غربالگری ژنتیکی پاشنه آشیل سلول های سرطانی را نشان می‌دهد

سلول های سرطانی توانایی قوی برای تقسیم و پخش سریع در بدن انسان دارند؛ اما همچنین دارای نقاط ضعفی هستند که دانشمندان برای بهره برداری از آنها سخت تلاش می‌کنند.

یک تیم تحقیقاتی در کانادا در حال حاضر آسیب پذیری جدیدی را در آنزیمی که پاشنه آشیل سلولهای تومور جامد در نظر گرفته شده، شناسایی کرده و نشان داده است که چگونه می‌توان آنها را به مرگ فاجعه بار سوق داد.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده و بر روی آنزیمی به نام کربونیک انیدراز IX (CAIX) متمرکز شده است.

CIAX چیست

این یکی از آنزیم هایی است که سلول های تومور جامد در پاسخ به افزایش اسیدیته در تومور آزاد می‌کنند.

این شرایط اسیدی با گسترش تومور و رگ های خونی قادر به تأمین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن نیست.

CAIX و دیگر آنزیم های سلول های سرطانی که آزاد می‌شوند نقش مهمی در خنثی سازی این شرایط اسیدی ایفا می‌کنند. که نه تنها به سلول های سرطانی اجازه زنده ماندن می‌دهند، بلکه می‌بینند که تومور شکل تهاجمی تری به خود گرفته و بیماری را به سایر اندام های بدن منتقل می‌کند.

دکتر شوکت ددهار، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد: سلول های سرطانی برای زنده ماندن به آنزیم CAIX وابسته هستند که آن را پاشنه آشیل می‌کند. با مهار فعالیت آن، می‌توانیم به طور موثر از رشد سلول‌ها جلوگیری کنیم.

در حال توسعه ترکیباتی است که می‌توانند آنزیم CAIX را برای مهار رشد تومور مهار کنند، از جمله یکی از آنها با نام SLC-0111 که در حال حاضر در مرحله 1 آزمایش بالینی قرار دارد.

در حالی که امیدوار کننده است، سایر خواص سلول های سرطانی تأثیر این ترکیب را مختل می‌کند، بنابراین نویسندگان این مطالعه جدید به دنبال کشف این موارد و جستجوی راه های جایگزین حمله هستند.

برای انجام این کار، تیم از چیزی که به عنوان یک صفحه کشنده مصنوعی گسترده در ژنوم شناخته می‌شود، استفاده کرد. که ژنتیک سلول های سرطانی را تجزیه و تحلیل می‌کند و نقش بیولوژیکی ژن های خاص را تعیین می کند.

در این مورد، دانشمندان به دنبال کشف مکانیسم های بقا هستند که توسط CAIX اداره می‌شوند، تا ببینند آیا می‌توان این پاشنه آشیل را با یک و دو ضربه زد.

مختل کردن متابولیسم تومور

این امر دانشمندان را به نوعی از مرگ برنامه ریزی شده سلولی به نام فروپتوز (ferroptosis) رساند که با تجمع آهن در داخل سلول سرطانی، غشای آن و متابولیسم تومور را مختل می‌کند.

به نظر می‌رسد CAIX سلول‌های سرطانی را از اثرات فروپتوز محافظت می‌کند.

دانشمندان توانستند نشان دهند که چگونه CAIX را هدف قرار داده و در عین حال ترکیباتی را که باعث فروپتوز می‌شوند، همچنین باعث مرگ سلول های سرطانی و سرکوب رشد تومور می‌شود.

فروتپتوز به تازگی کشف شده است و در بسیاری از تلاش های تحقیقاتی در زمینه درمان سرطان نقش اساسی دارد.

هفته گذشته ما به مطالعه‌ای پرداختیم که فرض می‌کرد سطح کلسترول بالا مقاومت سلول های سرطانی را در برابر فروپتوز بهبود می‌بخشد و خطر متاستاز آنها را افزایش می‌دهد.

ما همچنین به تازگی آموخته‌ایم که چگونه اسیدهای چرب ممکن است به ترویج فروپتوز در سلول های سرطانی کمک کنند.

دانشمندان MIT و هاروارد مولکول هایی را کشف کرده‌اند که می‌تواند باعث تحریک آن شود و شاید اساس گروه جدیدی از داروها باشد.

دکتر درک می‌گوید: ما اکنون می‌دانیم که آنزیم CAIX مانع از مرگ سلول های سرطانی در نتیجه فروپتوز می‌شود.

ترکیب مهارکننده های CAIX، از جمله SLC-0111، با ترکیباتی که باعث ایجاد فروپتوز می‌شوند، می‌توان سلول‌های فاجعه بار را از بین برد و رشد تومور را تضعیف کرد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =