بومی‌سازی ساخت دستگاه ماموگرافی

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی ساخت دستگاه ماموگرافی موفق شدند دستگاه‌هایی را برای تشخیص سرطان پستان عرضه کنند که به لحاظ کیفیت تصاویر و قیمت تمام‌شده با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است.

امین عسکری‌راد، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان و مجری طرح ، زمینه فعالیت این شرکت را تولید تجهیزات تصویربرداری پزشکی دانست و گفت: تولید دستگاه ماموگرافی برای تشخیص سرطان‌های پستان از محصولات دانش‌بنیان این شرکت به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نمونه آنالوگ این دستگاه در دهه ۸۰ تولید شده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۱ وارد تولید نسخه دیجیتال این دستگاه شدیم که در حال حاضر آن را به بازار عرضه کردیم و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

به گفته مجری طرح، حدود ۱۰۰ مرکز درمانی از این دستگاه بهره‌برداری کردند.

عسکری‌راد با اشاره به اهمیت تولید این دستگاه در کشور، خاطر نشان کرد: دستگاه ماموگرافی برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان کاربرد دارد و در صورتی که این بیماری زودهنگام تشخیص داده شود، قابل درمان خواهد بود.

وی یادآور شد: این دستگاه قادر است ۲ سال قبل از آنکه توده سرطانی پستان قابل لمس باشد، آن را تشخیص دهد.

این محقق به بیان مزیت‌های رقابتی این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی پرداخت و گفت: از لحاظ کیفیت تصاویر این دستگاه با بهترین نمونه‌های خارجی برابری می‌کند، ضمن آنکه قیمت تمام شده و هزینه‌های پس از فروش نیز از نمونه مشابه خارجی پایین‎تر است؛ چون دانش فنی این دستگاه کاملا در کشور بومی‌سازی شده است.

عسکری‌راد با بیان اینکه این دستگاه توسط برخی شرکت‌های رقبا از کشورهای آمریکا و ایتالیا وارد کشور می‌شود، افزود: این موجب رقابت میان ما و شرکت‌های وارداتی شده، به گونه‌ای که سبب ارتقای کیفیت دستگاه ماموگرافی تولیدی ما شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نیاز کشور به این دستگاه حوزه سلامت و پزشکی، گفت: طبق آمارها در حال حاضر تعداد ۳۰۰ دستگاه ماموگرافی دیجیتال در مراکز درمانی و تشخیصی نصب است که یک سوم آن از سوی این شرکت تامین شده است.

وی با تاکید بر اینکه سالانه میان ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه جدید وارد مراکز درمانی می‌شود، یادآور شد: خرید این دستگاه از سوی مراکز درمانی بستگی به خریدهای وزارت بهداشت دارد، چون بخش عمده‌ای از مشتریان ما بیمارستان‌های دولتی هستند و در صورت اختصاص اعتبارات میزان تقاضا برای خرید این دستگاه بیشتر خواهد شد.

به گفته این محقق، دستگاه ماموگرافی ساخته شده در کشور به کشورهای عراق و کره جنوبی صادر شده است.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهی در “بومی‌سازی ساخت دستگاه ماموگرافی

  1. خیلی خوبه که دستگاه ماموگرافی ساخته شده در کشور مورد استفاده و صادر به کشور های دیگر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + سیزده =