در مورد عوارض جانبی واکسن کرونا چه باید کرد؟

همه واکسن ها، از جمله واکسن های کرونا، احتمال بروز عوارض جانبی را دارند. در سراسر جهان، در حال حاضر بیش از 15 واکسن معتبر کرونا وجود دارد که مجاز به استفاده در حداقل یک کشور است.

طبق منبع معتبر سازمان بهداشت جهانی، شایعترین عوارض جانبی واکسن کرونا خستگی، تب، سردرد، بدن درد، لرز، حالت تهوع، اسهال و درد در محل تزریق است.

بعضی از افرادی که تحت تأثیر واکسیناسیون قرار می گیرند، ممکن است عوارض جانبی کمی داشته یا هیچ عارضه‌ای نداشته باشند در حالی که دیگران عوارض جانبی متعددی را تجربه کرده و کاملاً بیمار شوند.

در این مطالعه، ما توضیح می‌دهیم که در مورد عوارض جانبی واکسن کرونا چه باید کرد.

درمان های بدون نسخه

هر کسی در مورد عوارض جانبی واکسیناسیون نگران می‌باشد، ممکن است تعجب کند که برای جلوگیری از عوارض جانبی قبل از واکسن باید از داروهای بدون نسخه استفاده کند.

با این حال، منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) آن را توصیه نمی‌کنند. اگرچه برداشتن گامهایی برای جلوگیری از علائم سایر موارد بهداشتی فکر خوبی است، اما در اینجا چنین نیست.

بهتر است صبر کنید و ببینید آیا عوارض جانبی ایجاد می‌شود یا خیر، سپس این موارد را به صورت جداگانه درمان کنید، برخلاف حدس زدن و مصرف زودهنگام چندین محصول بدون نسخه.

فرد باید قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه، به داروساز محلی خود مراجعه کند تا عوارض جانبی واکسن را کاهش دهد.

از آنجا که یک داروساز از داروهای فرد و سابقه پزشکی وی آگاه است، آنها درک درستی از هرگونه فعل و انفعالاتی که ممکن است رخ دهد دارند.

اما اگر شخصی نتواند با داروساز خود تماس بگیرد و نیاز به تسکین فوری دردهای عضلانی، درد در محل تزریق، تب یا ترکیبی از این مسائل داشته باشد چه می‌شود؟ در این حالت، موارد زیر ممکن است کمک کند:

  • ایبوپروفن (ادویل)
  • استامینوفن یا پاراستامول (تیلنول)
  • آسپرین

درمانهای خانگی

برای کسانی که ترجیح می‌دهند داروهای بدون نسخه مصرف نکند یا به دنبال درمان های اضافی هستند، چندین روش مراقبت از خود می تواند به کاهش عوارض واکسیناسیون کووید 19 کمک کند.

برای واکنش در محل تزریق، مانند درد یا تورم، از پارچه دستشویی مرطوب و تمیز برای ایجاد کمپرس استفاده کنید. این ممکن است به دردهای عضلانی و مفصلی نیز کمک کند.

برای کاهش درد و سفتی بازو، آن را تا جایی که ممکن است حرکت دهید. این ممکن است متناقض به نظر برسد و کمی ناراحتی ایجاد کند، اما با شل شدن عضلات، درد باعث جلوگیری از سفتی بیشتر می‌شود.

هر کسی که دچار لرز و تب کم باشد باید اطمینان حاصل کند که مقدار زیادی آب بنوشد تا از کمبود آب بدن جلوگیری کند. پوشیدن لباس سبک و لباس پوشیدن به صورت لایه لایه به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد کمک می‌کند.

بثورات کووید 19 چیست؟

بثورات، لکه های قرمز است که می‌تواند در اطراف محل تزریق – به طور معمول حدود 7 روز بعد از دریافت اولین دوز واکسن – ظاهر می‌شود.

اگرچه ممکن است ظاهر بثورات نگران کننده باش، اما تهدید کننده زندگی نیست. اگر این بثورات ایجاد شد و آزار دهنده بود، از کمپرس خنک استفاده کنید.

گزینه دیگر صحبت با داروساز برای تعیین اینکه آیا مصرف آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) بی خطر است یا خیر.

