بازگشت سرماخوردگی و آنفولانزا در این تابستان

یک نتیجه مثبت از فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که در سال گذشته که بخاطر کرونا انجام داده‌ایم، این است که بسیاری از ما، شاید برای اولین بار در زندگی‌مان، هر چهار فصل را بدون سرماخوردگی پشت سر گذاشتیم.

در تابستان امسال، در حالی که مردم در تلاش برای برگرداندن زندگی به حالت اولیه هستند، سرماخوردگی دوباره بازگشت.

همپوشانی بین علائم سرماخوردگی و علائم COVID-19 می‌تواند اضطراب را افزایش دهد.

اودت ونزیانو، یک متخصص بازاریابی، در اواخر ماه مه نگران آبریزش بینی، سردرد و احتقان بینی خود بود. به همین دلیل برای انجام آزمایش کووید-19 رفت.


مطلب مرتبط: محافظت دربرابر سرماخوردگی و آنفولانزا با رعایت پروتکل های ایمنی کرونا


او می‌گوید: جواب منفی بود. اما این اولین بار بود که از زمان شروع همه گیری چنین علائمی داشتم.

به مدت پنج روز، من بسیار خسته بودم، که یک نگرانی واقعی بود. سرماخوردگی بدتر از حالت معمول بود که آن روزها را در تقویم خود مشخص کردم.

پزشکان می‌گویند: این که مردم در تابستان امسال واقعاً در حال سرماخوردگی شدیدتر هستند، سوالی نیست که هر کسی بتواند به آن پاسخ دهد.

جفری لوریا پزشک داخلی، می‌گوید: آنچه مسلم است همه از علائم خود عصبی هستند. بنابراین ممکن است این تصور وجود داشته باشد که سرماخوردگی بدتر است زیرا ما از احساس خود بسیار آگاه هستیم.

با از بین رفتن ماسک‌ها، انتقال ویروس افزایش می‌یابد

دکتر لوریا گزارش می‌دهد که از مارس 2020 تا اوایل بهار 2021، او عملاً هیچ بیمار مبتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت سینوس یا عفونت تنفسی فوقانی را ندیده است.

او همچنان اضافه کرد: این گواهی بر این واقعیت است که اکثر ما ماسک پوشیده بودیم و با افراد دیگر نبودیم.

شواهدی وجود دارد که این امر را در سطح جهانی تأیید می‌کند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در فوریه 2021 شد و به بررسی تأثیر قرنطینه ملی نیوزلند پرداخت. چیزی را که نویسندگان آن را کاهش بی سابقه آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی تنفسی در سال 2020 نامیدند.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC)، آنفولانزای فصلی در 2020-2021 تنها منجر به مرگ یک نوزاد در اثر ابتلا شد، در حالی که در فصل قبل 199 مورد بود.

آنا سیکس ساموئلز، متخصص بیماریهای عفونی اطفال می‌گوید: ماسک ها نه تنها برای کووید 19 بلکه برای سایر عفونت ها نیز از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند.


مطلب مرتبط: واکسن آنفلوانزا از عوارض شدید کووید-۱۹ پیشگیری می‌کند


اما با پایین آمدن ماسک ها و کاهش تدابیر محافظتی، برخی دیگر از ویروس های تنفسی دوباره در گردش هستند؛ از جمله تنفس ساده روی دیگران، سرفه، عطسه یا بیرون رفتن به اماکن عمومی.

در ژوئن سال 2021، CDC هشدار داد در مورد افزایش غیرمعمول RSV در تعدادی از ایالت های جنوبی از جمله آلاباما، فلوریدا، جورجیا و کنتاکی، و موارد دیگر در سایر نقاط کشور نیز افزایش یافته است.

27. RSV به طور کلی علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند، اما گاهی اوقات می‌تواند منجر به بیماری خطرناک در کودکان بسیار کم سن و سالخورده شود. این شایع ترین علت برونشیولیت و ذات الریه در نوزادان است.

RSV معمولاً در پاییز و زمستان گسترش می‌‎یابد، اما به طور غیرمعمول در مارس امسال ظاهر می‌شود.

منبع: everydayhealth

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =