علائم آندومتریوز قابل کنترل است

آندومتریوز به رشد بافت رحم در جایی خارج از رحم گفته می‌شود. گرچه این عارضه شایع است؛ ولی هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد و با راهکارهای مختلفی تنها می‌توان علائم را کاهش داد.

آندومتریوز به زبان ساده به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن بافت داخلی رحم که آندومتر نام دارد، جایی خارج از رحم رشد می‌کند. شایعترین محل این عارضه ناحیه لگن و تخمدان است.

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، در آمریکا 11 درصد زنان، یعنی حدود شش میلیون نفر، به این عارضه مبتلا هستند و سنین 30 تا 40 سالگی، شایع‌ترین سن ابتلا محسوب می‌شود. در سایر نقاط جهان نیز آمار مشابهی وجود دارد.  

قاعدگی دردناک مهمترین علامت این عارضه است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. خونریزی یا لکه بینی بین دو عادت ماهانه و مشکلات باروری و گوارشی از دیگر علایم این عارضه هستند.  

کارشناسان به زنان، به ویژه زنان جوانی که به آندومتریوز مبتلا هستند توصیه می‌کنند که با ورزش منظم، عادات غذایی سالم و کاهش وزن، مراقب سلامت خود باشند.

رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به آندومتریوز

مطالعات جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی تاثیر مهمی بر کنترل این عارضه دارد. آندومتریوز بیشتر در زنانی دیده می‌شود که از چربی‌های ترانس استفاده می‌کنند. چربی ترانس به وفور در غذاهای آماده و سرخ‌شده دیده می‌شود.

این مطالعه با بررسی بیش از 70 هزار زن نشان می‌دهد مصرف مداوم چربی‌های ترانس احتمال این بیماری را 48 درصد افزایش می‌دهد. بنابراین اولین قدم حذف چربی ترانس از برنامه غذایی است.

در مقابل غذاهایی وجود دارد که برای این افراد بسیار مفید است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای به دلیل خاصیت ضد التهابی، بسیار مورد توصیه متخصصان هستند.

غذاهایی سرشار از فیبر، غلات کامل، سبزیجات تازه، ماهی و روغن زیتون مورد توجه این برنامه غذایی است. سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزیجات دارای برگ سبز و پهن و لوبیا به مقدار فراوان استفاده کنید.

سالمون

سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، بدن به تنهایی نمی‌تواند این چربی ضروری را تولید کند و باید از طریق مواد غذایی وارد بدن شود.

امگا 3 باعث کاهش التهاب بدن و در نتیجه درد می‌شود. در صورت ابتلا به آندومتریوز، حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنید.

اسفناج

بسیاری از مبتلایان به آندومتریوز قاعدگی طولانی و شدیدی دارند، به همین دلیل ذخیره گلبول‌های قرمز که حامل اکسیژن است کاهش می‌یابد و آهن خود را از دست می‌دهند.

خستگی مزمن مهمترین نشانه این عارضه است. چاره این مشکل سبزیجات برگ‌پهن تیره مانند اسفناج است. اگر فواید اسفناج را بدانید،‌ آن را از برنامه غذایی خود حذف نمی‌کنید.

حبوبات

حبوبات سرشار از آهن، فیبر و انواع مواد معدنی و ویتامین هستند. بنابراین باید در ژیم غذایی زنان، به ویژه مبتلایان به آندومتریوز گنجانده شود.

ارتباط آندومتریوز و بیماری‌های قلبی

مطالعات محققان بیمارستان بریگهام و مدرسه پزشکی هاروارد در بوستون نشان می‌دهد که آندومتریوز احتمال درد قفسه سینه را 1.91 برابر، احتمال حمله قلبی را 1.52 برابر و احتمال نیاز به عمل جراحی باز قلب را 1.35 برابر افزایش می‌دهد.

در ادامه این مطالعه آمده است بیماران کمتر از 40 سال مبتلا به آندومتریوز، سه برابر بیشتر در معرض تمام حالات ذکر شده قرار دارند.

منبع: irna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هفت =