تحقیقات نشان می دهد که چگونه چای ممکن است فشار خون را کاهش دهد

نوشیدن چای با مجموعه ای از فواید سلامتی از جمله کاهش فشار خون همراه است. محققان کشف کرده‌اند که چگونه ترکیباتی به نام کاتچین که در چای های سبز و سیاه وجود دارد، ماهیچه‌های رگ های خونی را شل می‌کند، که ممکن است منجر به کاهش فشار خون شود.

این کشف می‌تواند منجر به تولید داروهای بهتری برای فشار خون شود. این یافته همچنین می‌تواند از درمان های جدید برای یک بیماری ناتوان کننده به نام انسفالوپاتی صرع الهام بگیرد.

بشر برای اولین بار بیش از 4000 سال پیش در چین چای کافئین نوشید. از آن زمان، این نوشیدنی به یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان تبدیل شده است که بعد از آب، دوم است.

هر دو چای سبز و سیاه از برگ های همان درختچه، Camellia sinensis دم می‌کنند، اما چای سبز که از برگ های تخمیر نشده تهیه می‌شود، حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است.

اکسیداسیون در طی فرآیند تخمیر چای سیاه، سطح آنتی اکسیدان آن را کاهش می‌دهد. چندین مطالعه نشان داده است که چای سبز از ایجاد سرطان ها جلوگیری می‌کند، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و خطر بیماری های قلبی را کم می‌کند.

با این حال، مکانیسم مولکولی مسئول تأثیر بر فشار خون تاکنون نامشخص است. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، ایروین و دانشگاه کپنهاگ، دریافتند که آنتی اکسیدان های موجود در چای کانال های یونی را باز می‌کنند و می‌توانند عضلات رگ های خونی را شل کنند.

عامل خطر قابل پیشگیری

این کشف می‌تواند طراحی داروهای ضد فشار خون موثرتر را هدایت کند، که به طور بالقوه می‌تواند سلامت میلیون ها نفر در سراسر جهان را بهبود بخشد.

طبق موسسه ملی قلب، ریه و خون، کنترل یا کاهش فشار خون بالا می‌تواند به پیشگیری از بیماری مزمن کلیه، حملات قلبی، نارسایی قلبی و احتمالاً زوال عقل کمک کند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می‌دهند که تقریبا نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده مبتلا به فشار خون هستند. تخمین می‌زند که در سال 2018، این وضعیت در مرگ نزدیک به نیم میلیون نفر در کشور نقش داشته است.

در همین حال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده است که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به فشار خون هستند.

مطالعه جدید ابتدا نشان می‌دهد که دو آنتی اکسیدان موجود در چای، معروف به کاتچین، یک کانال پروتئینی را در غشای سلول های عضلانی صاف که رگ های خونی را ردیف می‌کنند، باز می‌کند. این اجازه می‌دهد تا یون های پتاسیم با بار مثبت از سلول خارج شوند.

کانالهای موجود در سلولهای عصبی و عضلانی ولتاژهای سراسر غشای خود را حفظ می‌کنند و اجازه می‌دهند یونهای منفی و مثبت به صورت کنترل شده وارد و خارج شوند. آنها “ولتاژدار” هستند، به این معنی که آنها با باز یا بسته شدن به تغییرات این ولتاژ پاسخ می‌دهند.

محققان دریافتند که کاتچین موجود در چای سبز نوع خاصی از کانال یونی پتاسیم را فعال می‌کند که KCNQ5 نام دارد.

کارهای قبلی برخی از همین دانشمندان نشان می‌دهد که این کانال پروتئینی ممکن است زمینه ساز اثرات ضد فشار خون چندین گیاه باشد که برای هزاره ها به عنوان داروهای محلی استفاده می‌شود.

سنسور ولتاژ

برای مطالعه جدید، محققان از مدل سازی رایانه ای و نسخه های جهش یافته پروتئین کانال استفاده کردند تا نشان دهند که این دو کاتچین به بخشی که تغییرات ولتاژ را حس می‌کند، متصل می‌شوند.

پروفسور جفری آبوت، نویسنده ارشد مطالعه، از گروه فیزیولوژی و بیوفیزیک دانشکده پزشکی UCI، توضیح می‌دهد: این اتصال به کانال اجازه می‌دهد تا کانال در روند تحریک سلولی به راحتی و زودتر باز شود.

از لحاظ تئوری، این باید سلولهای عضلانی را “تحریک پذیر” کند و در نتیجه احتمال انقباض آنها کمتر است. در عوض آنها باید شل شوند، رگ خونی را گشاد کرده و فشار خون را کاهش دهند.

برای آزمایش این نظریه، همكاران پروفسور ابوت در دانشگاه كپنهاگ تغییرات تنش دیواره عروق موش ها را اندازه گیری كردند. یافته های آنها تایید کرد که دو کاتچین موجود در چای با فعال کردن کانال یونی KCNQ5 باعث شل شدن و گشاد شدن عروق می‌شوند.

چای شیری

نویسندگان اطمینان دارند که افزودن یک قطره شیر به چای سیاه اثرات کاهش فشار خون آن را تغییر نمی‌دهد. چای شیری، که مستقیماً به سلولهای آزمایشگاه وارد می‌شود، قادر به فعال کردن کانالهای KCNQ5 آنها نیست.

پروفسور ابوت توضیح می دهد:

ما اعتقاد نداریم که این بدان معناست که هنگام استفاده از چای برای استفاده از خواص مفید چای باید از مصرف شیر خودداری کرد. ما اطمینان داریم که محیط معده انسان، کاتچین ها را از پروتئین ها و سایر مولکول های شیر جدا می‌کند که در غیر این صورت اثرات مفید کاتچین ها را مسدود می‌شوند.

دانشمندان همچنین کشف کردند که گرم شدن چای سبز تا 35 درجه سانتیگراد باعث افزایش فعال شدن KCNQ5 می‌شود.

با این حال، علاقه مندان به چای سرد نگران نباشند.

پروفسور ابوت می‌گوید: صرف نظر از اینکه چای به صورت یخ زده یا گرم مصرف شود، این دما پس از نوشیدن چای حاصل می‌شود، زیرا دمای بدن انسان حدود 37 درجه سانتی گراد است. بنابراین، به سادگی با نوشیدن چای، خواص مفید و ضد فشار خون آن را فعال می‌کنیم.

فعالیت الکتریکی در مغز

KCNQ5 همچنین در غشای اعصاب مغز وجود دارد، جایی که به تنظیم فعالیت الکتریکی و انتقال سیگنال کمک می‌کند.

افراد مبتلا به اختلالی به نام انسفالوپاتی صرعی نسخه ای از پروتئین کانال دارند که به طور موثری به تغییرات ولتاژ پاسخ نمی‌دهد، که منجر به تشنج مکرر می‌شود.

نویسندگان این مطالعه اشاره کردند که کاتچین ها می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و این از ورود مولکول های بزرگتر از جمله برخی داروها به مغز جلوگیری می‌کند.

از نظر تئوری، داروهای ساخته شده از مولکولهای کاتچین می‌توانند به اصلاح علت انسفالوپاتی صرع کمک کنند.

محققان نتیجه گیری کردند: کشف توانایی آنها در فعال کردن KCNQ5 ممکن است مکانیسم آینده برای رفع کانالهای خراب KCNQ5 را برای بهبود اختلالات تحریک پذیری مغز ناشی از اختلال عملکرد آنها پیشنهاد کند.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

4.9/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + یک =