دوئل با کووید19 در آزمایشگاه مرجع کرونای اهواز

بسیاری از مردم دلخواه یا به اجبار خانه‌نشین شدند ولی کارشناسان و متخصصانی هستند که نه تنها «در خانه بمانیم» را تجربه نکرده‌اند بلکه نزدیک به ۴۰ روز هم از خانواده‌های خود دور مانده‌اند.

این روزها برخی از کارشناسان آزمایشگاهی در اهواز مدت‌هاست که به خانه و دیدار خانواده نرفته‌اند تا به مردم خود خدمت و در راه مبارزه با کرونا فعالیت کنند؛ دیدار خانوادگی آنها در قاب یک گوشی همراه خلاصه شده است.

اگر زمان جنگ رزمندگان با تلفن‌های دقیقه‌ای که مدام قطع و وصل می‌شد و یا ارسال نامه‌ای که معلوم نبود به مقصد برسد، جویای احوال خانواده‌هایشان می‌شدند ولی این روزها با گسترش تکنولوژی دوری خانواده‌ها برای مبارزان جبهه سلامت تحمل‌پذیر شده است و آنها می‌توانند از طریق تماس تصویری عزیزانشان را ملاقات کنند.

فصل خانه‌تکانی شد و خیلی‌ها در محل کار حضور داشتند، لحظه سال تحویل شد و خیلی‌ها به مبارزه با کرونا پرداختند و حتی روز طبیعت هم گره سیزده بدر با مشکل ویروس کرونا گره خورد؛ کارشناسان آزمایشگاهی مستقر در آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ اهواز نیز تمام این لحظات را در نبرد تن به تن با ویروس کرونا بودند.

آزمایشگاه تخصصی تشخیص ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی اهواز روزانه پس از دریافت نمونه‌ها از مناطق مختلف استان خوزستان ویروس را از نمونه‌ها جداسازی می‌کنند و با انجام آزمایش‌های پیشرفته و تخصصی، نمونه آماده‌سازی و با کیت‌های تخصصی و تشخیصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اتاق استخراج این آزمایشگاه از آلوده‌ترین محل‌های آن است که فرآیند استخراج و نمونه‌برداری ویروس کووید -۱۹ (کرونا) در آن انجام می‌گیرد. بیش از چهار هزار نمونه در این آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است و پرسنل به صورت شبانه‌روزی در سه شیفت کاری مشغول خدمات‌رسانی هستند.

افراد پس از ورود به آزمایشگاه باید لباس‌های بهداشتی (گان یکبار مصرف) را به تن کنند و با رعایت نکات کامل بهداشتی از جمله پاپوش‌های کفش، عینک، ماسک N۹۵ و دستکش در محل کار خود مستقر شوند.

در محوطه آزمایشگاه سه اتاق پیش روی پرسنل قرار می‌گیرد؛ پذیرش، سپس استخراج و در نهایت پی سی آر (برای تکثیر ویروس و جواب نهایی) ولی قبل از این اتاق‌ها پنجره‌ای برای تحویل نمونه‌های آزمایشگاهی تعبیه شده است تا فقط پرسنل مشغول بررسی آزمایش‌ها در آن محیط حضور داشته باشند.

تشریح فعالیت‌های آزمایشگاه

محمد رشنو دکتر فعال در آزمایشگاه رفرانس کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید: در ابتدای کار نمونه‌های ارسالی از سراسر استان خوزستان پذیرش می‌شود و بعد از ترتیب و شماره‌گذاری به مرحله استخراج می‌رود.

او ادامه می‌دهد: در اتاق استخراج نمونه‌های پذیرش شده با کد و شماره‌گذاری با استفاده از کیت استخراج مورد بررسی و محصول نهایی آن را برای اعلام نتیجه به اتاق پی سی آر ارسال می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور می‌شود: نمونه‌ها در اتاق پی سی آر با استفاده از کیت‌های تشخیصی درون دستگاه ترموسایکلر قرار می‌گیرند و طی واکنش زنجیره‌ای پلیمراز یک قطعه‌ای خاص از ژنوم ویروس تکثیر و میلیون‌ها برابر می‌شود تا دستگاه آن را شناسایی کند؛ اگر جواب آزمایش منفی باشد دستگاه چیزی را شناسایی نمی‌کند ولی در صورت وجود ویروس دستگاه تکثیر ژنوم را نشان می‌دهد.

ورود به اتاق استخراج با گذراندن مراحل مختلف انجام و کارشناسان و دکتر مستقر در این اتاق نباید در شیفت کاری خود از اتاق خارج شوند؛ فضای اتاق سنگین است نه از گرما یا سوز سرما بلکه از وجود کوچک ویروسی که باعث از بین رفتن هم‌وطنان بسیاری شد.

در اتاقی که کارشناسان آزمایشگاهی با نبردی تن به تن در میدان مبارزه با کرونا حضور دارند، بغض از دست دادن بسیاری از مردم گلوگیر می‌شود.

