سنتز ماده موثر دارویی فاوی‌پیراویر با موفقیت انجام شد

استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی گفت: خوشبختانه پس از تلاش فراوان، ماده موثر دارویی فاوی‌پیراویر و کلیه حد واسط های مربوطه سنتز شده و آنالیز کلیه مواد سنتز شده با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در آزمایشگاه پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی صورت گرفت.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دکتر سعید بلالایی با بیان این که داروی فاوی‌پیراویر با نام تجاری آویگان اولین بار توسط یک شرکت ژاپنی به عنوان داروی آنفلونزا عرضه شده است، گفت: بررسی‌های انجام شده در ژاپن و چین نشان داده است که این ماده دارویی بر روی ویروس کووید ۱۹ (کرونا) هم عملکرد موثری دارد.
استاد دانشکده شیمی این دانشگاه افزود: با توجه به شیوع کرونا و نیاز جدی کشور به روش های موثر درمانی، دفتر همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری سنتز ماده موثره دارویی فاوی‌پیراویر را هدف گذاری کرده است.
 

به گفته‌ی رییس پژوهشکده شیمی پیتید، وی به همراه فارغ‌التحصیلان  شاغل در پژوهشکده شیمی پپتید ( دکتر علی نیکبخت و مهندس حمید رضا صحبتی) پس از اعلام آمادگی جهت انجام این طرح، از روز ۱۴ اسفند تحقیقات خود را در ارتباط با تهیه حد واسط‌ها و همچنین سنتز ماده موثره دارویی مورد نظر در پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آغاز، و خوشبختانه پس از تلاش فراوان، ماده موثر دارویی فاوی‌پیراویر و کلیه حد واسط های مربوطه سنتز شده و آنالیز کلیه مواد سنتز شده با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در آزمایشگاه پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی صورت گرفت.

بلالایی در خصوص مسیر سنتز و همچنین حدواسط های سنتز شده گفت: دانش فنی تهیه ماده موثر دارویی فاوی‌پیراویر و همچنین حدواسط‌های مربوطه به شرکت بهان سار (تولیدکننده مواد اولیه دارویی) منتقل شده و شرکت مذکور مجوز تهیه ماده موثره دارویی را از سازمان غذاو دارو اخذ کرده است.


استاد دانشکده شیمی  دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی  از کمک‌های موثر دفتر همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، دانشگاه شهید بهشتی، مسئولین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و تلاش شبانه روزی دکتر علی نیکبخت، مهندس حمیدرضا صحبتی، مهندس کامران امیری و مهندس فرزاد نجاتی‌فر تقدیر و تشکر کرد.


 وی در پایان خاطر نشان کرد: با تخصیص امکانات مناسب برای پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و با توجه به پتانسیل بسیار خوب دانش‌آموختگان توانمند، این پژوهشکده قادر به تامین نیاز صنایع دارویی کشور برای داروهای نوین و با ارزش افزوده بالا خواهد بود.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهی در “سنتز ماده موثر دارویی فاوی‌پیراویر با موفقیت انجام شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + پنج =