاهای پر قند مصرف می‌کنند، متوقف شده است.

محققان پیشنهاد می‌كنند كه این مکانیسم تنها یكی از صدها ارتباط هورمونی بیبن كبد و مغز است كه ارگانیسم‌ها برای تنظیم مصرف غذایی از آن استفاده می‌كنند. فرض بر این است که این مکانیسم‌ها برای کمک به ارگانیسم‌ها به دور از غذاهای حاوی عناصر مغذی مورد نیاز آنها تکامل یافته اند.

این کشف مسیرهای تحقیقاتی آینده را روشن می‌کند و این سوال پیش می‌آید که آیا داروهای هدفمند این مکانیسم می‌توانند برای کمک به کنترل قند مصرفی فرد هم تولید شود.

این مطالعه داد داروهایی برای درمان دیابت و چاقی مورد آزمایش قرار می‌گیرند که فرم های اصلاح شده FGF21 هستند ، در عین حال نشان می‌دهد که هدف گیری فوق العاده دقیق از این منطقه خاص مغز می‌تواند در تنظیم ویژه قند فرد مفید باشد.

منبع: NEW ATLAS

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (33 امتیاز)

دیدگاهی در “چگونه مغز می‌تواند میل شما را نسبت به شیرینی و مواد قندی کم می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − یک =