روزهای دور از خانه

رشنو جوان ۳۵ ساله فعال در آزمایشگاه کووید ۱۹ دانشگاه جندی‌شاپور اهواز با ۳۵ سال سابقه کاری در انجام آزمایش‌های مولکولی می‌گوید: با شروع بحران کرونا در کشور از حدود ۴۰ روز قبل خانواده‌ام، همسرم و پدر و مادرم را ندیده‌ام.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه بیان می‌کند: انتظار دارم که مردم با در خانه ماندن به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کنند تا هرچه سریع‌تر شر این ویروس از سر کشور کم شود.

رشنو در پایان می‌گوید: بهترین راه مقابله با ویروس رعایت قرنطینه شدن در خانه است ولی اگر هم‌وطنان برای کارهای ضروری از خانه خارج می‌شوند، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی از ماسک و دستکش استفاده کنند.

حضور در خط مقدم سلامتی

هرچند چهره‌اش پشت نقاب ماسک و عینک پنهان شده ولی صدایش جوان است و پرشور؛ با علاقه برای خدمت‌رسانی به مردم آمده است تا در راستای مبارزه با کرونا قدم‌های استواری بردارد.

مرضیه طاهری کارشناس آزمایشگاه ۳۴ ساله با ۱۱ سال سابقه کار به عنوان کارمند دانشگاه آمده است تا به صورت شیفتی در آزمایشگاه رفرانس کووید ۱۹ اهواز کار می‌کند.

او می‌گوید: طی سال‌های خدمتم اولین باری است که چنین بحرانی را می بی نم.

کارشناس آزمایشگاه کووید ۱۹ اهواز توصیه می‌کند: مردم باید توصیه‌ها را جدی بگیرند و در خانه‌های خود بمانند تا زنجیره انتقال قطع شود.

طاهری در پایان عنوان می‌کند: کادر بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه ایستاده‌اند تا آسیبی به مردم وارد نشود و آنها هم باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

بیشتر درگیر می‌شوند

جوان دیگری که لباس بیمارستانی پوشیده است و به انتظار بیرون آمدن شیفت قبلی نشسته تا پس از اتمام کار آنها خود وارد بخش استخراج شود؛ هرچند خستگی در چهره‌اش دیده می‌شود ولی چشمانش آکنده از امید مبارزه است، او آمده تا در جنگ با کرونا برای مردمش مفید باشد.

میثم موحدی کارشناس علوم آزمایشگاهی ۳۸ ساله با ۱۴ سال سابقه کار می‌گوید: روزی ۱۲ ساعت در آزمایشگاه هستم فقط در حد استراحت کوتاه چند ساعته به خانه می‌روم.

او با اشاره به اینکه تقریباً از اوایل کار یعنی یکم اسفندماه سال گذشته تاکنون درگیر هستیم، ادامه می‌دهد: امیدوارم مردم نکات بهداشتی را در نظر داشته باشند چون هرچقدر که بیشتر رعایت نکنند ابتدا خودشان و بعد هم ما بیشتر درگیر و اذیت می‌شویم.

موحدی با اشاره به اینکه برخی از همکاران ما بیش از یک ماه است که خانواده‌های خود را ندیده‌اند، یادآور می‌شود: تقاضا دارم که هم‌وطنان توصیه‌های وزارت بهداشت را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

او در پایان بیان می‌کند: اگر مردم به نکات بهداشتی اعلامی از سوی وزارت بهداشت عمل کنند آن وقت زنجیره انتقال ویروس قطع می‌شود و می‌توانیم به نتیجه مطلوبی برسیم.

وقتی خستگی به تن دکتر می‌ماند

دکتری میانسال که خسته شده و جای ماسک روی صورتش باقی مانده با چهره‌ای سرخ از جای ماسک و عینک در حال خروج از اتاق استخراج است؛ شیفتش تمام شده است و می‌تواند برای استراحت راهی خانه شود.

دکتر مانیا ارشدی ۴۲ ساله با ۱۲ سال سابقه کار و پرسنل آزمایشگاه رفرانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید: محل کارم در این آزمایشگاه متعلق به معاونت درمان بوده ولی این روزها به خاطر کرونا با دیگر همکاران اعزامی دانشگاه علوم پزشکی کار را به صورت سه شیفته انجام می‌دهیم.

او با اشاره به رعایت نکات بهداشتی و تردد نداشتن در سطح شهر مگر برای آمدن به آزمایشگاه می‌گوید: هنگام برگشت از شیفت‌های کاری وقتی که مردم را در شهر می بی نم خستگی کار در آزمایشگاه به تنم می‌ماند.

ارشدی اضافه می‌کند: در این شرایط همه باید دست به دست هم دهیم که با کمک یکدیگر از یک بحران جهانی عبور کنیم؛ همه ما پرسنل آزمایشگاهی حضور در این مکان را وظیفه خودمان می‌دانیم ولی از مردم هم انتظار رعایت نکات بهداشتی را داریم.

او در پایان می‌گوید: از مردم تشکر نمی‌خواهیم و همین که نکات بهداشتی و قرنطینه بودن را رعایت کنند تا شرایط بحرانی به اتمام برسد و این مرحله سخت را پشت سر بگذاریم، خودش بزرگ‌ترین قدردانی است.

منبع: خبرگزاری مهر

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =