رشد مجدد غضروف مفصل در موش های آرتریتیک با ترشح سلول های بنیادی

محققان دانشگاه استنفورد راهی را برای القاء بافت غضروف مفصل برای بازآفرینی آنها با ترشح سلولهای بنیادی در آنجا پیدا کرده‌اند.

غضروف مفصلی بافتی نرم و جذب کننده است که در بین استخوان ها در مفاصل مانند زانوها و انگشتان قرار دارد. از آنجا که با افزایش سن غضروف‌ها از بین می‌روند یا آسیب دیده می‌شوند، ممکن است درد و التهاب مداوم به دنبال داشته باشند که منجر به آرتروز و سایر شرایط بشود.

چارلز کی اف گفت: عملا پتانسیل احیا کننده غضروف در بزرگسالی صفر است، بنابراین اگر غضروف فردی مجروح یا آسیب دیده شود، کاری که می‌توانیم برای بیماران انجام دهیم بسیار محدود است.

در این مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی پس از درمان تکنیکی به نام ریزساختار را بررسی کردند. این فرایند شامل حفر سوراخ‌های ریز در سطح یک مفصل و رشد بافت های مشابه غضروف را تحریک می‌کرد.

چان می‌گوید: ریزساختار منجر به چیزی به نام فیبروکارتیلاژ می‌شود که واقعاً شبیه بافت اسکار از غضروف طبیعی است. اینها استخوان را پوشانده ، اما سنگینی و انعطاف پذیری غضروف طبیعی را ندارند و با سرعت نسبتا زیاد تخریب می‌شوند.

ریزساختار با تحریک سلول‌های بنیادی اسکلتی در مفصل برای رشد بافت جدید کار می‌کند. بنابراین، در مطالعات روی موش ها، این تیم به دنبال این سوال بود که آیا در آنها می‌توانند غضروف تولید کنند؟ از این گذشته، با پیشرفت استخوان، مرحله ای از غضروف شدن نیز طی می‌شود.

تیم از مولکولی به نام پروتئین موروژنتیک استخوان 2 (BMP2) برای شروع فعالیت استخوانی جدید پس از یک روش ریزساختاری استفاده کرد. اما قبل از آنكه استخوان شود، آنها با مسدود كردن مولكولی به نام فاكتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) در زمان مناسب این روند را متوقف كردند و به نظر می‌رسید که کار کند.

چان می‌گوید: ما به این نتیجه رسیدیم که غضروف از همان نوع سلول هایی مانند غضروف طبیعی ساخته شده است که برخلاف فیبوکتریلاژ دارای خواص مکانیکی قابل مقایسه است. این موضوع تحرک را به موش‌هایی که دارای پوکی استخوان هستند بازگرداند و درد آنها را کاهش داد.

کمبود تحقیق در مورد ترمیم یا احیای غضروف وجود ندارد. تیم های دیگر در حال تحقیق در مورد روش های پرینت سه بعدی هیدروژل برای تعویض زانو، کشت غضروف جدید از سلول های گرفته شده از بینی بیمار یا جایگزین کردن غضروف آسیب دیده با مواد جدید مانند “بیوگلاس” هستند که باعث تحریک رشد مجدد بافت می‌شوند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هشت =