مایعات سیگار الکترونیکی هم باعث بیماری قلبی و ریوی می شود

انجمن قلب آمریکا بیانیه ای منتشر کرد که در آن نسبت به خطراتی که ممکن است مایعات سیگار الکترونیکی برای سلامتی ایجاد کنند، هشدار داد.

بسیاری از مایعات سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که با خطراتی برای سلامتی از جمله سرطان مرتبط است.

مایعات سیگار الکترونیکی می‌توانند حاوی مرطوب‌کننده‌هایی مانند پروپیلن گلیکول و گلیسرول گیاهی (که بخار را تولید می‌کنند)، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی که می‌توانند خطرات منفی برای سلامتی داشته باشند.

یک بیانیه علمی جدید از انجمن قلب آمریکا که در مجله CirculationTrusted Source منتشر شد، اشاره دارد که شواهد رو به رشد خطرات بالقوه استفاده از سیگار الکترونیکی را نشان می‌دهد (که معمولاً به آن بخار می‌گویند).

سیگارهای الکترونیکی وسایلی هستند که با باتری کار می کنند و بخار تولید می کنند که توسط کاربر استنشاق می شود.

بسیاری از مایعات سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که با تعدادی از خطرات منفی برای سلامتی از جمله سرطان مرتبط است.

سیگارهای الکترونیکی همچنین ممکن است حاوی مرطوب کننده هایی مانند پروپیلن گلیکول و گلیسرول گیاهی (که بخار را تولید می کنند)، طعم دهنده ها و سایر مواد شیمیایی باشند که می توانند خطرات منفی برای سلامتی داشته باشند.

خطرات استفاده از سیگار الکترونیکی چیست؟

کارشناسان می گویند که شواهد نشان می دهد که خطرات متعددی در بخار سیگار الکترونیکی وجود دارد.

رئیس کمیته نگارش بیانیه علمی، دکتر جیسون جی. رز، متخصص علوم پزشکی و دانشیار توسعه علوم پزشکی در دانشگاه، گفت: «ما در سال 2019، زمانی که سیگار الکترونیکی یا آسیب ریوی مرتبط با استفاده از سیگار (EVALI) در ایالات متحده شناسایی شد، دیدیم که محصولات بخار می توانند باعث بیماری تنفسی بسیار شدید شوند.

بیش از 2800 نفر در بیمارستان بستری شدند و 68 نفر جان باختند. برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده برای طعم دادن به محصولات ب اثرات سمی برای مردم دارند. رز گفت: نیکوتین که معمولاً در بیشتر مایعات بخار یافت می شود، دارای خواص اعتیاد آور است و می تواند اثرات حادی بر سیستم قلبی عروقی داشته باشد.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی ممکن است برخی افراد را به سمت استفاده از مواد دیگر سوق دهد.

ما می بینیم که افرادی که ویپ می کنند احتمال بیشتری دارد که از سایر محصولات تنباکو مانند سیگارهای قابل احتراق استفاده کنند و استعمال سیگار با سایر مواد مرتبط است. این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا جوانان بیشتری از ویپینگ استفاده می کنند و بسیاری از آنها هرگز از سایر محصولات تنباکو استفاده نکرده اند.

علاوه بر این، مواد تشکیل دهنده سیگارهای الکترونیکی ممکن است هر کدام به طور مستقل خطرات خطرناکی برای سلامتی ایجاد کنند.

رز گفت: “بزرگترین نگرانی برای من نیکوتین است که در بسیاری از سیگارهای الکترونیکی یافت می شود.” ما می دانیم که نیکوتین اعتیاد آور است و اثرات حادی بر سیستم قلبی عروقی دارد. همچنین موضوع نگران کننده این است که اغلب اوقات سیگارهای الکترونیکی و مایعات ویپینگ دارای غلظت بیشتری از نیکوتین نسبت به سیگار هستند.

دکتر نیما مجلسی، مدیر سم شناسی پزشکی در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند هم با این مطلب موافق است که مایعات بخار حاوی نیکوتین می تواند خطرات بالقوه زیادی برای سلامتی ایجاد کند.

دکتر مجلسی تصریح کرد: خوردن ناخواسته (به ویژه کودکان) می تواند منجر به تشنج و همچنین ضعف عضلانی عمیق و ناتوانی در تنفس شود. مصرف مایعات به دلیل عدم نگهداری ایمن یک مشکل بوده است.

مجلسی گفت: یکی از مسائلی که در گذشته هرگز نمی‌توانستیم به آن فکر کنیم که مشکل نیکوتین باشد، سرطان بود. با این حال، برخی از داده های اخیر نشان می دهد که گرم شدن نیکوتین می تواند منجر به ایجاد مواد سرطان زا و افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.

تفاوت در خطر ابتلا به سرطان مرتبط با مصرف سیگار در مقایسه با سیگار نامشخص است. مجلسی افزود: با این حال، به نظر می رسد این خطر وجود دارد.

محصولات ویپینگ طعم دار نیز خطراتی برای سلامتی دارند

رز اظهار داشت: “برخی از مواد شیمیایی که به عنوان طعم دهنده استفاده می شوند، اثرات منفی بر سلامتی دارند.” به عنوان مثال، دی استیل، که طعمی کره ای ایجاد می کند، با بیماری موسوم به برونشیولیت انسدادی مرتبط بود.

همچنین باید توجه داشته باشید که اشکال غیر برند از مایعات بخارپز در گذشته با مشکلات سلامتی مرتبط بوده است.

مجلسی گفت: EVALI که به عنوان آسیب ریه ناشی از مصرف سیگار الکترونیکی (EVALI) نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی جدی است که به ریه های شما آسیب می رساند. ماده مورد بحث هنوز نامشخص است، اگرچه تصور می‌شود استنشاق توکوفرول (ویتامین E) در بسیاری از موارد مسئول بیماری است. بیشتر این موارد به جای استفاده از نیکوتین، در مصرف THC بود.

او توضیح داد: «اپیدمی EVALI با یک عامل تقلبی، منبع معتبر ویتامین E استات مرتبط بود که باعث می‌شد مایعات بخار غلیظ‌تر به نظر برسند.

نکته پایانی

طبق بیانیه منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا، سیگارهای الکترونیکی ممکن است چندین خطر برای سلامتی داشته باشند.

بسیاری از مایعات سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که با تعدادی از خطرات منفی برای سلامتی از جمله سرطان مرتبط است.

کارشناسان توصیه می کنند به دلیل مشکلات بالقوه مضر سلامتی در درازمدت، از مصرف سیگارهای الکترونیکی خودداری کنید.

آنها همچنین ممکن است حاوی مرطوب کننده هایی مانند پروپیلن گلیکول و گلیسرول گیاهی (که بخار را تولید می کنند)، طعم دهنده ها و سایر مواد شیمیایی باشند که می توانند خطرات منفی برای سلامتی داشته باشند.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 5 =