دوربین‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند دیابت را با دقت 80 درصد تشخیص دهند

تیمی از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) پتانسیل امیدوار کننده‌ای در استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند برای تشخیص دیابت نوع 2 را بدست آورده‌اند. این تحقیقات نوآورانه روشی را نشان می‌دهد که به غیر از دوربین هوشمند کاربردی، نیاز به سخت افزار اضافی دیگری نیست و در حال حاضر نتایج آن بیش از 80 درصد در تشخیص دیابت دقیق بوده است.

رابرت آبرام، نویسنده اصلی تحقیق جدید می‌گوید: دیابت می‌تواند برای مدت طولانی بدون علامت باشد و تشخیص آن سخت شود. تا به امروز، ابزارهای غیر تهاجمی برای تشخیص بیماری دیابت کم بوده است و همین موضوع به ما در ایجاد این الگوریتم انگیزه می‌دهد.

سیستم پیشنهادی مبتنی بر فوتوپلتیسموگرافی (PPG)، تکنیکی است که در آن می‌توان نور را به درون سایه زد تا تغییرات حجم خون را تشخیص دهد. PPG بیشتر توسط پزشکان برای اندازه گیری ضربان قلب و میزان اکسیژن خون استفاده می‌شود.

به محض اینکه دوربین تلفن‌های هوشمند از یک دهه پیش ظاهر شدند، محققان بلافاصله پیشنهاد کردند که دستگاه‌ها باید قادر به اندازه گیری PPG باشند. در این مطالعه، محققان یافتند فرضیه داده‌های PPG که توسط دوربین گوشی‌های هوشمند ضبط شده، ممکن است قادر به تشخیص آسیب عروقی ناشی از دیابت باشند.

اولین قدم برای تکمیل مطالعه ایجاد یک الگوریتم یادگیری عمیق است که می‌تواند میلیون ها نسخه از PPG را یکجا برده و دریابد که آیا این دوربین‌ها می توانند به طور موثر افراد مبتلا به بیماری قند را از افراد سالم تشخیص دهند.

این الگوریتم عمیق 2.6 میلیون رکورد PPG از 53.870 فرد مبتلا به دیابت تشخیص داده شده را مورد بررسی قرار داده و محققان پس از تهیه الگوریتم توانایی آن را در تشخیص دیابت صرفاً از داده های PPG گوشی‌های هوشمند در سه گروه جداگانه آزمایش کردند که با استفاده از چراغ قوه دستگاه و دوربین اعمال شده بر روی نوک انگشتان بیمار جمع آوری شدند.

این سیستم به طور دقیق در حدود 80 درصد افراد مبتلا به دیابت را تشخیص داده است. پتانسیل پیش بینی این الگوریتم حتی وقتی با سایر داده‌های اصلی بیمار مانند شاخص توده بدنی و سن ترکیب شود، بیشتر بهبود می‌یابد.

این مطالعه نشان داد که عملکرد الگوریتم قابل مقایسه با سایر آزمایشات معمول مانند ماموگرافی سرطان سینه یا سیتولوژی دهانه رحم است و بی درد بودن آن برای آزمایش‌های مکرر جذاب است. یک ابزار مبتنی بر تلفن‌های هوشمند بسیار گسترده مانند این می‌‎تواند برای شناسایی و تشویق افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌دیابت شایع به دنبال مراقبت‌های پزشکی و به دست آوردن یک آزمایش تأییدیه کم هزینه باشند.

جفری تیسون، نویسنده و همکار ارشد می‌گوید: توانایی تشخیص بیماری‌هایی مانند دیابت که عواقب جدی در سلامتی با استفاده از تست بدون درد و مبتنی بر گوشی‌های هوشمند، امکانات بسیاری را ایجاد می‌کند. وی گفت: چشم انداز ابزاری مانند این می‎‌‎تواند به شناسایی افراد در معرض خطر دیابت کمک کند و در نهایت به کاهش شیوع دیابت تشخیص داده نشده کمک می‌کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «دوربین‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند دیابت را با دقت 80 درصد تشخیص دهند;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − شش =