برنج اصلاح شده ژنتیکی که به عنوان واکسن خوراکی وبا استفاده می‌شود

محققان ژاپنی با اصلاح ژنتیکی برنج برای حمل آنتی ژن غیر سمی وبا نوع جدیدی از واکسن وبا را تولید کرده‌اند. این واکسن به هیچ وجه در یخچال و فریزر نگه داری نمی‌شود چون به صورت برنج درآمده و با آب مخلوط شده و مصرف می‌شود.

واکسن جدید ابتدا شامل مهندسی ژنتیکی گیاهان برنج دانه کوتاه برای تولید زیر واحد B سم وبا بود (CTB). این قسمت از سم وبا اغلب برای واکسن های وبا استفاده می‌شود زیرا غیر سمی است اما می‌تواند ایمنی قوی را در برابر علائم عفونت وبا ایجاد کند.

این واکسن که MucoRice-CTB نام دارد، شامل برنج مهندسی شده و مخلوط کردن آن در مایع است. از آنجا که برنج پروتئین های خود را در غشاهای ریزی به نام بدن پروتئینی ذخیره می‌کند، آنتی ژن های وبا به طور طبیعی در برابر آنزیم های گوارشی محافظت می‌شوند که به طور معمول سایر واکسن های خوراکی را از بین می‌برد.

هیروشی کیونو، محقق کار در این پروژه، توضیح می‌دهد: بدن پروتئین برنج مانند یک کپسول طبیعی رفتار می‌کند تا آنتی ژن را به سیستم ایمنی روده برساند.

یک مطالعه جدید، جزئیات نتایج آزمایش فاز 1 آزمایش انسانی MucoRice-CTB را شرح می‌دهد. آزمایش ایمنی پاسخ دوز، چهار گروه 10 نفره را انتخاب کرد. هر گروه، جدا از کنترل دارونما، دوز متفاوتی از واکسن را دریافت کردند.

این مطالعه، گزارش داد که هیچ عارضه جانبی قابل توجهی توسط واکسن جدید ایجاد نشده است، و گروه شاهد پاسخ های ایمنی وابسته به دوز را با بیشترین پاسخ در بالاترین دوز نشان دادند.

حدود یک سوم کل گروه دریافت کننده واکسن حداقل پاسخ های ایمنی را نشان دادند. کیونو می‌گوید این تیم تحقیقاتی را به این فرضیه سوق داد که آیا ترکیب هر میکروبیوم روده می‌تواند در اثر بخشی واکسن نقشی داشته باشد.

کیونو می‌گوید: هنگامی که آن داده ها را در مورد 11 کم و بدون نامه رسان دیدیم، فکر کردیم که ممکن است میکرو فلور روده بر نتیجه پاسخ ایمنی تأثیر بگذارد.

با مطالعه فلور میکروبی داوطلبان، هیچ گونه باکتری خاصی به عنوان مشترک در نامه نویسان واکسن مشخص نشد. تنها عاملی که محققان می‌توانند برای افتراق اثر واکسن استفاده کنند، تنوع کلی میکروبی است.

کیونو می‌گوید: به عبارت ساده تر، پاسخ دهندگان بالا از میکرو فلور متنوع تری برخوردار بودند و در گروه کم پاسخ، تنوع بسیار باریک تر بود.

همه اینها حدس و گمان ها در حال حاضر است، اما شاید تنوع بالاتر در میکرو فلورا شرایط بهتری را برای پاسخ ایمنی قوی در برابر واکسن خوراکی ایجاد کند.

کیونو اشاره می‌کند که این آزمایش کوچک فاز 1 فقط مردان جوان و سالم ژاپنی را استخدام کرده است. در حال حاضر یک آزمایش فاز 1 مشابه با توجه به ایمنی و کارایی در سایر اقوام برنامه ریزی شده است.

اگر قرار باشد این واکسن در دنیای واقعی به کار گرفته شود، بسیار مهم خواهد بود که بفهمید فلور روده چگونه بر اثر آن تأثیر می‌گذارد، به ویژه از آنجا که اختلافات میکروبیوم ها در مناطق کم درآمد که وبا بومی است قابل توجه است.

اگرچه واکسن های خوراکی دیگری برای وبا نیز موجود است، MucoRice-CTB تنها واکسنی است که نیازی به یخچال ندارد.

حذف سردخانه از یک خط تأمین توزیع را به طور قابل توجهی در کشورهای دور دست آسان می‌کند. به علاوه، می‌توان MucoRice-CTB را ارزان ساخت و آن را به ابزاری امیدوارکننده و جدید امیدوار کرد که می تواند با بیماری که هنوز بیش از 100000 نفر سالانه می‌کشد، مبارزه کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 17 =