آزمایشات قبل از عمل جراحی

بسیاری از جراحان قبل از بستری شدن در بیمارستان یا قبل از انجام برخی اقدامات سرپایی، آزمایش‌های معمول آزمایشگاهی را تجویز می‌کنند. آزمایشات قبل از عمل به یافتن مشکلات احتمالی کمک می کند که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، ممکن است جراحی را پیچیده کند.

برخی از رایج ترین آزمایشات قبل از جراحی عبارتند از:

عکس از قفسه سینه. اشعه ایکس می تواند به تشخیص علل تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه و تب های خاص کمک کند. همچنین می تواند به تشخیص صداهای غیر طبیعی قلب، تنفس و ریه کمک کنند.

الکتروکاردیوگرام (ECG). این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. ریتم های غیرطبیعی (آریتمی یا دیس ریتمی) را نشان می دهد، آسیب عضله قلب را پیدا می کند و به یافتن علت درد قفسه سینه، تپش قلب (تپش قلب) و سوفل قلب کمک می کند.

آزمایش ادرار. این آزمایش می تواند به تشخیص عفونت کلیه و مثانه و دیابت کمک کند. انواع خاصی از آزمایش ادرار نیز می تواند داروهای غیرقانونی را در بدن پیدا کند.

شمارش گلبول سفید. این آزمایش می تواند به تشخیص تب ها و عفونت های خاص کمک کند. همچنین می تواند متوجه شود که آیا فرد از داروهایی استفاده می کند که بر شمارش سفید خون تأثیر می گذارد یا خیر.

آزمایشات بیشتر

همچنین ممکن است قبل از جراحی به یک یا چند آزمایش خون زیر نیاز داشته باشید:

آزمایش قند یا گلوکز. این آزمایش سطح قند خون شما را اندازه گیری می کند.

آزمایش پتاسیم. این آزمایش میزان پتاسیم، سدیم و سایر الکترولیت ها را در خون شما اندازه گیری می کند. این مواد شیمیایی به تنظیم ریتم قلب و سایر عملکردهای بدن کمک می کنند.

آزمایش شمارش کامل خون (CBC). این آزمایش تعداد کم گلبول های قرمز خون (کم خونی) و عفونت را بررسی می کند.

مطالعات انعقادی (PT/PTT). این آزمایش ها میزان لخته شدن خون شما را مشخص می کند.

چه زمانی تست های آزمایشگاهی ایده خوبی هستند؟

اگر شرایط بهداشتی یا بیماری خاصی دارید، یا سابقه پزشکی شما مشکلی را نشان می‌دهد، آزمایش‌ها اطلاعات مفیدی را به پزشک شما ارائه دهند. مثلا:

  • اگر مشکل سلامتی دارید که بر خونریزی تأثیر می گذارد، ممکن است نیاز به آزمایش خون داشته باشید تا بفهمید که آیا خون شما به طور طبیعی لخته می شود یا خیر. اگر به راحتی کبود می‌شوید، از داروی رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، در جریان یک جراحی قبلی یا دندانپزشکی دچار مشکلات خونریزی می‌شوید، یا سابقه خانوادگی مشکلات خونریزی دارید، ممکن است به آزمایش خون نیاز داشته باشید.
  • اگر به بیماری مانند دیابت مبتلا هستید، احتمالاً باید آزمایشی انجام دهید تا مطمئن شوید که تحت کنترل است.
  • زنان در سنین باروری ممکن است نیاز به آزمایش بارداری داشته باشند.
  • همچنین ممکن است قبل از یک عمل جراحی بزرگ مانند جراحی قلب، ریه یا مغز به آزمایشات نیاز داشته باشید.

بر اساس نتایج آزمایش، پزشک ممکن است وضعیت شما را در حین یا پس از جراحی با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشد. ممکن است لازم باشد جراحی را تا زمانی که مشکل کنترل شود به تعویق بیاندازید. یا ممکن است پزشک شما روش ها و بیهوشی را تغییر دهد. پس آزمایشات قبل از عمل بسیار ضروری هستند.

این گزارش برای شما است که می توانید هنگام صحبت با پزشک خود از آن استفاده کنید. این جایگزینی برای مشاوره و درمان پزشکی نیست. استفاده از این گزارش به عهده خودتان است.

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 15 =