افسردگی از طریق نوسانات ضربان قلب قابل تشخیص است

تحقیقات جدید ارائه شده در کنگره مجازی کالج اروپایی عصب روانپزشکی، نشان داده است که افسردگی با نظارت بر نوسانات ضربان قلب فرد در یک دوره 24 ساعته قابل تشخیص است. این مطالعه کوچک بوده و اثبات مفهوم مطمئناً نیاز به تأییدات بیشتری دارد. اما این مطالعه‌ی امیدوار کننده به یک نشانگر زیستی جدید اشاره دارد که می‌تواند به راحتی در سیستم‌های نظارت بر بیمار ادغام شود.

گروه كوچكی از تحقیقات اخیر، یك رابطه بین افسردگی و تنوع ضربان قلب را شناسایی كرده است. البته، عوامل زیادی بر ضربان قلب فرد تأثیر می‌گذارند.

این مطالعه جدید به منظور شناخت ارتباط، با بررسی 16 فرد مبتلا به اختلال افسردگی برای درمان (MDD) انجام شد. گروه كوچك با 16 فرد سالم مطابقت داشت و كل گروه در ابتدا به مدت چهار روز ردیابی شدند و با یك دستگاه كوچك به طور مداوم داده‌های ضربان قلب ثبت گردید.

کارمن شیوک، محقق ارشد این پروژه، از دانشگاه گوته می‌گوید: ما دریافتیم که مبتلایان به افسردگی هم ضربان قلب پایه و هم نوسان ضربان قلب کمتری دارند. به طور متوسط دیدیم که بیماران افسرده ضربان قلبی دارند که تقریباً 10 تا 15 ضربان در دقیقه بیشتر از گروه شاهد است.

با استفاده از تحقیقات اخیر که بر کیفیت ضد افسردگی کتامین تأکید می‌کند، گروه با دارونما یا یک داروی کتامین تحت درمان قرار گرفتند.

شیوك می‌گوید: پس از درمان، ما دوباره ضربان های قلب را اندازه گیری كردیم و دریافتیم كه هم میزان ضربان قلب و هم نوسان ضربان قلب بیماران قبلاً افسرده، نزدیك تر به بیماران یافت شده در گروه كنترل بوده است.

قسمت آخر این مطالعه آزمایش یک سیستم طبقه بندی رایانه‌ای و کشف این موضوع بود که آیا افراد مبتلا به افسردگی فقط از طریق داده های ضربان قلب می‌توانند از افراد سالم جدا شوند، چراکه داده های ضربان قلب موقت در شناسایی افراد افسرده موثرترین هستند.

شیوك توضیح می‌دهد: به طور معمول ضربان قلب در روز بیشتر و در شب كمتر است. جالب توجه است، به نظر می‌رسد که کاهش ضربان قلب در طول شب در فرد افسرده مختل می‌شود. به نظر می‌رسد این راهی برای شناسایی بیمارانی است که در معرض خطر افسردگی هستند.

فقط با استفاده از سوابق داده های ضربان قلب، سیستم می‌تواند 15 نفر از 16 فرد کنترل و 14 نفر از 16 بیمار مبتلا به افسردگی را به درستی شناسایی کند. ضربان قلب بیشتر در حال استراحت نیز با بیماران افسرده ای که احتمال بیشتری دارد به درمان کتامین پاسخ مثبت دهند ارتباط دارد. این نشان می‌دهد که نشانگر زیستی ممکن است در طبقه بندی بیماران مبتلا به افسردگی که بیشترین سود را از درمان کتامین دارند، مفید باشد.

شیوک نتیجه گیری می‌کند: به زبان ساده، مطالعه آزمایشی ما نشان می‌دهد که با اندازه گیری ضربان قلب شما به مدت 24 ساعت، می‌توانیم با 90 درصد دقت تشخیص دهیم که آیا فردی در حال حاضر افسرده است یا نه.

این تحقیق هنوز در مجله ای بررسی نشده یا منتشر نشده است و شیوك با تأكید بر اینكه این مطالعه مقدماتی است احتیاط می‌كند و نیاز به اعتبار بیشتری در جمعیت های مختلف بیمار دارد. با این حال، نتایج این کار جذاب است.

در صورت تأیید، این نوع نشانگر زیستی که به راحتی از طریق بسیاری از دستگاه های پوشیدنی موجود قابل اندازه گیری است، می‌تواند در برنامه های نظارت بر سلامت گنجانده شود تا به عنوان نشانه “هشدار اولیه” افسردگی عمل کند. همچنین می‌توان از نشانگر زیستی برای نظارت بر اثربخشی یک درمان معین استفاده کرد و همچنین به تعیین اینکه کدام روشهای درمانی برای یک بیمار خاص بهتر است، کمک کرد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

4.9/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهی در “افسردگی از طریق نوسانات ضربان قلب قابل تشخیص است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − دو =