جوانب مثبت و منفی رژیم های وگان برای کودکان

یک مطالعه مقطعی بینش جدیدی در مورد تفاوت های تغذیه‌ای، قلبی عروقی و رشد بین کودکان وگان، گیاه خوار و گوشت خواران ارائه می‌دهد.

این تحقیق برای اولین بار است که به طور دقیق این تأثیرات رژیم غذایی را در کودکان 5 تا 10 ساله بررسی می‌کند. گیاهخواران دارای پروفایل قلبی عروقی سالم تر هستند اما قد آنها کوتاهتر و کمبود مواد معدنی استخوان را نشان می‌دادند.

تحقیق جدید‌، منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، هدف آن کشف یک موضوع کم تر مطالعه شده است؛ تأثیر رژیم های گیاهی و گیاهخواری بر روی کودکان.

جاناتان ولز، محقق این پروژه از دانشگاه کالج لندن، می‌گوید که اطلاعات کمی و ناقصی در مورد اثرات سلامتی رژیم های گیاهی روی کودکان وجود دارد.

ولز می‌گوید: تاکنون تحقیق در مورد تأثیر سلامتی این رژیم ها بر روی کودکان تا حد زیادی محدود به ارزیابی قد و وزن بوده و فقط در کودکان گیاهخوار انجام شده است.

مطالعه ما بینش قابل توجهی در مورد نتایج بهداشتی در کودکان زیر رژیم های گیاهخواری و گیاهخواری ارائه می‌دهد.

در این مطالعه 187 کودک سالم بین پنج تا 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند. حدود 60 گیاه خوار، 52 وگان و 72 همه چیز خوار شامل شدند و میانگین مدت مداخله در رژیم غذایی پنج سال بود.

یافته ها نشان داد که گروه وگان ها از نظر قلب و عروق به طور قابل توجهی در مقایسه با کودکان گیاهخوار و همه چیزخوار، بهتر است. یک رژیم غذایی گیاهی به ویژه منجر به 25 درصد کاهش سطح لیپوپروتئین های کم چگال در مقایسه با گوشت خواران شد.

با این حال، مشخصات قلب و عروق کودکان گیاهخوار به طور غیر منتظره به آنچه در کودکان همه چیزخوار مشاهده می‌شود نزدیکتر بود.

گلوکز ناشتای متوسط​​، کلسترول VLDL و تری گلیسیرید در گروه گیاهخواران در مقایسه با کودکان وگان تشخیص داده شد که باعث تعجب محققان می‌شود.

مالگورزاتا دسموند توضیح می‌دهد: ما در ابتدا از مشخصات بهداشتی قلب و عروق نامناسب کودکان گیاهخوار شگفت زده شدیم، اما داده های رژیم غذایی آنها نشان داد که آنها از یک نوع رژیم گیاهی نسبتاً فرآوری شده با مقادیر سالم فیبر و قند در مقایسه با گیاهخواران استفاده می‌کنند.

بنابراین، ما یاد گرفته‌ایم که فقط داشتن رژیم های گیاهی هیچ تضمینی برای سلامتی نیست، ما هنوز هم باید غذاهای سالم را انتخاب کنیم.

در سمت منفی سکه، تحقیقات نشان داد که کودکان وگان به طور متوسط ​​حدود 3 سانتی متر از کودکان دیگر کوتاه تر هستند، احتمال کمبود ویتامین B-12 بیشتر و از نظر مواد معدنی استخوان بین چهار تا شش درصد کمتر است.

وگان ها مواد مغذی بیشتری دریافت کردند که نشان دهنده نوع غیر پردازش شده رژیم غذایی گیاهی است که به نوبه خود به کاهش چربی بدن و مشخصات بهتر خطر قلبی عروقی مرتبط است.

از طرف دیگر، مصرف کم پروتئین، کلسیم و ویتامین های B12 و D در بدن آنها ممکن است غلظت مواد معدنی استخوان و ویتامین سرم در نتیجه مطلوب آنها باشد.

محققان به وضوح بیان می‌کنند که بسیاری از کمبودهای تغذیه ای که در گروه گیاهخوار مشاهده می‌شود، می‌تواند با مصرف مکمل های موثر کنترل شود.

برای اطمینان از وجود رابطه بین رژیم های وگان و اختلال رشد در کودکان، به مطالعه بیشتر نیاز است اما محققان خاطرنشان می‌کنند مشخص نیست که آیا این اختلاف قد تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت یا حتی تأثیرات گسترده تری برای سلامتی طولانی مدت دارد.

ولز می‌گوید تیم تحقیقاتی وی نه تنها از منظر رفاه حیوانات بلکه برای کاهش تأثیر تولید انبوه گوشت بر محیط زیست، از تغییر روزافزون جهانی به رژیم های گیاهی حمایت می‌کند. وی پیشنهاد می‌کند نتیجه اصلی این مطالعه جدید نیاز به بهبود آموزش تغذیه‌ای برای کسانی است که رژیم های گیاهی می‌خورند.

ولز می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد كه ما نیاز به مشاوره بیشتر در مورد چگونگی تغذیه سالم از طریق رژیم های گیاهی داریم.

این امر به ویژه برای کودکان بسیار مهم است، زیرا ممکن است در دوران رشد نیازهای غذایی بیشتری داشته باشند. هدف ما انجام تحقیقات بیشتر برای کمک به حداکثر رساندن مزایای سلامتی رژیم های گیاهی در کودکان است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 11 =