آیا لبخند زدن می تواند درد ناشی از تزریق را کاهش دهد؟

یک مطالعه اخیر نشان داده است که لبخند زدن می‌تواند احساس درد مربوط به تزریق مانند سوزن واکسن را کاهش دهد. لبخند صادقانه همچنین پاسخ های فیزیولوژیکی ناشی از استرس را در شرکت کنندگان کاهش می‌دهد.

وقتی انسانها با درد حاد روبرو می‌شوند، تمایل دارند چشمهایشان را محکم ببندند، گونه هایشان را بالا ببرند و دندانهایشان را برهنه کنند. برخی از حیوانات از حالت های چهره‌ای مشابه استفاده می‌کنند، که متخصصان اغلب آن را پاسخ مبهم می‌نامند.

همانطور که نویسندگان مطالعه اخیر توضیح داده‌اند، “این تغییرات عضلانی صورت همچنین می‌تواند تعبیر دیگری داشته باشد: لبخند زدن.

اینکه چرا این دو عبارت، که به دلایل بسیار متفاوتی رخ می‌دهد، باید جنبه های مختلفی داشته باشد، مشخص نیست. محققان از دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده بوم شناسی ایروین، اخیراً تصمیم گرفتند آزمایش کنند که آیا این حرکات صورت در زمینه استرس و درد مفید هستند.

به طور خاص، آنها می‌خواستند درک کنند که آیا دستکاری حالت چهره شرکت کنندگان در هنگام تزریق سوزن ممکن است بر تجربه آنها از درد و میزان استرس مرتبط تأثیر بگذارد.

سالهاست که دانشمندان علاقه مندند تأثیر حالات صورت را بر درک درد و خلق و خوی درک کنند. به عنوان مثال، فرضیه بازخورد صورت بیان می‌کند که فعال سازی عضلات صورت می‌تواند تجربیات عاطفی را تقویت یا کاهش دهد. این تأثیرات بر احساسات می‌تواند رخ دهد حتی اگر محققان عضلات صورت یک شرکت کننده را به صورت بیان دستکاری کنند.

همانطور که نویسندگان مطالعه اخیر توضیح داده‌اند، جعل لبخند، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، ممکن است احساسات را به طرز مثبتی تغییر دهد.

مطالعه

برای بررسی ارتباطات احتمالی بین حالت چهره و احساس درد، محققان 231 شرکت کننده را استخدام کردند. همه شرکت کنندگان با استفاده از یک سوزن مشابه تزریق واکسن آنفولانزا، یکبار محلول نمکی دریافت کردند.

محققان شرکت کنندگان را به چهار گروه تقسیم کردند. قبل و هنگام شلیک، دانشمندان با استفاده از چوب های نگهدارنده در دهان، صورت شرکت کننده را به عبارات مختلف زیر دستکاری کردند:

  • لبخند دوشن: لبخندی صمیمانه، جایی که گوشه های دهان بالا می‌آید و چین و چروک در اطراف چشم ظاهر می‌شود.
  • لبخند غیر دوشن
  • لبخند مصنوعی
  • لبخند خنثی

عکسهایی از نمونه چگونگی استفاده محققان از چوبهای چپ برای استخراج این عبارات در اینجا موجود است.

قبل از تزریق، شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای را پر کردند که از آنها می‌پرسید چقدر نسبت به سوزن اضطراب دارند.

هنگامی که شرکت کنندگان حالت چهره خود را حفظ می‌کردند، یک پزشک، تزریق نمک را انجام داد. هنگامی که تمرین کننده از بانداژ استفاده کرد، شرکت کننده چوب ها را از دهان خود خارج کرد و یک پرسشنامه در مورد میزان درد آنها را تکمیل کرد.

پس از 6 دقیقه استراحت، شرکت کنندگان بار دیگر سطح درد خود را گزارش کردند. محققان همچنین از آنها پرسیدند که این تجربه چقدر استرس آور است.

قبل، در حین و بعد از تزریق، شرکت کنندگان با الکتروکاردیوگرام مرتبط بودند. علاوه بر این، محققان تغییرات مقاومت الکتریکی پوست شرکت کنندگان یا فعالیت الکترودرمال (EDA) را اندازه گیری کردند. EDA معیاری برای برانگیختگی روانشناختی یا فیزیولوژیکی است.

آیا لبخند واقعا کمک می‌کند؟

به گفته نویسندگان، تأثیر بیان صورت ناشی از آن بلافاصله پس از تزریق شدید بود. آنها توضیح می‌دهند که گروه لبخند و لبخند دوشن تقریباً 40٪ درد سوزنی کمتر از گروه خنثی گزارش کرده است.

هنگامی که محققان داده های ضربان قلب را بررسی کردند، دریافتند که گروه لبخند دوشن به طور قابل توجهی ضربان قلب کمتری نسبت به گروه خنثی دارد. بین گروههای دیگر تفاوت معنی داری وجود نداشت.

در مورد EDA، آنها فقط به مزایای حداکثر در گروه لبخند دوشن اشاره کردند. به طور کلی، نویسندگان نتیجه می‌گیرند:

با هم، این یافته ها نشان می‌دهد که لبخند زدن می‌تواند تجربه درد سوزنی را بهبود بخشد، اما لبخند دوشن ممکن است برای کمرنگ کردن پاسخ های فیزیولوژیکی بدن در مقابل سایر حالات صورت مناسب تر باشد.

محدودیت ها

این مطالعه محدودیت هایی نیز دارد. در مرحله اول، فقط 66 شرکت کننده در گروه لبخند دوشن وجود داشت که بزرگترین گروه از چهار گروه آزمایشی بود.

همچنین، 83.5٪ از شرکت کنندگان سفید پوست بودند، به این معنی که نتایج ممکن است در مورد سایر گروه ها اعمال نشود. همانطور که نویسندگان متذکر شدند، شرکت کنندگان نیز نسبتاً جوان و سالم بودند.

همچنین لازم به ذکر است که نگه داشتن چوب های چپ در دهان فرد نسبتاً غیر طبیعی است و واقعاً حالت طبیعی صورت را تکرار نمی کند. همانطور که نویسندگان می‌نویسند، بیان در این مطالعه با شدت تجربه واقعی عاطفی مطابقت ندارد.

با این حال، پروفسور سارا پرسمن، محقق اصلی، در مورد یافته ها ابراز امیدواری می‌کند:

مطالعه ما یک روش ساده، رایگان و از نظر بالینی معنی دار برای کاهش افتضاح تزریق سوزن را نشان می‌دهد. با توجه به شرایط اضطرابی و تحریک کننده درد در عمل پزشکی، امیدواریم که درک درستی از چگونگی و زمان لبخند زدن و لبخند زدن به شما کمک کند تا استراتژی های موثر کاهش درد را تقویت کنید که منجر به تجارب بهتر بیمار می‌شود.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهی در “آیا لبخند زدن می تواند درد ناشی از تزریق را کاهش دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یک =