آیا کودکان از گزند کرونا در امان هستند؟

هرچند با گسترش کرونا در جهان، کودکان از گزند کرونا ویروس (کووید-19) در امان نمانده‌اند، اما دانشمندان همچنان در تکاپوی درک چگونگی تاثیر کرونا بر روی این گروه سنی هستند.

خبرگزاری فرانس ۲۴ روز یکشنبه در گزارشی با عنوان «ویروس کرونا چگونه بر کودکان تأثیر می‌گذارد؟ » افزود: 

در حالیکه والدین و سیاستگذاران نگران چگونگی بازگشایی مدارس پس از قرنطینه هستند، دانشمندان هنوز در تکاپوی درک چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر کودکان هستند. هرچند احتمال ابتلای کودکان به بیماری کووید-۱۹ وجود دارد، اما شمار کمی از آن‌ها در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده یا علایم شدید بیماری را از خود نشان داده‌اند.

اما سوال اینجاست که آیا کودکان در معرض خطر هستند؟ 

این یکی از معدود سؤالاتی است که بر سر پاسخ آن توافق بسیاری وجود دارد و به نظر می‌رسد تنها تعداد کمی از کودکان علایم شدیدی از ابتلا به کووید-۱۹ از خود بروز می‌دهند. 

«راسل وینر» رییس کالج سلطنتی بریتانیا در بخش پزشکی اطفال در این خصوص می‌گوید: به این ترتیب ۳ پرسش اساسی دیگر مطرح می‌شود؛ کودکان تا چه‌اندازه ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شوند؟ این بیماری چه تاثیرات ناگواری بر روی آن‌ها دارد؟ و آیا این گروه سنی قادر به سرایت آن به گروه‌های دیگر هستند؟  

وینر خود در پاسخ به سوالات مطرح شده اذعان می‌دارد که اطلاعات و داده‌های کمی در این خصوص وجود دارد.

متخصصانی که برای پایگاه خبری اطفال انگلیس اطلاعات ارسال می‌کنند براین باور هستند که تنها حدود یک درصد از موارد بحرانی مبتلا به کووید-۱۹ را کودکان تشکیل می‌دهند و مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری در میان این گروه سنی بسیار کم دیده می‌شود.  

اما سازمان جهانی بهداشت پیش از این در گزارشی تاکید کرده بود که کودکان مانند سایر گروه‌های سنی دیگر می‌توانند پس از ابتلا، ویروس را به دیگران انتقال دهند. 

اما چنین اطلاعاتی در داده‌های رسمی جهانی در خصوص ویروس کرونا ثبت نشده است، چراکه در بسیاری از کشورها بررسی‌های مربوط به ویروس کرونا تنها بر روی افرادی که با علائم شدید به بیمارستان رفته‌اند، متمرکز می‌شود. 

آژانس بهداشت و درمان فرانسه که داده‌های زیادی را از تعداد بسیاری از مطالعات بین المللی جمع کرده، در خصوص شمار کودکان مبتلا به کووید-۱۹ می‌گوید: کودکان بین ۱ تا ۵ درصد از کل عفونت‌های جهان را تشکیل می‌دهند. براساس این گزارش تاکید شده است اگرچه احتمال ابتلای کودکان وجود دارد اما این میزان معمولا کم و همراه با علائم خفیف یه بدون هیچ نشانه‌ای بوده است. 

از سوی دیگر، تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد علیرغم گمانه زنی‌های ابتدایی مبنی بر توانایی انتقال ویروس از طریق کودکان مبتلا، احتمال انتشار ویروس کرونا از طریق این گروه سنی بسیار کمتر از سایر گروه‌های سنی است. 
در یک رویداد اتفاقی، یک کودک ۹ ساله که در میان ۱۲ نفر مبتلا در یک کلبه ییلاقی در بخشی از فرانسه مشاهده شد، مشخص شد که کودک علائم خفیفی از بیماری دارد و این در حالی است که وی در تماس با ۱۷۲ نفر دیگر هم قرار گرفته بود. پس از آنکه ابتلای این کودک ثابت شد، از تمامی ۱۷۲ نفری که وی در تماس با انها قرار داشته آزمایش کرونا گرفته و مشخص شد هیچ یک از این افراد مبتلا نشده‌اند و حتی خواهر و برادر این کودک ۹ ساله هم در میان این افراد قرار داشتند و آن‌ها نیز سالم بودند. 

اما یک تحقیق آلمانی در ماه گذشته به سرپرستی «کریستین دروستن» ویروس شناس و مشاور «آنجلا مرکل» صدراعظم آلمان نتیجه گرفت که احتمال ابتلا به کرونا از طریق کودکان قابل مقایسه با بزرگسالان است و ویروس موجود در بدن کودکان می‌تواند به همان‌ اندازه مسری باشد.

در هفته‌های اخیر، شمار بسیاری از کودکان مبتلا به یک بیماری التهابی شبیه به بیماری «کاوازاکی» شناسایی شد که زنگ خطر را برای محققان به صدا درآورد. علائم این بیماری همراه با تب بالا، درد شکمی، بثورات جلدی و غدد متورم است. در صورت عدم درمان، بیماران دچار نارسایی قلبی شده و در شرایط مراقبت‌های کامل پزشکی بیماران علائم بهبودی نشان دادند. ده‌ها مورد از بیماری کاوازاکی در نیویورک، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا گزارش شده و در حالی که هنوز هیچ ارتباطی میان این بیماری با کووید-۱۹ پیدا نشده است، دانشمندان معتقد به امکان ارتباط بین این دو بیماری هستند. 

در مقاله‌ای که این هفته در مجله پزشکی «لنست»(The Lancet) منتشر شده است، پزشکان انگلیسی پس از مشاهده ۸ مورد ابتلا به این بیماری در لندن، اعلام کردند این بیماری می‌تواند “یک پدیده جدید” باشد که کودکانی که پیش از این بدون علائم خاص به کرونا مبتلا شده بودند حالا نشانه‌هایی از این بیماری جدید (کاوازاکی) را نشان داده‌اند. 

گزارش‌های مربوط به این بیماری در حالی منتشر شده است که چندین کشور اروپایی در حال بازگشایی مدارس بوده و همین امر به نگرانی والدین دامن زده است. هرچند از سوی دیگر، کارشناسان بر این باور هستند که موارد ابتلا به این بیماری به‌اندازه‌ای کم است که تاثیر چندانی بر روی تصمیم گذاری‌ها ندارد. 

اما آیا باید مدارس باز شود؟ 

در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد. مقامات ایتالیا که طولانی‌ترین سابقه حضور را در «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» “OECD” دارند و نزدیک به ۶۰ درصد معلمان این کشور از سنین بالای ۵۰ هستند، ابراز نگرانی کرده‌اند که بازگشایی مدارس، خطر ابتلای کارمندان و بازگشت دوباره بیماری را به همراه دارد. 

اما بسیاری از کشورها، از جمله آلمان، دانمارک و فرانسه، بازگشایی مدارس را در اولویت کار خود قرار داده‌اند.

در فرانسه، برآوردهای علمی بر ضرورت تعطیل ماندن مدارس دستکم تا ماه سپتامبر (شهریور ماه) تاکید شده است. 

 اما «سول فاوست» متخصص بیماریهای عفونی انگلیس از دولت ها خواست تا با نظارت دقیق و بررسی رعایت اصول بهدشت و ایمنی، به کودکان اجازه داده شود به مدارس بازگردند. وی در درخواست خود تاکید کرده است که کودکان سرمنشا انتشار ویروس نیستند و اکنون زمان بازگشت به مدرسه برای آن‌ها فرا رسیده است. 

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهی در “آیا کودکان از گزند کرونا در امان هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 17 =