ماسک های صورت بسیار مفید هستند و باعث مشکلات تنفسی نمی‌شوند

مطالعه جدید حاکی از آن است که ماسک های صورت بر میزان دی اکسید کربن و اکسیژن موجود در بدن تأثیر ناچیزی دارند. این یافته ها حتی برای افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) نیز صادق است.

این تحقیق، به از بین بردن برخی از شایعات مربوط به استفاده از ماسک های صورت در زمینه بیماری همه گیر COVID-19 کمک می‌کند.

ماسک صورت

با دستیابی جهان به اطلاعات بیشتر در مورد کووید-19 است، دانشمندان به طور فزاینده متقاعد می‌شوند که ماسک ها می‌توانند به کاهش شیوع آن کمک کنند.

راه اصلی انتقال کووید-19 شامل ورود ذرات ویروسی به دستگاه تنفسی فرد است. این اتفاق معمولاً پس از سرفه، عطسه یا صحبت در نزدیکی فرد دیگر و تولید قطره یا آئروسل حامل ویروس اتفاق می‌افتد.

در نتیجه، ماسک های صورت نقش مهمی در کاهش قرار گرفتن در معرض ویروس و محدود کردن میزان ویروسی که فرد می‌تواند به دیگران انتقال دهد، دارند.

در مورد ارزش ماسک های صورت در کاهش شیوع کووید-19 نظرهای زیادی وجود دارد، هرچند که همیشه اینطور نبوده است.

در ابتدا، اطلاعات کمی در مورد ویروس جدید شناخته شده بود و سیاست ها باید براساس بهترین شواهد موجود تدوین می‌شدند، به دنبال مدل های علمی که از داده های اپیدمی های قبلی مربوط به ویروس های مشابه استفاده می‌کردند.

در نتیجه، راهنمایی در مورد استفاده از ماسک از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و برخی از ارگان های مهم بهداشتی، از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مشاوره خود را با گذشت زمان تغییر داده اند.

در حالی که دانشمندان به طور مستمر اطلاعات جدیدی را کشف می‌کنند، از بسیاری جهات، هنگام ارائه مشاوره در مورد بحران فوری بهداشت عمومی، این تغییرات و اختلافات اجتناب ناپذیر است. به لحاظ دگماتیکی، با وجود شواهد تغییر یافته، یا ارائه مشاوره در مواقعی که شواهد کمی برای توجیه آن وجود داشته باشد، بعید است رویکردهای بهتری باشد.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که تغییرات چشمگیر در راهنمایی های رسمی اعتماد مردم به علمی را که اساس این سیاست است، کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، استفاده از ماسک های صورت به یک نبرد سیاسی تبدیل شده است، طرفداران صوتی در سمت راست آن را محکوم می‌کنند که ماسک اجباری را اعمال می‌کند، یا به عنوان نقض آزادی یا عنصری مشکوک در توطئه گسترده ای که کووید-19 بسیج یا ساخته شده است.

در این زمینه، برخی افراد پیشنهاد کرده اند که ماسک های صورت تهدیدی برای سلامت عمومی ، با این فرض که ماسک ها میزان اکسیژن استنشاق را کاهش می‌دهند یا میزان دی اکسید کربن استنشاق شده را افزایش می‌دهند.

بیماران COPD

برای آزمایش این نظریه، محققان تحقیق کوچک حاضر 15 پزشک کارمند خانه را که هیچ مشکلی در سلامتی ریه ها ندارند و 15 جانباز مبتلا به COPD استخدام کردند.

جانبازان در بیمارستان بودند تا پزشکان بتوانند سطح اکسیژن آنها را به عنوان بخشی از نظارت منظم COPD بررسی کنند.

این نظارت شامل موارد دیگر، سطح اکسیژن خون با آزمایش خون قبل و بعد از 6 دقیقه تمرین پیاده روی بود. این تمرین در حالی که ماسک پوشیده اید، طبق پروتکل بیمارستان در هنگام شیوع همه گیر انجام شده است.

محققان از یک مانیتور LifeSense برای بررسی هوای اتاق پایه استفاده کردند و سپس به طور مداوم در تمام مدت ماسک شرکت کنندگان اندازه گیری می‌کردند.

هیچ تغییر قابل توجهی وجود ندارد

محققان از نظر بالینی هیچ تغییر قابل توجهی در اندازه گیری دی اکسید کربن جزر و مدی – میزان دی اکسید کربن در بازدم – مشاهده نکردند. آنها همچنین هیچ تغییری در سطح اکسیژن خون پس از 5 یا 30 دقیقه استفاده از ماسک هنگام استراحت مشاهده نکردند.

همانطور که انتظار می‌رفت، شرکت کنندگان مبتلا به COPD سطح اکسیژن خون پایین تری نسبت به افرادی که بیماری تنفسی ندارند، داشتند. هیچ شرکت کننده ای با COPD به دلیل استفاده از ماسک تغییر عمده ای در مبادلات گاز خود نداشته است.

به قول نویسنده ارشد مطالعه دکتر مایکل کامپوس، از مرکز پزشکی اداره کهنه سربازان میامی و دانشکده پزشکی دانشگاه میلامی میامی، “ما اثرات حداکثری را حتی در افراد با نقص بسیار شدید ریه، نشان می‌دهیم.”

این مطالعه نشان می‌دهد اگر فردی هنگام پوشیدن ماسک دچار تنگی نفس شود، این امر ناشی از کاهش سطح اکسیژن یا افزایش سطح دی اکسید کربن نیست.

دکتر کامپوس توضیح می‌دهد، ” احساس تنگی نفس با ماسک توسط برخی از افراد، به منظور با تغییر در مبادله گاز نیست. این امر احتمالاً در اثر محدودیت جریان هوا با ماسک به ویژه هنگامی که در هنگام تهویه به تهویه بالاتری نیاز است، رخ می‌دهد. “

نویسندگان ضمن درک این نکته که ممکن است ماسک از نظر برخی ناراحت کننده باشد، پوشیدن ماسک برای حفظ سلامت فرد پوشنده و اطرافیان آنها کلیدی است. آنها می‌نویسند:

“اطلاع رسانی به مردم مهم است که ناراحتی ناشی از استفاده از ماسک نباید منجر به نگرانی های بی اساس در زمینه ایمنی شود، زیرا این امر ممکن است کاربرد روشی را که برای بهبود سلامت عمومی اثبات شده کاهش دهد.”

اگرچه این مطالعه اندک بود، اما یافته های آن تأکید می‌کند که پوشیدن ماسک هنوز مهم است – با توجه به شواهد موجود مبنی بر اینکه ماسک ها انتقال ویروس را کاهش می‌دهند.

همانطور که دکتر کامپوس خلاصه می‌کند، “مردم نباید باور کنند که ماسک ها می‌کشند.”

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهی در “ماسک های صورت بسیار مفید هستند و باعث مشکلات تنفسی نمی‌شوند

  1. ماسک در این شرایط بسیار مفید است باید به خاطر سلامتی خود و دیگران استفاده بکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 1 =