آنتی هیستامین ها می‌توانند باعث خواب آلودگی شوند، بنابراین تا زمانی که در مورد اثرات دارو اطمینان پیدا نکنند، فرد نباید رانندگی کند.

بثورات معمولا حدود 5 روز ادامه دارد، اما ممکن است تا 3 هفته ادامه داشته باشد. اگر بعد از ایجاد طولانی تر از سایر عوارض جانبی واکسن شد، نیازی به نگرانی نیست.

عوارض جانبی چه مدت ادامه دارد؟

عوارض جانبی واکسن های کووید 19 فقط باید چند روز طول بکشد و اگر دوام بیشتری داشتند، با پزشک تماس بگیرید.

می‌توان درست قبل یا بعد از دریافت واکسن به یک عفونت SARS-CoV-2 دست یافت، قبل از اینکه بدن فرصتی برای تولید آنتی بادی های مناسب و ایجاد ایمنی داشته باشد. همچنین، در حالی که واکسن ها بسیار کارآمد هستند، اما محافظت 100 درصدی در برابر ویروس را تضمین نمی‌کنند.

لازم به یادآوری است که هیچ واکسنی نمی‌تواند باعث ایجاد کووید 19 شود زیرا هیچ یک از آنها شامل کل ویروس SARS-CoV-2 نیستند. هر کسی که پس از دریافت واکسن به کووید 19 مبتلا شود، احتمالاً قبل از ایجاد ایمنی کافی در معرض ویروس قرار گرفته‌اند.

اگر عوارض جانبی مشابه علائم کووید 19 ادامه دار شد، یک آزمایش کووید 19 انجام دهید و از دستورالعمل های محلی در مورد انزوای خود پیروی کنید.

چه موقع به داروساز مراجعه کنیم

یک داروساز می‌تواند به شما در تعیین بی خطر بودن و مناسب بودن داروهای بدون نسخه برای هر فرد کمک کند و در صورت وجود، بهترین گزینه ها هستند.

آنها سابقه سلامتی فرد را در نظر می‌گیرند و مطمئن می‌شوند که هیچ کالای بدون نسخه با سایر داروها تداخل نخواهد داشت.

علاوه بر این، یک داروساز می‌‌تواند درمان های خانگی را توصیه کند و در مورد تماس با پزشک مشاوره دهد. آنها همچنین می‌توانند نحوه استفاده از دارو، نحوه عملکرد و عوارض جانبی را به دنبال داشته باشند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت رشد چشمگیر عوارض جانبی، با یک متخصص بهداشت تماس بگیرید. این ممکن است شامل حساسیت شدید، درد یا قرمزی در محل تزریق باشد. همچنین، اگر عوارض جانبی بیش از چند روز طول بکشد، به دنبال مراقبت حرفه ای باشید.

هر کسی که ممکن است واکنش آلرژیک شدیدی نسبت به واکسن داشته باشد باید با شماره 115 تماس بگیرد یا در غیر این صورت تحت مراقبت های پزشکی فوری قرار بگیرد. این واکنش می‌تواند منجر به آنافیلاکسی شود و ممکن است شامل تنفس دشوار، بسته شدن گلو، تورم صورت و کهیر باشد.

این واکنش ها نسبت به واکسن بسیار نادر است و آنافیلاکسی از هر 1 میلیون نفر منبع معتمد، 2-5 را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

واکنشهای آنافیلاکتیک به واکسن به سرعت اتفاق می‌افتد. پس از مصرف دوز واکسن، فرد برای مدت حدود 15 دقیقه توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشاهده می‌شود. این امر برای اطمینان از این است که در صورت بروز واکنش آلرژیک، متخصصان پزشکی آماده درمان هستند.

نظارت بر عوارض جانبی

در بالا، ما برخی از شایع ترین عوارض جانبی واکسن را توصیف کردیم، اما تجربه سایر عوارض جانبی لزوما نشان دهنده اشتباه بودن هر چیزی نیست.

عوارض جانبی نشان می‌دهد که واکسن در حال کار است، بدن در حال ایجاد آنتی بادی و ایجاد حافظه ایمنی برای مقابله با عفونت های آینده SARS-CoV-2 است.

هر کس به واکسن ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد و برخی از افراد عوارض جانبی شدیدتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند. شدت عوارض با میزان ایمنی بدن ارتباط ندارد.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =