توزیع ماسک و دستکش به داروخانه‌ها با قیمت‌های چند برابر

نایب رییس انجمن داروسازان ایران از توزیع ماسک و دستکش در برخی داروخانه‌ها خبر داد و با بیان اینکه هنوز شرایط داروخانه‌ها در این حوزه به وضعیت عادی نرسیده است، گفت: جالب است که در حال حاضر هم اقلامی مانند ماسک و دستکش با قیمت گران و قیمتی بالاتر و چند برابر آنچه در اسفند ماه وجود داشت، به داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

دکتر علی  فاطمی، درباره وضعیت توزیع ماسک و دستکش در داروخانه‌ها، گفت: از ابتدای هفته جاری توزیع ماسک و دستکش در برخی داروخانه‌ها آغاز شده، اما هنوز در عمل به تعداد کافی توزیع نشده است و هنوز شرایط داروخانه‌ها در این حوزه به وضعیت عادی نرسیده است. به عنوان مثال در حال حاضر در زمینه محلول‌های الکلی و ژل‌های ضدعفونی‌کننده وضعیت داروخانه‌ها نرمال و عادی است، اما در حوزه ماسک و دستکش همچنان کمبودها وجود دارد.

داروخانه‌ها بهترین محل عرضه اقلام بهداشتی

وی با بیان اینکه در عین حال فقط در برخی داروخانه‌ها ماسک و دستکش توزیع شده است، افزود: رویه‌ای که در ایران برای کنترل و مدیریت اقلام حفاظت فردی اتفاق افتاد، برخلاف همه جای دنیا بود. در دنیا داروخانه‌ها را به عنوان مرکز تامین اقلام و مواد حفاظتی قرار دادند، اما در ایران اولین اقدام این بود که بخشنامه‌ای را صادر کردند مبنی بر اینکه داروخانه‌ها این اقلام را نفروشند. البته دلیل این اقدام مشخص بود. در آن زمان کمبود اقلام حفاظتی وجود داشت و دولت باید شرایط را مدیریت می‌کرد، اما ای کاش این مدیریت توزیع از طریق داروخانه‌ها انجام می‌شد؛ چراکه هیچ محل عرضه‌ای در کشور به اندازه داروخانه‌ها، مورد نظارت قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: باید توجه کرد که داروخانه‌ها هم از طریق شبکه بهداشت، هم از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و هم از طریق سه سازمان بیمه‌گر هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت مورد نظارت قرار می‌گیرد و هیچ محلی نیست که به اندازه داروخانه‌ها کالاهایش چک شود.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: بر این اساس اگر خوب مدیریت می‌کردند، به این نقطه نمی‌رسیدیم و مردم زودتر به اقلام حفاظت شخصی با کیفیت و استاندارد دسترسی پیدا می‌کردند. متاسفانه در ابتدای نایاب شدن اقلام حفاظتی بسیاری از شرکت‌های تولید کننده و پخش‌کننده  قیمت‌هایشان را افزایش دادند و با قیمت گران ماسک، دستکش و … را به داروخانه‌ها عرضه می‌کردند. بر همین اساس جامعه با یک شوک ناشی از افزایش قیمت ناگهانی این اقلام مواجه شد. در آن زمان دوربین‌های خبری به داروخانه‌ها آمدند و گفتند که این اقلام گران شده و داروخانه‌ها آن‌ها را به مردم عرضه نمی‌کنند، در حالی که ضرر چنین گزارش‌هایی به چشم خود مردم رفت و دولت عرضه این اقلام را در داروخانه‌ها ممنوع کرد.

عرضه ماسک و دستکش در سوپرمارکت آری، در داروخانه؛ نه!

فاطمی با بیان اینکه بنابراین از اسفند تاکنون زمان دو ماهه‌ای را از دست دادیم و مردم برای تامین اقلام حفاظتی رنج کشیدند، اظهار کرد: جالب است که در حال حاضر هم اقلامی مانند ماسک و دستکش با قیمت گران و قیمتی بالاتر و چند برابر آنچه در اسفند ماه وجود داشت، به داروخانه‌ها عرضه می‌شود. شانتاژ خبری که در اسفند ماه اتفاق افتاد، باعث شد که داروخانه‌ها از عرضه این اقلام منع شوند و دسترسی مردم محدود شد. در حالی که شرکت‌های واردکننده، تولید کننده و … از مسیرهایی جز داروخانه این اقلام را به بازار تزریق کردند. بر همین اساس بود که شاهد بودیم که کنار پیاده‌روها، ابزارفروشی‌ها، سوپر مارکت‌ها و… ماسک و دستکش عرضه می‌شود. ما دو ماه زمان طلایی را برای دسترسی راحت‌تر مردم به اقلام حفاظت فردی را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: البته نباید کتمان کرد که بخش عمده عدم دسترسی به این اقلام به دلیل افزایش چند برابری مصرف آن‌ها بود. در عین حال اولویت اول سازمان غذا و دارو تامین این اقلام برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، درمانگاه‌ها، مطب‌ها و… و یا اماکن عمومی بود. بر همین اساس دسترسی محدودتر شد.

فاطمی همچنین گفت: در حال حاضر هم تولید اقلامی چون ماسک و دستکش ۱۰ برابر شده است و کنترل‌های سازمان غذا و دارو بیشتر و بهتر شده است، اما اگر این اقدامات در زمان کوتاه‌تری انجام شده و از طرفی به داروخانه‌ها اعتماد می‌شد، زودتر مشکلات برطرف می‌شد. باید توجه کرد که داروخانه‌ها نسبت به سایر مراکز، قطعا محل‌های بهتری برای عرضه اقلام بهداشتی محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به طور کلی قیمت مصوب اقلام حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش افزایش یافته است؛ چراکه قیمت مواد اولیه در جهان برای تولید این اقلام نیز بالا رفته است. داروخانه‌ها هم بر اساس فاکتور رسمی و سودی که بر روی فاکتور آمده این اقلام را به مردم عرضه می‌کنند. در محل‌هایی غیر از داروخانه نظارتی بر روی فاکتورها اعمال نمی‌شود.

منبع: ایسنا

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =