طبق آزمایشات ورود زودهنگام گلوتن به رژیم غذایی کودکان ممکن است از سلیاک جلوگیری کند

نتایج یک آزمایش بالینی طولانی مدت نشان داده است که ورود دقیق گلوتن به رژیم غذایی نوزاد از چهار ماهگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سلیاک را کاهش دهد. این آزمایش فقط شواهد مقدماتی در مورد این ارتباط را ارائه می‌دهد و محققان تأکید می‌کنند که انجام آزمایشات بزرگتر قبل از پیشنهاد توصیه های غذایی گسترده تر لازم است.

حدود 10 سال پیش، یک مطالعه مداخله رژیم غذایی بزرگ در انگلستان آغاز شد و بررسی کرد که آیا ورود برخی از غذاها به نوزاد به موقع می‌تواند از بروز آلرژی جلوگیری کند. بیش از 1000 نوزاد در این مطالعه که “تحقیق درباره تحمل” (EAT) نامیده می‌شود، وارد مطالعه شدند.

نیمی از آنها، طبق توصیه های عمومی فعلی، به گروه کنترل تا شش ماهگی فقط با شیر مادر اختصاص داده شدند. نیمی دیگر، گروه معرفی، از سه ماهگی در کنار شیر مادر، حجم کمی از شش ماده غذایی حساسیت زا را مصرف کردند.

شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، کنجد، ماهی و گندم شش ماده حساسیت زای مورد مطالعه بودند. مطالعات اولیه داده های آزمایش نشان داده است که معرفی زود هنگام بادام زمینی و تخم مرغ به ویژه ممکن است در جلوگیری از ایجاد آن آلرژی های خاص مفید باشد.

مداخله گندم در مطالعه EAT معطوف به مصرف شیرخوار در حدود چهار گرم پروتئین گندم در هفته، به صورت بیسکویت غلات پایه گندم بود. بر اساس مطالعات قبلی، مداخله گندم از چهار ماهگی آغاز شد، زیرا شواهد مشاهده ای وجود دارد که نشان می‌دهد گلوتن زودتر از چهار ماه یا دیرتر از هفت ماه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری سلیاک نوزاد را افزایش دهد.

پیش از این مطالعه، محققان چهار آزمایش تصادفی کلیدی را ذکر کردند که در آن رابطه بین بیماری سلیاک و زمان ورود گلوتن به رژیم غذایی نوزاد بررسی شده است. آن آزمایشات قبلی هیچ مدرک قانع کننده ای در مورد معرفی گلوتن در اوایل اثر بر پیشرفت بیماری سلیاک نشان نداد. با این حال، فقط یکی از این آزمایشات قبلی گلوتن را در رژیم غذایی نوزاد قبل از شش ماهگی وارد کرده است. به علاوه، مطالعه EAT دوز گلوتن به میزان قابل توجهی بالاتر از هر آزمایش قبلی – در واقع چهار برابر بیشتر استفاده می‌کند.

محققان مطالعه EAT با پیگیری کودکان در سه سالگی، هفت مورد از 516 کودک (1.4 درصد) را در گروه کنترل استاندارد، به بیماری سلیاک مبتلا کردند. این در مقایسه با هر یک از 488 کودک در گروه مقدماتی مبتلا به بیماری سلیاک است.

نویسنده اصلی مقاله جدید، گیدئون لاک خاطرنشان می‌کند: این اولین مطالعه است که شواهدی مبنی بر ورود مقادیر قابل توجهی گندم به رژیم غذایی کودک قبل از شش ماهگی می‌تواند از بروز بیماری سلیاک جلوگیری کند.

باپتیست لوران، از دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن، مطالعه جدید را “خوب انجام شده” با یافته های “جالب” می‌نامد. اما او پیشنهاد می‌کند که ماهیت گسترده دادرسی EAT، نتیجه گیری صحیح را دشوار می‌کند. لوران می‌گوید، یافته های نهایی، با توجه به معرفی اولیه گلوتن و بیماری سلیاک، بر اساس تعداد بسیار کمی است که می‌تواند به طور تصادفی توضیح داده شود.

به طور معمول، نتیجه ای که بیش از 5 درصد احتمال رخ دادن به صورت تصادفی داشته باشد، به عنوان شواهد کافی در نظر گرفته نمی‌شود – در اینجا ما دقیقاً زیر 2٪ هستیم. لورنت، كه روی این مطالعه كار نكرده است، می‌گوید. به عبارت دیگر، حتی اگر معرفی غذا تاثیری نداشته باشد، 2 درصد احتمال دارد که این هفت کودک در یک گروه قرار بگیرند.

آلاستر ساتکلیف، از دانشگاه کالج لندن، دیدگاه لوران را تکرار می‌کند. وی تصدیق می‌کند که این تحقیق تحقیق با کیفیت خوب توسط گروهی از محققان صادق است، اما باز هم تأکید می‌کند که یافته ها به اعتبار سنجی بیشتری نیاز دارند.

ساتکلیف می‌گوید: این تحقیق واقعیت را کم می‌کند که این یک تحلیل ثانویه از مطالعات شناخته شده بین المللی به نام EAT بود. به عبارت دیگر، این یافته می‌تواند تصادفی باشد، زیرا مطالعه برای تشخیص این نتیجه انجام نشده است.

به نظر می‌رسد محققان این مطالعه جدید از محدودیت های یافته های خود به خوبی آگاه هستند. این مطالعه هیچ تغییری در توصیه های رژیم غذایی نوزادان ایجاد نمی‌کند، اما درعوض نشان می‌دهد که شواهد به وضوح خواستار انجام آزمایشات متمرکز تر است که باید بررسی کند آیا ورود دوز بالای گلوتن به رژیم غذایی نوزاد به طور خاص بین چهار تا شش ماهگی می تواند به طور موثر خطر ابتلا به بیماری سلیاک را کاهش دهد یا خیر .

كرستي لوگان، نويسنده مطالعه جديد، خاطرنشان كرد: معرفي زودهنگام گلوتن و نقش آن در پيشگيري از بيماري سيلياك بايد با استفاده از نتايج مطالعه EAT به عنوان اساسي براي آزمايشات باليني بزرگتر براي پاسخ قطعي به اين سوال، بيشتر مورد بررسي قرار گيرد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «طبق آزمایشات ورود زودهنگام گلوتن به رژیم غذایی کودکان ممکن است از سلیاک جلوگیری کند;

  1. برای من جالب بود که در چهار ماهگی به نوزادان گلوتن داده بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 20 =