افزایش اضطراب اجتماعی به سبب کرونا

یک روانپزشک گفت: با ورود غیرمنتظره ویروس کرونا به کشور و نیز اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، افزایش اضطراب اجتماعی گریبان همه افراد جامعه از بیماران زمینه ای را گرفته است.

محمدرضا محمدی افزود: به تجربه ثابت شده همه افراد در یک موقعیت بین فردی قرار دارند حتی در زمان تنهایی نیز افکار و اعمال ما تحت تاثیر این روابط قرار دارد. برخی در برقراری و حفظ روابط بین فردی سالم و تواناتر و برخی دچار مشکل هستند و این مساله می تواند ریشه در ژنتیک، نحوه تربیت و تعاملات اولیه فردی داشته باشد.

وی با بیان اینکه البته تجارب روزمره روابطی که فرد در دوران بلوغ برقرار می کند بتدریج به این ساختار اولیه شکل می دهد،‌ افزود: اضطراب اجتماعی یکی از شایع ترین اختلال در بین افراد جامعه است که اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا و ترس و نگرانی از ابتلا و یا انتقال آن به خود یا دیگری،‌ بروز این اختلال را خواهی نخواهی تشدید می کند.

این روانپزشک گفت: فردی نیست که در این موقعیت ترس و نگرانی را تجربه نکرده باشد زیرا در همه مکان ها و لحظات زندگی این ویروس ناقل را می توان با توجه به اینکه چه فردی و یا گروهی در کنار هم زندگی کردن مانند شاغلان ادارات و یا کارگران در کارگاههای تولیدی، ‌به خوبی احساس و از این رو اختلال رفتاری شناختی یا اضطراب اجتماعی را در وجود دیگران مشاهده کرد.

محمدی افزود: آثار این اضطراب اجتماعی را می توان در لرزش صدا و عرق کردن دست، غیرعادی بودن صحبت در مقابل جمع یا حضور در میان غریبه ها بطور غالب احساس کرد. این دسته افراد وقتی در چنین موقعیت هایی قرار می گیرند قادر به مدیریت استرس خود نیستند. ممکن است انجام کارهایی مثل برقراری ارتباط چشمی و مکالمه های کوتاه، که به نظر دیگران ساده است، ‌برای آنان بسیار سخت باشد و حتی از موفقیت های اجتماعی فرار کنند.

وی ادامه داد: اختلال اضطراب اجتماعی می تواند همه ابعاد زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار دهد. نگرانی یا ترس شدید از قضاوت شدن،‌ ارزیابی منفی یا تایید نشدن در یک موقعیت جمعی و گروهی، نگران از اینکه رفتار آنان ‌مرکز توجه دیگران قرار گیرد و کم حوصله بودن در موقعیت های اجتماعی بویژه که وجود بیماری کرونا همچنان موضوع روز جامعه است، ‌از دیگر عوامل تشدید کننده این اختلال رفتاری شناختی است.

این متخصص روان درمانگر با بیان اینکه در حالت عادی بالغ بر ۲۰ درصد افراد جامعه به اضطراب اجتماعی دچار هستند، ‌افزود: به همین دلیل این عده اغلب از حضور در موقعیت هایی اجتماعی خودداری و اگر مجبور به حضور در آن جلسه شوند، ‌با استرس و نگرانی زیادی درگیر خواهند بود.

محمدی تصریح کرد: باید توجه داشت اختلال اضطراب اجتماعی شدید می تواند زندگی روزمره فرد را مختل و ارتباط مبتلا به بیماری را با دوستان، خانواده و همسر، حتی در مصاحبه های شغلی و تحصیل با مشکل مواجه سازد. این افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی و سوء مصرف مشروبات الکلی قرار دارند.

وی گفت: علی رغم وجود درمان های موثر برای اختلال اضطراب اجتماعی،‌ تنها پنج درصد این افراد برای درمان به متخصص مراجعه می کنند و بیش از یک سوم بیشتر از ۱۰ سال این علایم را تجربه کرده اند.

این متخصص روانپزشک در پاسخ به این سوال که فردی که به بیماری اضطراب اجتماعی مبتلا شده چه نشانه هایی دارد،‌ افزود: فارغ از نشانه های فرد مبتلا به ویروس کرونا،‌ برافراوخته شدن چهره، ‌ضربان قلب بالا، ‌لرزش، ‌عرق کردن، ‌حالت تهوع و دل پیچه، ‌نفس تنگی، ‌سرگیجه، ‌فراموشی،‌ تنش عضلانی،‌ از جمله موارد و نشانه های جسمی فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می توان نامید.

محمدی با بیان اینکه چنانچه فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، از موقعیت های معمول زندگی به دلیل ترس از ابتلا به هر گونه بیماری دیگر یا خجالت و حمله عصبی اجتناب می کند بهتر است به متخصص رواندرمانگر مراجعه کند، ‌اظهارداشت: بیماری اختلال اضطراب اجتماعی درمان پذیر است و راهکار مختلفی دارد از آنجمله درمان شناختی رفتاری با تغییر باورها و ‌احساسات و رفتار افراد، که ‌تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: همچنین برای درمان موفق این بیماری، ‌درمان گروهی نیز برای این افراد ضروری به نظر می رسد. درمان دارویی بویژه برخی از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می تواند در کنار درمان شناختی رفتاری مفید باشد.

منبع: ایرنا

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهی در “افزایش اضطراب اجتماعی به سبب کرونا

  1. اختلال اضطراب اجتماعی شدید می تواند زندگی روزمره فرد را مختل و دچار بیماری افسردگی هم بشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =