لجن درمانی فرصتی برای گردشگری سلامت

با بررسي اجمالي ايران و کشورهاي جهان از لحاظ استفاده از نعمات خدادادي، متوجه مي‌شويم، لجن درمانی و طبي که در دنياي پيشرفته و علمي کنوني، بسيار مورد توجه قرار گرفته، در کشور ما ـ که يکي از قطب‌ها و منابع اصلي این نوع درمان می تواند باشد، با بي‌مهري فراوان روبه‌رو شده و از اين فرصت در به دست آوردن درآمد براي کشور بهره برده نمي‌شود.

در همين زمينه، دکتر فريبا بشيري، پزشک و مدرس دانشگاه و عضو هيأت مديره انجمن بيوتکنولوژي ايران که مطالعات بسياري را در زمينه لجن‌شناسي و خواص درماني لجن‌ها کرده، به خبرنگار «تابناک» گفت: از سال‌هاي دور در کشور ما و دنيا، استفاده از اين موهبت‌ الهي مورد توجه پزشکان قرار گرفته که به صورت سنتي استفاده مي‌شده است. در طب سنتي و تاريخي ما نيز از اين خاصيت درماني لجن و نمک در بهبود و درمان بیماریهای مردم بسیار یاد شده است که البته به صورت تجربي محقق شده است.

اين محقق افزود: لجن درمانی از سالهای گذشته در دنیا مورد توجه بوده است ،اما در سال‌هاي اخير بصورت علمی مورد بحث و بررسي و تحقيق کارشناسان و محققان قرار گرفته و پروتکلهای درمانی مدرن تدوین گردیده است.

وي درباره تحقيقات خود در اين زمينه علمي گفت: از دو سال و نيم پيش، تحقيق جامعي درباره لجن‌شناسي و لجن‌هاي طبي آغاز کرده و از مراکز تحقيقاتي خارج از کشور نيز بازديد و بررسي داشته‌ام.

وي درباره مشاهدات خود در بازديد از تعدادی از 220 کلينيک لجن درماني در کشور آلمان  افزود: در این کلینیک ها ، از اين خاصيت طبی لجن در درمان بيماري‌هاي پوستي استفاده مي‌شود و با توجه به اذعان کارشناسان و محققان به خواص درماني لجن‌ها، اکثر شرکت‌هاي بيمه نيز اين درمان را پذيرفته و هزينه‌هاي درماني را مي‌پردازند.

وي با اشاره به استفاده از لجن‌هاي طبي در جهان گفت: در کشورهاي خارجي، از لجن‌ها و نمک طبي درياچه «بحر‌الميت»کشور اردن استفاده‌هاي بسياري مي‌شود؛ که  از آن جمله می توان از تهيه محصولات بهداشتي و آرايشي و همچنين احداث کلينيک‌هاي درماني نام برد.

دکتر بشيري راجع به لجن و نمک طبي درياچه اروميه افزود: با انجام آزمایش از لجن و نمک طبي درياچه اروميه و مقایسه آن با مواد محصولات تولید شده از دریاچه بحرالمیت به اين نتيجه رسيده‌ايم که خواص طبي و درماني لجن و نمک درياچه اروميه ايران، بسيار مشابه با خواص لجن و نمک درياچه بحرالميت اردن است که کشورهاي خارجي به ويژه فرانسه و انگليس و آلمان  استفاده فراواني از آن مي‌کنند، ولي متأسفانه از اين ظرفيت ايران بهره شاياني برده نمي‌شود.

اين عضو هيأت مديره انجمن بيوتکنولوژي ايران ادامه داد: در داخل کشور، توجه کافي به اين ظرفيت ايران نشده و تاکنون به رغم تأکيد مسئولان، از جمله وزرا ورئوسای‌جمهور دولت‌هاي هشتم و نهم، باز هم با بي‌مهري تمام با اين خاصيت علمي و طبي و ظرفيت کشور برخورد مي‌شود و بايد گفت که مديريت کشورما، روي بحث‌هاي روتين نظر داده و روحيه ريسک‌پذيري در مديريت کشور وجود ندارد. به همين دليل، اینجانب با وجود پیگیری‌های مستمر چهار ساله هنوز  نتوانسته ام  اين مبحث علمي و تحقيقاتي راکه مي‌تواند نتايج بسيار مثبتي براي کشور داشته باشد، به سر منزل مقصود برسانم.

عضو هیت علمی ششمین همایش بیوتکنولوژی ، درباره ظرفيت اين علم در ايران گفت: مي‌توانيم با ساخت يک فيلد و مرکز تحقيقاتي و ايجاد کلينيک لجن درماني ، آموزشی و پرداختن به اين علم درچنین مرکزی  هم از لحاظ جذب توريسم درماني و ارزآوري و تولید علم براي کشورمفید باشیم وهم از صادرات اين لجن و نمک طبي درياچه اروميه، سود سرشاري را عايد کشورمان بکنيم.

وي درباره تحقيقات در زمينه لجن‌شناسي اشاره کرد: با توجه به لازمه احداث کلینیک لجن درمانی برای انجام تحقیق در این مورد و هزینه بر بودن پروژه نیاز به همکاری جدی مسئولین از نظر مادی و معنوی و اصلاح قوانین محدود کننده وجود دارد. ضمناً با توجه به اين که کلينيک‌ها و مراکز درماني سایر کشورهای دنیا لجن و نمک را از کشور اردن با قيمت‌هاي خيلي گزاف تهیه  مي‌کنند، ما نیز مي‌توانيم از این فرصت استثنايي  برای توسعه صادرات و ارز آوری بهره فراوان ببريم.

منبع: تابناک

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

4.9/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهی در “لجن درمانی فرصتی برای گردشگری سلامت

  1. خیلی خوبه ولی باید تا عادی شدن شرایط کرونایی صبر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 18 =